SlideShare ist ein Scribd-Unternehmen logo
1 von 54
Kumulus Marketing communicatie  dag 14 januari 2010
Indeling 09 10 11 12 13 Terugblik Wat is reclame Wat is Kumulus identiteit en wat willen we voor imago Feedback 14 Opstellen van communicatieplan
Terugkijken ,[object Object]
Reclame = communicatie (boodschap) van de adverteerder (aanbieder) met de bedoeling de voorkeur van de consument voor zijn product te beïnvloeden en hiermee zijn afzet te vergroten.
Media Media  (meervoud van  medium)  zijn dragers van informatie. Een medium is onder meer een hulpmiddel voor communicatie met velen, en daarom een middel voor massacommunicatie.
Mediaplanning  =  Planmatige keuze van mediatypen, media selectie en inschakelingvariabelen met als doel een efficiënt bereik van de doelgroep te bewerkstellingen.
Mediumtype = Groep van gelijksoortige media, niet identiek, maar met grote overeenkomsten hoe ze zintuiglijk worden waargenomen zodat ze in beginsel dezelfde reclame uiting kunnen dragen.
Mediaselectie = De keuze van media op basis van communicatiefvermogen, dekking en beschikbaarheid. Mediaselectie =
Inschakelings variabeken = Formaat, kleur, plaats, frequentie
Bereik = Percentage geconfronteerde personen uit de doelgroep
Dekking = Percentage van de doelgroep dat door media wordt bereikt
Contact frequentie = Aantal maal dat een persoon uit de doelgroep bedoeld met een advertentie in contact komt.
Profielschets van een karakteristieke Kumulus gebruiker: ,[object Object]
Kennisdoelstellingen ,[object Object],[object Object]
Houdingsdoelstellingen ,[object Object],[object Object]
Gedragsdoelstellingen ,[object Object],[object Object]
Communicatiedoelstellingen ,[object Object],[object Object]
Communicatiedoelstelling ,[object Object],[object Object],[object Object]
 
No, you were not downloaded; you were born!!
WEB 2.0
Broadband connection per country Denmark Holland S-Korea Finland UK Germany Canada France USA Japan
Lang leve de (r)evolutie!
(Dutch) media consumption measured in minutes per week Source Qrius “Jongeren 2009” 10-11Y 12-14Y 15-19Y 20-24Y 25-29Y Newspapers 2% 3% 3% 3% 2% Magazines 4% 3% 4% 3% 3% Games 25% 19% 12% 8% 8% Cellphone 4% 8% 11% 10% 9% Radio 8% 9% 12% 18% 23% Internet 21% 27% 33% 31% 26% Television 36% 30% 25% 27% 29%
(Dutch) media consumption measured in minutes per week
 
TOP 5 websites % of 11-29Y that uses these sites  every day 10-11Y 12-14Y 15-19Y 20-24Y 25-29Y 1 Hyves 41 MSN 57 MSN 65 Google 71 Google 69 2 MSN 29 Hyves 55 Hyves 65 Hyves 58 Hyves 50 3 Google 27 Google 46 Google 64 MSN 54 MSN 46 4 YouTube 21 YouTube 40 YouTube 42 YouTube 33 NU.nl 27 5 Spele 15 Spele 11 Wikipedia 19 NU.nl 27 Marktplaats 26
Search Engine Marketing is a combination of natural and paid search engine optimazation of listings (=SEO)
Paid Paid Natural
Search Engine Optimazation ,[object Object],)
The split
Meta tags report for: http://www.noordhoffuitgevers.nl/wps/portal meta tag length value Title:   26 Noordhoff Uitgevers - Home Description:   219 Noordhoff Uitgevers is dé uitgever van leermiddelen voor het onderwijs, van basisschool tot universiteit, voor de lerende werknemer en voor thuis. Noordhoff Uitgevers maakt een leven lang leren aantrekkelijk en lonend. Keywords:   1058 Noordhoff Uitgevers, Noordhoff, wolters, docent, leerkracht, basisonderwijs, voortgezet onderwijs, talen, exacte vakken, wiskunde, mens en maatschappij, beroepsonderwijs, volwasseneneducatie, memij, school, vak, hoger onderwijs, wetenschappelijk onderwijs, bedrijfsopleidingen, Atlas, Atlassen, Grote Bosatlas, Bosatlas, Grote Bos@tlas, Junior Bosatlas, Wereld Bosatlas, schoolatlas, Topografie, studeren, onderwijzen, leren, leerstof, uitgever, uitgeven, uitgeverij, leermiddelen, onderwijs, basisschool, universiteit, lerende werknemer, methoden, lezen, handboeken, e-learning, onderwijsmethode, onderwijsmethoden, onderwijspraktijk, praktijkgericht, lesmateriaal, ICT, ict, onderwijs, Mixed Media Methoden, lesmethoden, Lijsters, bve, Ot en Sien, leesplankje, Aap Noot Mies, leerplicht, schoolplaten, schoolplaat, Schoolflora, educatie, educatief, educatieve, educatieve uitgeverij, lesmateriaal, onderwijsveld, onderwijswereld, professionals, leermiddelen, leermaterialen, educatieve software, methode, voortgezet, basisvorming, tweedefase, vmbo, mbo
Performance Marketing ,[object Object]
Example Advertise with Google Want fast results? Create your ad campaign today! www.adwords.google.com
There are several elements that make up each ad:  ,[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Adwords Real costs per click Advertiser Max.bid  (CPC) CTR % Position Advertising position CPC B(1) € 0,70 5% (0,7x5)=3,5 1 (3,01/5)=€0,60 A(2) € 1,00 3% (1,0x3)=3,0 2 (0,50/3)=€0,17 C(3) € 0,50 1% (0,5x1)=0,5 3 (0,11/1)=€0,11 D(4) € 0,10 1% (0,1x1)=0,1 4 Min cpc=€0,01
What does it cost?
 
