2. Kurssin sisältö
● Luennolla paneudutaan siihen, mitä mainostaminen
sosiaalisessa mediassa on. Mitä etuja siihen liittyy? Mitä
pitää erityisesti huomioida? Mitä eroja on Googlen ja
Facebookin palveluissa? Kannattaisiko minun valita jokin
muu palvelu kuin Google tai Facebook?
3. Sisällys
● Mainostaminen sosiaalisessa mediassa
● Google AdWords
– Tilin avaaminen
– Laskutus
– Tavoitteet ja Budjetti
– Kampanja
– Avainsanat
– Mainoksen luominen
● Facebook,
● Muut Youtube, LinkedIn, Suomi24
● Hyvä mainos, hyvä verkkosivu
● Yritys Twitterissä
● Mittarit
● Esimerkkejä
4. Somessa ei voi vain mainostaa
● Ei riitä että Somessa on mainos
● Some ei muuta tuotettasi
● Some ei automaattisesti tee yrityksestä kiinnostavaa
● Viestisi ei muutu kiinnostavaksi vain koska se on
Somessa
● Mihin mainos vie?
– Mitä siellä?
● Mainoksen lisäksi läsnä useammalla kanavalla
– Facebook, Twitter, Youtube, LinkedIn, Pinterest,
Instagram, Slideshare, keskustelut, blogit
5. Somessa pitää olla läsnä
● Älä puhu vain tuotteestasi ja yrityksestäsi
● Kuuntele mitä sanotaan alastasi, kilpailijoistasi,
tuotteestasi, yrityksestäsi - rivien välissäkin
● Et voi kontrolloida mitä Somessa sanotaan, joten huolehdi
että enemmän hyvää kuin huonoa
● Kohderyhmien tavoittaminen helpompaa ja nopeampaa
● Ratkaise asiakkaan ongelma, tarjoa esimerkkejä,
inspiraatiota, viihdettä
– Kommunikoi, jaa, kuuntele, neuvo, tykkää
● Ostettu Media, Oma Media, Ansaittu Media
– Maksettu Media?
6. Miten markkinoida Somessa?
● Hintamarkkinointi - Halvin
– Facebook, blogit, videot ja kuvat, GoogleAds,
Bannerit
– Seuraajat hintatarkkoja, profilointi halpikseksi
● Sisältömarkkinointi - lisäarvoa
– Olet niin hyvä että tuotettasi/palveluasi halutaan
ostaa
– Blogi, julkaisut – youtube, slidehare, Pinterest,
keskustelut
7. ● Viihdemarkkinointi – tarina, peli, video, tapahtuma
– Sopii vapaa-ajan tuotteille
– Muuhunkin?
– Facebook, Youtube, Pinterest
● Tarinamarkkinointi – tunne ja mielikuvat
– Henkilöitä joihin samaistua, tunttuu todelta, tuore,
yrityksen tarina
– Facebook, Blogi, Youtube, Pinterest, Istagram
● Kampanjamarkkinointi – kesto ja päämäärä
– Hinta, uusi tuote, sesonki
– Kilpailut Somessa, niiden jakaminen
8. Laskeutumissivu
● Minne hakusana, ilmoitus tai mainos tuo
● Iso merkitys mainonnan onnistumisessa
● Etusivu, tuoteryhmäsivu, tuotesivu, kamppissivu
● Tarkoitus saada haluttu toiminto
– Ostaminen
– Tykkääminen
– Uutiskirjeen tilaus
– Yhteystietojen jättäminen
– Kilpailuun vastaaminen
9. Google mainonta
● GoogleAdwords - hakusanamainonta
● Tavoita ihmiset kun he etsivät ratkaisua
– Voivat olla jo ostopäätöksessä pitkällä
● Maksat vain tuloksista
● Raportit ja Tilastot
● Yhdistettävissä muihin Googlen palveluihin
