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Kurzskript	
  	
  der	
  kieferorthopädischen	
  
Mechanik	
  
	
  
Handout	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
What	
  seems	
  to	
  be	
  the	
  latest	
  will	
  never	
  replace	
  the	
  need	
  to	
  
apply	
  sound	
  biomechanics	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
Zusammengestellt	
  von	
  FZA	
  für	
  Kieferorthopädie	
  Dr.	
  Ulrich	
  Kritzler	
  
ßig kreissegmentförmig gebogen wird, überträgt er eine vertikal
gerichtete Kraft auf die Einheit, mit der er punktförmig Kontakt
hat. Demgegenüber wird ein logarithmisch gebogener Draht
eine Kraft übertragen, die zu einer geringen Kontraktion und
zur Verkürzung des Zahnbogens führt. Wird der Teilbogen aus 2
unterschiedlich starken Drähten kombiniert, wobei der dickere
posterior und der dünnere anterior liegt, ändert sich die Achsen-
richtung. Das Zentrum befindet sich nun an der Stelle, an der der
dünnere Draht angesetzt wurde und ein beträchtlicher Teil der
Kraft wirkt nun horizontal, was zu einer Retraktion und Intrusion
der Zähne führt [9]. Wird in einem ersten Schritt der Behandlung
eine Protrusion durchgeführt und ist zu einem späteren Zeit-
punkt eine Retraktion geplant, müssen die Gewebe 2-mal in ent-
gegengesetzter Richtung reagieren, was schädlich sein kann und
Zeit erfordert.
Zwei-Vektoren-Mechanik
!
Verläuft der gewünschte Kraftvektor abseitig und lässt sich nicht
durch einen einfachen Segmentbogen generieren, kann die Lö-
sung in der Verwendung von 2Teilbögen liegen [15].
Das Design dieser Art von Mechanik beruht auf einfachen mathe-
matischen Grundlagen und kann auch mit der Software durch-
geführt werden, die auf der CD zur Biomechanik enthalten ist,
die von Fiorelli u.Melsen [6] entwickelt wurde.
a b
d e f
c
Abb.16 Intraorale Aufnahmen eines Patienten mit Verschiebung der oberen Mittellinie. a–c Die Korrektur sollte durch eine Translation der oberen
4Schneidezähne erfolgen. Der dazu erforderliche Kraftvektor ist auf der frontalen und der Okklusalaufnahme markiert. d Markierung der von den beiden
Teilbögen ausgeübten Kräfte, e fortgeschrittenes Behandlungsstadium, f Behandlungsergebnis.
ca b
Originalarbeit
Kritzler Biomechanik Handout 1
 
	
  
	
  
	
  
Kapitel	
  5.1	
  
Einzelzahnbewegungen	
  
Unterkapitel	
  5.1.2	
  
Einstellen	
  von	
  Eckzähnen	
  
Kritzler Biomechanik Handout 2
Intrusion,	
  Extrusion	
  oder	
  Aufrichten	
  des	
  Eckzahns	
  
durch	
  vertikale	
  Hebelarm	
  Kraftapplikationen	
  
	
  
	
  
A.	
  Setzt	
  man	
  einen	
  Hebelarm	
  mit	
  Tip-­‐
back-­‐Biegung	
  (Intrusionsbiegung)	
  in	
  das	
  
Molarenröhrchen	
  ein	
  	
  und	
  befestigt	
  das	
  
Ende	
  des	
  Hebelarms	
  punktförmig	
  mit	
  
einer	
  Ligatur	
  am	
  verlängerten	
  Eckzahn	
  
(also	
  nicht	
  in	
  den	
  Bracketschlitz	
  
einligieren)	
  so	
  wird	
  der	
  Eckzahn	
  
intrudiert	
  und	
  der	
  Molar	
  wird	
  extrudiert	
  
und	
  nach	
  hinten	
  gekippt.	
  