 
Affiliate Marketing Affiliate Marketing: Is a form of performance based marketing where a merchant gets a commission (€ or %) paid by an  affiliate  for forwarding potential customers
Affiliate marketing: the process
Do the Math: Example # Affiliates 20 Views per affiliate 15.000 Total # views 300.000 Click-through rate 0,3% Clicks 900 Conversion rate 2% # sales 18
CCCCC ,[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Email Marketing
SPAM
Social media ,[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Examples of Social Media ,[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Brands are Going Where Consumers Play
Blogs
Twitter
Viral

Weitere ähnliche Inhalte

Andere mochten auch

3 dumme spørsmål om navigasjon
3 dumme spørsmål om navigasjon3 dumme spørsmål om navigasjon
3 dumme spørsmål om navigasjonThor Fredrik Eie
 
Sociale media workshop utrecht
Sociale media workshop utrechtSociale media workshop utrecht
Sociale media workshop utrechthennievankuijeren
 
Trender i brukeropplevelse
Trender i brukeropplevelseTrender i brukeropplevelse
Trender i brukeropplevelseThor Fredrik Eie
 
Lotusphere Comes To You April 2011 - Notes & Domino 8.5.2 - All features grea...
Lotusphere Comes To You April 2011 - Notes & Domino 8.5.2 - All features grea...Lotusphere Comes To You April 2011 - Notes & Domino 8.5.2 - All features grea...
Lotusphere Comes To You April 2011 - Notes & Domino 8.5.2 - All features grea...Steve Cogan
 
How (digital) marketing conquered the world, and lost itself
How (digital) marketing conquered the world, and lost itselfHow (digital) marketing conquered the world, and lost itself
How (digital) marketing conquered the world, and lost itselfFrederic CAVAZZA
 
Social Networks and Virtual Worlds in the Age of Social Media
Social Networks and Virtual Worlds in the Age of Social MediaSocial Networks and Virtual Worlds in the Age of Social Media
Social Networks and Virtual Worlds in the Age of Social MediaFrederic CAVAZZA
 

Andere mochten auch (8)

3 dumme spørsmål om navigasjon
3 dumme spørsmål om navigasjon3 dumme spørsmål om navigasjon
3 dumme spørsmål om navigasjon
 
Vil Du Ha Kunder Eller ?
Vil Du Ha Kunder Eller ?Vil Du Ha Kunder Eller ?
Vil Du Ha Kunder Eller ?
 
Sociale media workshop utrecht
Sociale media workshop utrechtSociale media workshop utrecht
Sociale media workshop utrecht
 
Trender i brukeropplevelse
Trender i brukeropplevelseTrender i brukeropplevelse
Trender i brukeropplevelse
 
Lotusphere Comes To You April 2011 - Notes & Domino 8.5.2 - All features grea...
Lotusphere Comes To You April 2011 - Notes & Domino 8.5.2 - All features grea...Lotusphere Comes To You April 2011 - Notes & Domino 8.5.2 - All features grea...
Lotusphere Comes To You April 2011 - Notes & Domino 8.5.2 - All features grea...
 