– Googlea Analytics, Googlea My Business, Blogger
11. Laskutus
● Laskutus
– Luottokortit Visa, Master Card, American express
– Nordean pankkisiirto
– Lasku, isot asiakkaat
● Laskutusjakso 30 päivää tai laskutuskynnys 50->200-
>350->500 nousee automaattisesti, Manuaali maksu
(ennakkomaksu)
● Voit seurata tilitapahtumiasi ja halutessa maksaa koska
vain
12. Hintatarjous-strategia
● Automattiset hintatarjousstrategiat
– Kohdesijainti hakusivulla
– Näkyvyys ennen muita
● voit valita, minkä verkkotunnuksen edelle haluat mainostesi sijoittuvan
hakutuloksissa ja kuinka usein
– Maksimoi klikkaukset
– Vaativat konversioseurannan määrittelyn
● Hankintakohtainen hintatarjoustavoite
● Tavoiteltu mainostuotto
● Tehostettu klikkauskohtainen hinta
● Manuaaliset hintatarjousstrategiat
– Helpoin aloittaa
13. Esimerkki laskutuksen muodostuminen
● Määrität kampanjallesi päiväbudjetin
– Kourukampanja 10 Eur/päivä
● Manuaalinen klikkauspohjainen hinta
● Maksat aina kun joku klikkaa mainostasi
● Klikkauksen hinta voi vaihdella avainsanan mukaan
– Avainsanat lasikouru ja helmikoru. Lasikorun klikkaushinta 0,5
Eur ja helmikorun 0,6 Eur
● CPC – Cost-per-Clik = koko kampanjan hinta/klikkausten määrällä
– Lasikoru 10 klikkausta, helmikoru 8 = 9,8 Eur , päivän CPC 0,53
Eur
– (10x0,5 Eur+ 8x0.6 Eur)/18 = 0,53 Eur
14. Tavoitteiden määrittely
● Kampanjan hinnan tulisi olla suhteessa saavutettuihin
tavoitteisiin
● Tavoitteita voivat olla
– Myynnin kasvu
– Yhteydenottopyynnöt
– Tietouden kasvaminen
– Lisää asiakkaita kivijalkamyymälään
● Osa markkinointibudjettia
16. ● Miten markkinointibudjetti määräytyy?
– 1 Eur tuotteen/palvelun hinnasta, säädä mainos
sen mukaan – lasikoru maksaa 20 Eur, 350
näyttöä, CTR 10% 35 ->16 myyty → rahaa voi
käyttää 16 Eur
● Voit myös aloittaa jollain budjetilla ja katsoa mitä
tapahtuu.
– 200 Eur/kk saat 300 klikkiä (CTR 5% 6000
näyttöä), aseta tavoitteeksesi kilkkausten kasvu
– Näkyykö tämä missään ?
17. Kampanja
●
Mainostatko tuotteita, yritystä vai brändiä?
● Budjetti
●
Aika – rajattu vai jatkuva
– Joulukampanja vai myymälää jatkuvasti mainostava
●
Rajataanko kampanjaa
– Vain Suomi, vain pääkaupunkiseutu
– Kieli
– Helppo kokeilla markkinoita ulkomailla, kunhan kielin hallitsee jotenkin
●
Laajuus
– Hakumainonta vai koko Dispaly-verkko
● Laitteet
– Mobiili, käyttöjärjestelmä – sama vai eri hinnoittelu
●
Esitysajankohta
18. Kampanjarakenne
● Kampanja muodostuu mainosryhmistä
● Mainosryhmä sisältää avainsanoja
● Luodako jokaiselle tuotteelle oma kampanja vai
mainosryhmä?
– Hallittavuus vs budjetin säätely
● Voit luoda kampanjoita etukäteen
– Status käytössä tai keskeytetty
19. Avainsanat
● Ei rajoitusta avainsanojen määrässä
● AdWords Avainsanasuunnittelija!