	
  
B.	
  Setzt	
  man	
  einen	
  Hebelarm	
  mit	
  Tip-­‐
forward-­‐Biegung	
  (Extrusionsbiegung)	
  in	
  
das	
  Molarenröhrchen	
  ein	
  und	
  befestigt	
  
das	
  Ende	
  des	
  Hebelarms	
  punktförmig	
  mit	
  
einer	
  Ligatur	
  am	
  verkürzten	
  (retinierten)	
  
Eckzahn	
  (also	
  nicht	
  in	
  den	
  Bracketschlitz	
  
einligieren)	
  so	
  wird	
  der	
  Eckzahn	
  
extrudiert	
  und	
  der	
  Molar	
  wird	
  intrudiert	
  
und	
  nach	
  vorne	
  gekippt.	
  
	
  
	
  
C.	
  Setzt	
  man	
  einen	
  Hebelarm	
  mit	
  Tip-­‐
back-­‐	
  Biegung	
  in	
  das	
  Eckzahnbracket	
  	
  ein	
  
	
  und	
  befestigt	
  das	
  Ende	
  des	
  Hebelarms	
  
punktförmig	
  mit	
  einer	
  Ligatur	
  am	
  
Molarenröhrchen	
  (also	
  nicht	
  in	
  den	
  Tube	
  
einsetzen)	
  so	
  wird	
  der	
  Eckzahn	
  
extrudiert	
  und	
  die	
  Wurzel	
  nach	
  distal	
  
sowie	
  die	
  Krone	
  nach	
  mesial	
  gekippt	
  und	
  
der	
  Molar	
  wird	
  intrudiert.	
  
	
  
D.	
  Setzt	
  man	
  einen	
  Hebelarm	
  mit	
  Tip-­‐
forward-­‐Biegung	
  in	
  das	
  Eckzahnbracket	
  	
  
ein	
  	
  und	
  befestigt	
  das	
  Ende	
  des	
  
Hebelarms	
  punktförmig	
  mit	
  einer	
  Ligatur	
  
am	
  Molarenröhrchen	
  (also	
  nicht	
  in	
  den	
  
Tube	
  einsetzen)	
  so	
  wird	
  der	
  Eckzahn	
  
intrudiert	
  und	
  die	
  Wurzel	
  nach	
  mesial	
  
sowie	
  die	
  Krone	
  nach	
  distal	
  gekippt	
  und	
  
der	
  Molar	
  wird	
  extrudiert.	
  
	
  
Abb.	
  1	
  
	
  
Cantilever Sprb~gs 155
Figure 9. The intrusion arch is a common cantilever.
Although intrusion and extrusion springs rely
on the vertical force (s) of cantilevers to achieve
the treatment goals, the moment produced by
cantilever springs can also be exploited for ef-
fective tooth movement. Canine root axial cor-
rection may be necessary after extraction space
closure (Fig 12A).16 A cantilever spring inserted
into the bracket slot of the canine is a means of
achieving distal root correction (Fig 12B). Ex-
tending the spring distally generates a greater
moment on the canine without heavy vertical
forces. Extrusion of the canine can be prevented
by stepping a stiff by-pass wire incisal to the
bracket and the space closure can be retained by
a "Figure 8" tie-back to the posterior teeth.
Third-Order Cantilevers
Third-order tooth movements are those that
change the buccolingual axial inclination of
teeth. The edgewise bracket, with the rectangu-
lar slot combined with rectangular arch wires, is
a commonly recognized approach to generating
torque and third-order tooth movement. Canti-
lever springs are also capable of producing these
buccal-lingual axial inclination corrections, of-
Figure 8. Second-order cantilever applications. In-
serting the cantilever into the molar tube allows either
anterior intrusion, posterior extrusion, and molar tip-
back (A), or anterior extrusion, posterior intrusion,
and molar tip-forward (B). An anteriorly placed can-
tilever that extends posteriorly allows either anterior
extrusion, anterior distal root movement, and poste-
rior intrusion (C), or anterior intrusion, anterior me-
sial root movement, and posterior extrusion (D).
Kritzler Biomechanik Handout 3
 	
  
	
  	
  	
  	
   	
  
Abb.	
  2	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Abb.	
  3	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
	
  
	