How (digital) marketing conquered the world, and lost itself
How (digital) marketing conquered the world, and lost itselfHow (digital) marketing conquered the world, and lost itself
How (digital) marketing conquered the world, and lost itself
 
Social Networks and Virtual Worlds in the Age of Social Media
Social Networks and Virtual Worlds in the Age of Social MediaSocial Networks and Virtual Worlds in the Age of Social Media
Social Networks and Virtual Worlds in the Age of Social Media
 
Cpl hc het marketingplan
Cpl hc het marketingplanCpl hc het marketingplan
Cpl hc het marketingplan
 

Ähnlich wie Kumulus Reclame En Internet Marketing

Social Media Marketing
Social Media MarketingSocial Media Marketing
Social Media MarketingSparklingGroup
 
Hoe meer halen uit uw website en sociale media
Hoe meer halen uit uw website en sociale mediaHoe meer halen uit uw website en sociale media
Hoe meer halen uit uw website en sociale mediaPieter Van Hertbruggen
 
Mogelijkheden en kansen door integrale communicatie Social Media voor de onde...
Mogelijkheden en kansen door integrale communicatie Social Media voor de onde...Mogelijkheden en kansen door integrale communicatie Social Media voor de onde...
Mogelijkheden en kansen door integrale communicatie Social Media voor de onde...Cross communicatie
 
Social networking Bedrijvencontact Tubbergen
Social networking Bedrijvencontact TubbergenSocial networking Bedrijvencontact Tubbergen
Social networking Bedrijvencontact TubbergenBas Wolters
 
Presentatie groep 8 Mariaschool Ulft
Presentatie groep 8 Mariaschool UlftPresentatie groep 8 Mariaschool Ulft
Presentatie groep 8 Mariaschool UlftGewoon Groen
 
Mediakunde periode 1
Mediakunde periode 1Mediakunde periode 1
Mediakunde periode 1Fam Habets
 
Checkit iProspect presentatie social media school (sms2010) social media en g...
Checkit iProspect presentatie social media school (sms2010) social media en g...Checkit iProspect presentatie social media school (sms2010) social media en g...
Checkit iProspect presentatie social media school (sms2010) social media en g...iProspect the Netherlands
 
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemersAl Sauerfield
 
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemersAl Sauerfield
 
2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemers2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemersAl Sauerfield
 
2.03 kansen voor de pannenkoekenrestaurants
2.03 kansen  voor de pannenkoekenrestaurants2.03 kansen  voor de pannenkoekenrestaurants
2.03 kansen voor de pannenkoekenrestaurantsAl Sauerfield
 
Presentatie Social Media Optimization
Presentatie Social Media OptimizationPresentatie Social Media Optimization
Presentatie Social Media OptimizationTim Schnitzler
 
Ikt almelo social-media_presentatie_vdef
Ikt almelo social-media_presentatie_vdefIkt almelo social-media_presentatie_vdef
Ikt almelo social-media_presentatie_vdefBas Wolters
 
20150423 impact van sociale media meten
20150423 impact van sociale media meten20150423 impact van sociale media meten
20150423 impact van sociale media metenMediaraven vzw
 
Evolutie van leadgeneration door Edwin Langeweg
Evolutie van leadgeneration door Edwin LangewegEvolutie van leadgeneration door Edwin Langeweg
Evolutie van leadgeneration door Edwin LangewegEDM
 
2011 Kansen voor de horeca met inzet nieuwe media 2.011
2011 Kansen voor de horeca met inzet nieuwe media 2.0112011 Kansen voor de horeca met inzet nieuwe media 2.011
2011 Kansen voor de horeca met inzet nieuwe media 2.011Al Sauerfield
 

Ähnlich wie Kumulus Reclame En Internet Marketing (20)

Social Media Marketing
Social Media MarketingSocial Media Marketing
Social Media Marketing
 
Hoe meer halen uit uw website en sociale media
Hoe meer halen uit uw website en sociale mediaHoe meer halen uit uw website en sociale media
Hoe meer halen uit uw website en sociale media
 
Mogelijkheden en kansen door integrale communicatie Social Media voor de onde...
Mogelijkheden en kansen door integrale communicatie Social Media voor de onde...Mogelijkheden en kansen door integrale communicatie Social Media voor de onde...
Mogelijkheden en kansen door integrale communicatie Social Media voor de onde...
 