● Hakusanojen hakujakauma voi olla yllättävä
● Lisää avainsanat useammassa muodossa – synonyymi
● Avainsanan laadukkuus - keskeytetty, kelvollinen, heikko
– Historia
– Klikkausprosentti
– Laskeutumissivu
20. Avainsanat
● Negatiiviset avainsanat
– Ilmainen, huonolaatuinen, onnettomuus, tulipalo
● Avainsana tyypit
– Laaja haku
● Esimerkki: kissanpennut - kissanpennut, kissanpentuvalokuvat, ota
kissanpentu
– Laajan haun muokkaus
● Esimerkki: +ota +kissanpentu - ota kissanpentu, miten otetaan
kissanpentu, otettavaksi sopiva kissanpentu
– Ilmaushaku
● "ota kissanpentu" - ota kissanpentu, ota kisanpentu, miten otetaan
kissanpentu
– Tarkka haku
● Esimerkki: [ota kissanpentu] - ota kissanpentu, ota kisanpentu
22. Mainoksen luonti
● Jokaisessa mainosryhmässä vähintään yksi mainos
● Mainos on
– Otsikko 25 merkkiä
– 2 tekstiriviä 35 merkkiä
– Yksi linkki, sama kuin laskeutumissivu
– Ei saa olla ISOJAKIRJAIMIA, eikä otsikossa
● Reunamainos vs Ylämainos
● Mainosta luodessasi Google näyttää mainoksen ja kertoo onko se kelvollinen
● Hakusana osana mainostekstiä {Keyword: Avainsana}
– Helpoin käyttää otsikossa
● Mainosten esikatselu ja diagnoosi
23. Esimerkki mainos
Käsitöitä
www.designihania.fi
Parhaat {Keyword: Lahjaidea} Käsityöt, Korut, Puuvillat
lahjat meiltä!
Käsitöitä
www.designihania.fi
Parhaat Lahjaideat, Käsityöt, Korut, Puuvillat
lahjat meiltä!
Käsitöitä
www.designihania.fi
Parhaat Käsityöt, Korut, Puuvillat lahjat meiltä!
Käsitöitä
www.designihania.fi
Parhaat Käsityöt, Korut, Puuvillat lahjat meiltä!
24. Kampanjan luonnin vaiheet
● Kirjaudu Google AdWordsiin
● Kampanja välilehdeltä +Kampanja-nappi
● Valitse näkyvyys -> Vain hakuverkosto
● Nimeä Kampanja -> joulukamppis
● Valitse alue ja kieli –> Porvoo+pääkaupunkiseutu -Viro,
suomi
● Aseta oletushinta, eli maksimi klikkaushinta
25. Luo Kampanja
● Aseta päiväbudjetti
● Aseta sijainti, sivustolinkit ja puhelin
● Tallenna ja jatka
● Luo tarvittava määrä mainosryhmiä
● Kirjoita mainokset
● Lisää avainsanat
● Voit muuttaa tai lisätä näitä kaikkia myöhemminkin
26. Raportointi
● Kampanjaa kannattaa alussa seurata ainakin päivittäin
● Oletusasetuksena näet kampanjan yleiskatsauksen
etusivulta
● Voit tilata raportit sähköpostiisi
● Voit luoda haluamistasi asioista raportteja
– Pieni nuoli alaspäin valitsemallasi välilehdellä
27. Seuranta ja mahdolliset muutokset
● Muuta ja lisää avainsanoja
● Muuta tai lisää mainostekstejä
● Muuta avainsanojen klikkaushintoja
● Vaihda laskeutumissivua
● Muuta päivänhintaa
● Google Mahdollisuudet työkalu
– Mainoksen esikatselu ja diagnoosi
29. Display-mainonta
● Voit laajentaa mainontaasi muihin Googlen verkostoihin
– Youtube
– Googlen sopimus sivustot
– AdSense
● Mahdollistaa teksti-, Banneri- ja Videomainonnan
● Mainos esitettään avainsanaan, aiheeseen,
kiinnostukseen pohjautuen tai tietyllä sivulla
30. Facebook-mainonta
● Some ei ole muuttanut ihmistä – vain viestintää ja mainontaa.
Ihminen havaitsee, toimii ja ostaa yhä kuin ennen.
● Markkinoinnin demokratisoituminen
● 2007 mainostyökalut osa Facebookia
● Itse voi luoda mainoksen ilmaisilla työkakuilla
– Tarvitsee olla omat Facebook-tunnukset
● Sisältää myös mainostaminen Instagramissa
● Zuckerberg ”Emme rakenna palveluita siksi että ansaitsemme niillä
rahaa. Me ansaitsemme rahaa rakentaaksemme parempia
palveluita”
31. Facebook sosiaalinen graafi
● Jokaisesta käyttäjästä kuvaaja
● Käyttäjän itse antamat tiedot
– Sukupuoli, Ikä, harrastukset, elokuvat, koulutus
● Käyttäjän tekemiset Facebookissa tai siihen kytketyissä
sovelluksissa
– Tykkäämiset, jakamiset, kaverit, sovellukset,
tapahtumiin osallistumiset, paikat
● Reagointi mainoksiin
● Täydellinen kuva graafista liikesalaisuus
32. Maikun Face Mainos
● Budjetti 16 eur
● Kohderyhmä ikä 33 – 60 v miehet ja naiset
● Alue: Suomi
● Tulos – 2 päivää 9. - 10.10.2014
● 34 klikkausta, 25 tapahtuma
– 13 katsoi kuvaa, 11 tykkäsi mainoksesta, 1 sivu tykkäys
– 2 alle 34v, 13 35 – 44v, 4 45 – 54v ja 4 55 – 60v
– 82,6 naisia, 17,4 % miehiä
● Kattavuus n. 2 300 ihmistä näki mainoksen
● Sivujen julkaisuiden kattavuus kasvanut, ei yhtään yhteydenottoa
33. Facebook mainos – tavoite?
● Tunnettuus
– Mainosta julkaisua
– Markkinoi sivua
– Tavoita yrityksesi lähellä sinua
– Paranna bränditietoisuutta
● Harkinta
– Lähetä ihmisiä sivustollesi
– Lisää sovelluksesi asennuskertoja
– Lisää osallistujia tapahtumaasi
– Lisää videon katselukertoja
– Kerää Liidejä yrityksellesi
● Konversio
– Lisää konversioiden määrää sivustollasi
– Lisää arvokkaita toimintoja sivustollasi
käyttämällä sivustokonversion tavoitetta.
– Kasvata sitoutumista sovelluksessasi
– Lisää sovellukseesi sitoutumista käyttämällä
sovellukseen sitoutumisen tavoitetta.
– Lisää tarjouksen lunastuksia
– Markkinoi tarjoustasi tarjousten lunastuksen
tavoitteella.
– Markkinoi tuoteluetteloa
– Luo mainoksia, joissa näytetään
automaattisesti tuotteita tuoteluettelosta
kohderyhmäsi perusteella.
– Kannusta ihmisiä käymään kaupassa
34. Mainosjoukko
● Kohde jota mainostetaan – sivu, julkaisu, tapahtuma, sivusto
● Kohderyhmä – kelle mainostetaan
● Jos kohdennat arvokkaimpiin asiakkaisiisi tai haluat tavoittaa suuren prosenttiosuuden
pienestä kohderyhmästä, sinun on todennäköisesti tarjottava tavallista enemmän, jotta
tavoitat heidät.
● Sijoittelu
– Automaattinen sijoittelu (suositeltu)
– Muokkaa sijoittelua
● Mobiili, selain
● Alustat
– Facebook, Instagram
– Audience Network
● Näkyy mobiilisivustoissa, mobiilisovelluksissa, videosoittimissa ja pika-
artikkeleissa
– Riippuu mitä mainostat
● Lisäasetukset
– mikä puhelin/käyttöjärjestelmä
– näytettään vain jos Wi-Fi
35. Minne kannattaa sijoittaa mainos
● Yksittäinen kampanja
– Paranna brändin tunnettuutta
– kampanjat (mukaan lukien kattavuuden ja näyttötiheyden ostaminen): Facebook and Instagram
– Mainosta julkaisujasi (mukaan lukien kattavuuden ja näyttötiheyden ostaminen): Facebook and
Instagram
– Lisää videon näyttökertoja (mukaan lukien kattavuuden ja näyttötiheyden ostaminen): Facebook,
Instagram ja Audience Network
– Lisää sovelluksesi asennuskertoja: Facebook, Instagram ja Audience Network
– Kasvata sitoutumista sovelluksessasi: Facebook ja Audience Network
– Markkinoi tuoteluetteloa: Facebook ja Audience Network
– Lisää konversioiden määrää sivustossasi: Facebook ja Audience Network
– Lähetä ihmisiä sivustollesi: Facebook ja Audience Network
● Yleisiä liiketoimintatavoitteita
– Kampanjan laajentaminen: Facebook, Instagram ja Audience Network
– Päivittäinen yksittäinen kattavuus: Facebook, Instagram ja Audience Network
– Tehokas kattavuus: Facebook, Instagram ja Audience Network
– Alustasta riippumaton kattavuus ja näyttötiheys: Facebook and Instagram
– Viestien lisänäyttötiheys: Facebook and Instagram
36. Mainosjoukko
– Budjetti ja aikataulu
● Päivittäinen budjetti/Kokonaisbudjetti
● Aikataulu – jatkuva, rajoitettu
● Tarjousten määrä (= hinta)
– Automaattinen – Facebook optimoi
– Manuaalinen – itse määrittelet
● Jos käytät manuaalista tarjousta, paras
vaihtoehto on määrittää tarjoukseksi suurin
summa, jonka olet valmis maksamaan
tuloksesta, jolle mainosjoukko on optimoitu.