Social networking Bedrijvencontact Tubbergen
Social networking Bedrijvencontact TubbergenSocial networking Bedrijvencontact Tubbergen
Social networking Bedrijvencontact Tubbergen
 
Presentatie groep 8 Mariaschool Ulft
Presentatie groep 8 Mariaschool UlftPresentatie groep 8 Mariaschool Ulft
Presentatie groep 8 Mariaschool Ulft
 
Mediakunde periode 1
Mediakunde periode 1Mediakunde periode 1
Mediakunde periode 1
 
Checkit iProspect presentatie social media school (sms2010) social media en g...
Checkit iProspect presentatie social media school (sms2010) social media en g...Checkit iProspect presentatie social media school (sms2010) social media en g...
Checkit iProspect presentatie social media school (sms2010) social media en g...
 
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
 
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 drenthe kansenvoor horecaondernemers
 
2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemers2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemers
2.11 04 gelderland kansenvoor horecaondernemers
 
2.03 kansen voor de pannenkoekenrestaurants
2.03 kansen  voor de pannenkoekenrestaurants2.03 kansen  voor de pannenkoekenrestaurants
2.03 kansen voor de pannenkoekenrestaurants
 
Sociale media intro
Sociale media introSociale media intro
Sociale media intro
 
Presentatie Social Media Optimization
Presentatie Social Media OptimizationPresentatie Social Media Optimization
Presentatie Social Media Optimization
 
Ikt almelo social-media_presentatie_vdef
Ikt almelo social-media_presentatie_vdefIkt almelo social-media_presentatie_vdef
Ikt almelo social-media_presentatie_vdef
 
Les 3 social media cursus 2014
Les 3 social media cursus 2014Les 3 social media cursus 2014
Les 3 social media cursus 2014
 
20150423 impact van sociale media meten
20150423 impact van sociale media meten20150423 impact van sociale media meten
20150423 impact van sociale media meten
 
Sociale Media
Sociale MediaSociale Media
Sociale Media
 
Sociale Media
Sociale MediaSociale Media
Sociale Media
 
Evolutie van leadgeneration door Edwin Langeweg
Evolutie van leadgeneration door Edwin LangewegEvolutie van leadgeneration door Edwin Langeweg
Evolutie van leadgeneration door Edwin Langeweg
 
2011 Kansen voor de horeca met inzet nieuwe media 2.011
2011 Kansen voor de horeca met inzet nieuwe media 2.0112011 Kansen voor de horeca met inzet nieuwe media 2.011
2011 Kansen voor de horeca met inzet nieuwe media 2.011
 