● Jos et saa haluamiasi tuloksia nykyisellä
tarjouksellasi, kokeile suurentaa sitä.
37. Laskutus
– Laskutus
● Se, mistä valitset sinua veloitettavan, on eri valinta
kuin se, mille haluat optimoida mainosjoukkosi.
● Näyttökerta - (CPM – Cost per Mill), sivutykkäys
● Mainosten ajoitus
● Näyttötyyppi – Tavallinen, Nopeutettu
– Tämä tarkoittaa sitä, että Facebook panostaa
nopeuteen tehokkuuden sijaan, kun valitsemalla,
kenelle ja milloin mainoksesi näytämme.
– Mainosjoukon nimi, joka kuvaa kohderyhmää, ajoitusta
tai sen sisältämiä mainoksia.
38. Huutokauppa
●
Muista: Et osta mainoksia tai kykyä näyttää mainoksia. Kerrot meille, miten
paljon olevat valmis maksamaan siitä, että näytämme mainoksesi
kohderyhmäsi ihmisille, jotka voivat antaa sinulle haluamasi tulokset.
● Hintatarjous on maksimi minkä facebook saa sinulta veloittaa tavoitteestasi
●
Näytettävät mainokset päätetään huutokaupalla.
– Huutokaupan voittava ja näytettäväksi pääsevä mainos on se, jolla on
suurin kokonaisarvo. eli minkä hinnan olet valmis maksamaan
●
Kokonaisarvo = mainostajan tarjous + mainoksen laatu + arvioidut
toimintoprosessit
– Facebook ei kerro missä mainokseksi on näkynyt
– Facebook saattaa ehdottaa hintahaarukka
● Valitse mainosaikasi tai maksimi budjettisi ette vahingossa maksa jatkuvasti!
39. Mainos muoto
●
Muoto
– Kuva
●
Voit laitta 6 kuvaa
●
Omat kuvat, kuvakirjasto, ladata kuvia
● Suositeltu kuvakoko:
●
1200 x 444 pikseliä
●
Kuvasuhde: 8:3
●
mainoksia, joissa on tavallista
enemmän tekstiä (yli 20%), esitetään
tavallista vähemmän tai ei lainkaan
– tekstipeitetyökalun
– Video
●
Lataa video, videokirjasto (ei toimi?)
●
Muoto: .MOV- tai .MP4-tiedostot
●
Tarkkuus: vähintään 720p
●
Suositeltu kuvasuhde: laajakuva (16:9)
●
Facebook: enintään 60 minuuttia (2,3
Gt)
– Dia-esitys
●
Lataa esitys, luo esitys
● Max 50s
●
Voi sisältää musiikkia
●
Suositeltu kuvasuhde: laajakuva
(16:9)
● 3 - 10 kuvaa
● Ei saa olla
– Olla poliittinen tai seksuaalinen
– Pelotella tai olla shokeeraava
– Sisältää alastomuutta, liikaa paljasta
ihoa tai naisen liian syvän kaula-
aukon tai muu ihmisvartalon osa
– Toiminto, jota mainokseen ei sisälly
– Facebook- brändin omaisuutta
40. Mainos Teksti
● Teksti
– Sivu, jolle mainos vie
– Teksti
– Lisäasetus – mainospikseli
● https://www.facebook.com/business/help/952192354843755
● Tekstissä ei saa olla
– Paikkansa pitämättömiä väitteitä
– Loukkaava, uhkaava tai hyökkäävä
– Matkia Facebook- toimintoja
● Sinulle on (1) viesti
– Ei saa viitata kohderyhmän ihmisten henkilökohtaisiin ominaisuuksiin
● Oletko kristitty? Onko anoreksia ongelmasi? Oliko sinulla vankilassa vaikeata?
Oletko epävarma seksuaalisuudestasi?
● Mainoksen esikatselu
● Tarkasta tilaus
● Lähetä tarkastettavaksi, kun valmis ilmoitus tulee sähköpostiin
– https://www.facebook.com/policies/ads/
41. Mainostenhallinta
● Kampanjat ja niiden tila
● Sivut
● Raportit
● Mainostilin asetukset
● Laskutus
● Konversioseuranta
● Power Editon –
– Facebookin mainostustyökalu, joka on suunniteltu suurille mainostajille, joiden
on luotava useita mainoksia samalla kertaa ja hallittava kampanjoitaan tarkasti.
● Käyttäjätilin historia
● Kohderyhmät
● Tuki ja ohjeet
● https://www.facebook.com/business/ - - Lisää vinkkejä kuinka mainostaa
42. Muut Facebookin palvelut
● Facebook-sivu
– On oltava jotta voi mainostaa Instagramissa
– Instagram mainostaminen ei vaadi Instagram tiliä
● Ilmaiset tapahtumien luonti ja hallinta
● Tykkäys, jaa ja kommentoi napit muille sivuille
– https://developers.facebook.com/docs/plugins/
● Tarvitaan ideoita ja määrätietoista työtä
● Viraali-ilmiö, huomio ja mielenkiinto - huomioarvo ei korreloi ostamisen
kanssa
● Mahdollisimman paljon kontakteja ja vuorovaikutusta mahdollisimman
pienillä kustannuksilla
43. Facebook vs Google Adwords
● Merkittävin ero koska mainos näytetään
– Hakusana vs Kuka
● Google Display - mainonta vastaa facebook- mainontaa
– Mainoksesi pitää huomata
● Facebook- mainonnassa näet heti minkä määrän ihmisiä
voit tavoittaa, vertaa sanan Googlen hakutiheysennuste
● Hinnoitteluero – klikkaus vs näyttö
44. Youtube-mainonta
●
Televisio- mainontaa edullisemmin – 5. suurin televisiokanava Suomessa
● Mainostyypit
– Vakio – näyttökertoja, tietoisuutta ja konversioita kasvattavat mainokset
– Mobiilisovelluksen asennus – mainokset, jotka kannustavat käyttäjiä asentamaan mobiilisovelluksesi
– Shopping – mainokset, jotka kannustavat käyttäjiä ostamaan Google Kauppiasportaali -tililläsi esiteltyjä tuotteita
● Mainosmuodot
– In-Stream-mainoksia voidaan näyttää videoiden edellä, aikana tai jälkeen YouTubessa tai videokumppanien
sivustoilla ja sovelluksissa. Katsojat voivat halutessaan ohittaa mainoksen 5 sekunnin jälkeen.
– Video Discovery ‑mainoksia voidaan näyttää YouTuben hakutuloksissa, aiheeseen liittyvien videoiden vieressä
tai YouTuben etusivulla. Niissä katsojaa pyydetään klikkaamaan pikkukuvaa ja katsomaan videomainoksesi.
– Puskurimainos on lyhyt 6 svideomainos, joka näytetään videon edellä, aikana tai jälkeen YouTubessa tai Display-
verkostossa. Katsojilla ei ole mahdollisuutta ohittaa mainosta.
●
Hinnoittelu
– Hintatarjoukset
● Korkein katselukertakohtainen hinta: Hintatarjouksesi on enimmäismäärä, jonka olet valmis maksamaan
katselukerrasta. Se vaikuttaa mainoksesi sijoitukseen.
● Korkein tuhannen näyttökerran hinta: Hintatarjouksesi on enimmäismäärä, jonka olet valmis maksamaan siitä,
että mainoksesi näytetään tuhat kertaa (tuhannen näyttökerran hinta). Se vaikuttaa mainoksesi sijoitukseen.
●
Hankintakohtainen hintatavoite: AdWords määrittää hintatarjoukset automaattisesti siten, että saat
mahdollisimman monta konversiota hankintakohtaisella hintatavoitteellasi.