Kumulus Reclame En Internet Marketing

  • 1. Kumulus Marketing communicatie dag 14 januari 2010
  • 2. Indeling 09 10 11 12 13 Terugblik Wat is reclame Wat is Kumulus identiteit en wat willen we voor imago Feedback 14 Opstellen van communicatieplan
  • 3.
  • 4. Reclame = communicatie (boodschap) van de adverteerder (aanbieder) met de bedoeling de voorkeur van de consument voor zijn product te beïnvloeden en hiermee zijn afzet te vergroten.
  • 5. Media Media (meervoud van medium) zijn dragers van informatie. Een medium is onder meer een hulpmiddel voor communicatie met velen, en daarom een middel voor massacommunicatie.
  • 6. Mediaplanning = Planmatige keuze van mediatypen, media selectie en inschakelingvariabelen met als doel een efficiënt bereik van de doelgroep te bewerkstellingen.
  • 7. Mediumtype = Groep van gelijksoortige media, niet identiek, maar met grote overeenkomsten hoe ze zintuiglijk worden waargenomen zodat ze in beginsel dezelfde reclame uiting kunnen dragen.
  • 8. Mediaselectie = De keuze van media op basis van communicatiefvermogen, dekking en beschikbaarheid. Mediaselectie =
  • 9. Inschakelings variabeken = Formaat, kleur, plaats, frequentie
  • 10. Bereik = Percentage geconfronteerde personen uit de doelgroep
  • 11. Dekking = Percentage van de doelgroep dat door media wordt bereikt
  • 12. Contact frequentie = Aantal maal dat een persoon uit de doelgroep bedoeld met een advertentie in contact komt.
  • 13.
  • 14.
  • 15.
  • 16.
  • 17.
  • 18.
  • 19.  
  • 20. No, you were not downloaded; you were born!!
  • 22. Broadband connection per country Denmark Holland S-Korea Finland UK Germany Canada France USA Japan
  • 23. Lang leve de (r)evolutie!
  • 24. (Dutch) media consumption measured in minutes per week Source Qrius “Jongeren 2009” 10-11Y 12-14Y 15-19Y 20-24Y 25-29Y Newspapers 2% 3% 3% 3% 2% Magazines 4% 3% 4% 3% 3% Games 25% 19% 12% 8% 8% Cellphone 4% 8% 11% 10% 9% Radio 8% 9% 12% 18% 23% Internet 21% 27% 33% 31% 26% Television 36% 30% 25% 27% 29%
  • 25. (Dutch) media consumption measured in minutes per week
  • 26.  
  • 27. TOP 5 websites % of 11-29Y that uses these sites every day 10-11Y 12-14Y 15-19Y 20-24Y 25-29Y 1 Hyves 41 MSN 57 MSN 65 Google 71 Google 69 2 MSN 29 Hyves 55 Hyves 65 Hyves 58 Hyves 50 3 Google 27 Google 46 Google 64 MSN 54 MSN 46 4 YouTube 21 YouTube 40 YouTube 42 YouTube 33 NU.nl 27 5 Spele 15 Spele 11 Wikipedia 19 NU.nl 27 Marktplaats 26
  • 28. Search Engine Marketing is a combination of natural and paid search engine optimazation of listings (=SEO)
  • 30.
  • 31.
  • 33.
  • 34. Meta tags report for: http://www.noordhoffuitgevers.nl/wps/portal meta tag length value Title:   26 Noordhoff Uitgevers - Home Description:   219 Noordhoff Uitgevers is dé uitgever van leermiddelen voor het onderwijs, van basisschool tot universiteit, voor de lerende werknemer en voor thuis. Noordhoff Uitgevers maakt een leven lang leren aantrekkelijk en lonend. Keywords:   1058 Noordhoff Uitgevers, Noordhoff, wolters, docent, leerkracht, basisonderwijs, voortgezet onderwijs, talen, exacte vakken, wiskunde, mens en maatschappij, beroepsonderwijs, volwasseneneducatie, memij, school, vak, hoger onderwijs, wetenschappelijk onderwijs, bedrijfsopleidingen, Atlas, Atlassen, Grote Bosatlas, Bosatlas, Grote Bos@tlas, Junior Bosatlas, Wereld Bosatlas, schoolatlas, Topografie, studeren, onderwijzen, leren, leerstof, uitgever, uitgeven, uitgeverij, leermiddelen, onderwijs, basisschool, universiteit, lerende werknemer, methoden, lezen, handboeken, e-learning, onderwijsmethode, onderwijsmethoden, onderwijspraktijk, praktijkgericht, lesmateriaal, ICT, ict, onderwijs, Mixed Media Methoden, lesmethoden, Lijsters, bve, Ot en Sien, leesplankje, Aap Noot Mies, leerplicht, schoolplaten, schoolplaat, Schoolflora, educatie, educatief, educatieve, educatieve uitgeverij, lesmateriaal, onderwijsveld, onderwijswereld, professionals, leermiddelen, leermaterialen, educatieve software, methode, voortgezet, basisvorming, tweedefase, vmbo, mbo
  • 35.
  • 36.
  • 37. Example Advertise with Google Want fast results? Create your ad campaign today! www.adwords.google.com
  • 38.
  • 39. Adwords Real costs per click Advertiser Max.bid (CPC) CTR % Position Advertising position CPC B(1) € 0,70 5% (0,7x5)=3,5 1 (3,01/5)=€0,60 A(2) € 1,00 3% (1,0x3)=3,0 2 (0,50/3)=€0,17 C(3) € 0,50 1% (0,5x1)=0,5 3 (0,11/1)=€0,11 D(4) € 0,10 1% (0,1x1)=0,1 4 Min cpc=€0,01
  • 40. What does it cost?
  • 41.  
  • 42.  
  • 43. Affiliate Marketing Affiliate Marketing: Is a form of performance based marketing where a merchant gets a commission (€ or %) paid by an affiliate for forwarding potential customers
  • 45. Do the Math: Example # Affiliates 20 Views per affiliate 15.000 Total # views 300.000 Click-through rate 0,3% Clicks 900 Conversion rate 2% # sales 18
  • 46.
  • 48. SPAM
  • 49.
  • 50.
  • 51. Brands are Going Where Consumers Play
  • 52. Blogs
  • 54. Viral