– Hintatarjoustyyppi
– CPV- Cost per view, CPM- Cost per Mille, Cost per Activity
45. LinkedIn mainonta
● Yli 800 000 Suomalaista
● Mainoksen kohdentaminen
– maantieteellisen sijainnin, työnimikkeen/-tehtävän, toimialan, yrityksen koon tai, nimikkeen tason
(työntekijä, asiantuntija, johtaja, päällikkö yms.) mukaan.
– Tietyn yrityksen työntekijöille tai yrityksille, vähintään 1000 ”kohdetta”
● Hinnoittelu
– CPC ja CPM – minimi 2 Eur
– Minimi päiväbudjetti 10 Eur
● Mainostyypit
– Näyttömainokset
– Sponsoroitu sisältö, nostoja muusta sisällöstäsi
– Näkyvyyttä voidaan laajentaa kontakteille tykkäämisten, kommenttien ja jakamisen kautta.
● LinkedIn yrityssivu
– Showcase pages – Näyteikkunoita
– Analytics
● Näkyvyys, klikit, reagoinnit, tietoja seuraajista ja vierailijoista
– Voit liittää sivuusi ryhmiä
– Erityisalasi määrittelemällä parannat löydettävyyttäsi
● https://business.linkedin.com/marketing-solutions
46. Twitter - mainonta
● Mainosten tavoite
– Luo toimintaa
● Seuraajat
● Twiittaustoiminnat
● Videonäytöt
● Tietoisuus
– Aktivoi toimintaa
● Verkkosivuklikkaukset tai -tulokset
● Sovellusasennukset tai jälleentoiminnat
● Liidien generointi
● Mainos kohdennetaan
– maantieteellisen sijainnin ja kielen
– kiinnostuksen kohteiden
– seurattujen käyttäjätilien
– käytettyjen päätelaitteiden
– tiettyjen avainsanojen mukaan.
– heille, jotka ovat jo vierailleet verkkosivuillasi
● Mainosten sijoitukset
– Twiittien joukossa
– Käyttäjien profiileissa sivupalkissa
– Hakutuloksissa.
● Hinnoittelumallit
– Automaattinen hintatarjous
– Tavoitehinta
– Enimmäishintatarjous
– Päivän budjetti, kokonaisbudjetti
●
Mainos
– Twiitti – 140 merkkiä
– Ikä n. 18 min
– Kuvalla iso merkitys
– Toiminta kehoitteita
●
https://ads.twitter.com/
47. Display - mainonta
● Banneri – mainonta
● Perinteisesti kallista
● Ihmisten bannerisokeus – CTR 0,1% - 0,2%
● Saattaa toimia oikein kohdistettuna
● Search retargeting, Site retargeting, Behavioral Targeting
● Nuuskitaan käyttäjän selaustietoja
● Vieraillut sivustot, vierailun kesto, vierailutiheys
● Tarvitset kumppanin
– Google Display http://www.google.fi/adwords/displaynetwork/
– http://www.searchbox.fi/
– http://www.tradetracker.com
48. Suomi24 mainonta – muu mainonta
● Aller omistaa suomi24:n
● Tavoitettavuus
– http://www.aller.fi/wp-content/uploads/2016/01/Suomi24
-Tuotekortti-1_2016.pdf
● Hinnoittelu ja mainostyypiy
– http://www.aller.fi/mediatiedot/hinnasto/
49. Google my business
● Julkaistiin 11.6.2014
● http://www.google.com/intl/fi/business/
● Google+ yrityssivut ja Google places for business päivittyvät
automaattisesti Google My business-tiliksi
– Paremmat tilin seuranta työkalut
● Mobiili sovellus Anroid-käyttäjille
● Samoja toimintoja kuin Facebook-sivussa selkeämmällä käyttöliittymällä
● Toimii jos olet läsnä Googlessa – muuallakin kuin mainoksissa
● Parantaa hakukonenäkyvyyttä
● Palvelee – kivijalkayrityksiä, palveluyrityksiä ja brändejä
50. Some- mainonta minulleko?
● Hallitsetko netin perusteet ja selaimet?
● Olet kiinnostunut ihmisistä, etenkin asiakkaistasi
● Osaat luoda luettavaa tekstiä
– Merkitys, Lupaus, Toimintakehotus
● Osaat lukea numeroita ja ne kiinnostavat sinua
● Koodi ei pelota
● Käytä 2 – 3 tuntia viikossa mainonnan hoitamiseen
51. Mittarit
● Seurannan lisäksi muista mitata kannattavuus
● Määrälliset ja laadulliset
● Kävijämäärät, tykkäämiset, kommentit
● Ajansäästö, nopea palaute, uudet ideat
● Tunnettavuuden kasvu, brändin kehitys
● Liidien kasvu
52. Riskien minimointi
● Kukin some kanavan liikenteen lähteen olisi hyvä olla
20%, jotta merkitystä
● Mainonta väline riskien hallintaan
– Mistä liikenne tulee, koska, mistä
● Kun saat oikeat ihmiset laskeutumissivullesi uutiskirjeellä
tai mainoskampanjalla, konversio 15-60 %
– Jos konversio on alle 10, jotain pielessä – tarjous, sivu,
kohdeyleisö
53. Parhaat tavat tavoittaa uusia kävijöitä
● Tällä hetkellä kävijöiden ohjaamiseen tehokkaimmat keinot
ovat (maaliskuu 2014, http://blogi.mediashake.fi/):
– Google Adwords -mainonta
– Ilmainen hakukonenäkyvyys
– Facebook-mainonta
– sähköpostimarkkinointi (omille laadukkaille listoille)
– uudelleenmarkkinointi (edellyttää, että sinulla on
lähtökohtaisesti jo kävijöitä)
54. Sähköposti - uutiskirje
● Oikealla ohjelmalla onnistut
– Viestisi ei mene roskapostiin
– Työkalut listojen hallintaan
– Tilastot
– Viestien suunnittelu eri laitteille
● Joitain esimerkkiohjelmia
● MailChimp Ilmainen, GetResponse 18 Eur/kk, Creamailer
42 Eur/kk ilmainen kokeilu
55. Some- mainonnan tulevaisuus
● ”Tämä ei ole loppupiste. Tämä ei ole luultavasti edes loppupisteen alku.
Mutta ehkä tämä on alkupisteen loppu” Churchill
● Mainonta seuraa ihmisiä minne he menevät
● Seuraavaksi mobiili-mainonta
– Sen tuomat uudet mahdollisuudet
● Paikkaan sitouttaminen
● Nykyisillä pelureilla ei ole varaa olla reagoimatta tulevaisuuden
mainontaan
● Haaste : Mainonnan tehokkuus vs ärsyttävyys, mainostajan toiveet vs
käyttökokemus
● Tulevaisuudessa vielä tärkeämpää ymmärtää asiakkaan tarpeet ja motiivit
56. Some läsnäolo
● Yritys B&B
– Google My Business
● Päivän ruokatarjonta
● Käy Hangoutissa videokeskusteluja muiden alueen toimijoiden kanssa
– Seuraa ja kannattaa alueen muita alueensa toimijoita
– Blogi jossa seurataan alueen tapahtumia
– Käy keskusteluja majatalonpitäjien keskustelupalstalla
– Vastaa asiakkaiden reaktionteihin – kommentti, arvostelu, kysymys
– Jakaa kuvia
– Seuraa sivustonsa kävijämääriä
– Käyttää Adswordia
– Hyödyntää asiantuntijoita ja konsultteja oppiakseen lisää Somesta
57. Lisää luettavaa
Kirjoja
● Digitaalinen jalanjälki - Antti Isokangas & Riku Vassinen
● Löydy : brändää itsesi verkossa - Tuija Aalto ja Marylka Yoe Uusisaari
● Suhde : sosiaalinen media muuttaa johtamista, markkinointia ja viestintää - Christina Forsgård &
Juha Frey
● Facebook-mainonta -Jari Juslén
● Hakusanamainonnan ABC : matkaopas AdWords-mainonnan saloihin - Saskia Salomaa
Työkaluja
● Googlen trendin etsimis työkalu:
● http://www.google.com/trends/
Fonctran some mainos- ja markkinointimateriaalia
● http://www.vartissaverkkoon.fi/tietopankki
Etsi apua googlen palveluiden hallintaan
● https://www.google.com/partners/
Blogeja
verkkomainonta-asiantuntijoiden ajatuksia alan ilmiöistä, sovelluksista ja uusista tuulista.
● http://www.searchbox.fi/Artikkelit/
● Internet markkinoinnista
● http://www.internetmarkkinointi.fi/