  
Wirkt	
  die	
  extrudierende	
  Kraft	
  auf	
  den	
  Eckzahn,	
  indem	
  der	
  Hebelarm	
  am	
  
Eckzahn	
  angebunden	
  wird,	
  so	
  entsteht	
  am	
  Molaren	
  ein	
  Kräfte-­‐Pärchen,	
  
welches	
  ein	
  Drehmoment	
  erzeugt,	
  das	
  den	
  Molaren	
  in	
  einer	
  Drehrichtung	
  	
  
Krone	
  nach	
  mesial	
  Wurzel	
  nach	
  distal	
  kippt,	
  sowie	
  eine	
  extrudierende	
  Kraft	
  
auf	
  den	
  Eckzahn	
  und	
  eine	
  intrudierende	
  Kraft	
  auf	
  den	
  Molaren.	
  
.	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
One-Couple Systems 13
A
B
l
Figure 1. Canine extrusion spring. (A) In its passive
state, the spring is inserted into the molar auxiliary
tube and its anterior end is occlusal to the canine to
be extruded. (B) Activating the spring by tying it to
the canine generates a couple to tip the molar in a
crown-mesial/root-distal direction, an intrusive
force to the molar, and an extrusive force to the
canine.
lar, are equal in magnitude and opposite in
direction, making their sum equal to zero. Be-
cause the two forces are not collinear, however,
they create an overall tendency for rotation.
This rotational tendency or moment is equal in
magnitude, but opposite in direction, to the
couple created in the molar tube that makes it
tip mesiodistally. Therefore the sum of the
moments acting on the wire as a whole is also
zero and the conditions for equilibrium are sat-
isfied.
Case AV (Fig 2) illustrates how a one-couple
appliance can be used effectively to avoid the
unwanted side effects from extruding high fa-
cial canines in a patient with an anterior open
bite tendency. If a continuous wire were used
to aid erupdon of the canines in this patient,
the intrusive side effect would be expected to
result in incisor intrusion and anterior ()pen
bite. By using a cantilever wire from the molar
auxiliary tube to extrude the canine, however,
no forces are transmitted to the incisors di-
rectly. The tendency for the molars to tip for-
ward and intrude is minimized by joining them
together with a transpalatal arch and engaging
an arch wire into tile adjacent teeth.
One of the effects from applying an extru-
sive force to tile bracket of a high facial canine
is that a third-order moment is created by the
force on the canine that tends to tip the canine
crown lingually and root facially as the canine
extrudes, a This is because the extrusive force
acts facial to the center of resistance of the ca-
nine. It is difficult, if not impossible, to avoid
the tipping by directing the extrusive force
through the canine (:enter of resistance. In
cases where the effect of the moment of the
force is expected to be especially pronounced,
such as when extensive amounts of extrusion
are necessary, it may be preferable to actually
insert the auxiliary wire into the canine bracket
rather than tying it as a point contact. The wire
(:an then be activated to apply lingual root
torque to the canine to provide third-order
control during extrusion. The side effect of
this is labial root torque on the molar.
Once the auxiliary spring is inserted into the
brackets at two attachment sites it is technically
no longer a one-couple system and the forces
and moments it produces are not statically de-
terminate. In the case of extruding and con-
trolling root torque on a high canine, both sec-
ond-order (tip) and third-order (torque) acti-
vations are applied. Once the decision is made
to engage the wire in both the molar and ca-
nine brackets, care must be taken to ensure
that a significant second-order activation is not
present at the canine bracket but that all or
most of the second-order couple is applied at
the molar. If a second-order couple is intro-
duced at the canine, the vertical forces associ-
ated with the appliance may be adversely af-
fected. For example, a distal-crown/mesial-root
instead of miniscrews?
DR. NANDA Unlike a miniscrew, bone plates
are usually held by three or more screws. This
inherently makes bone plates more stable, espe-
cially when heavier forces are being used. Thus,
bone plates can be very effective in delivering
orthopedic-type forces. Sugawara and colleagues
have shown very nicely that bone plates can deliv-
er significantly large tooth movements.15
DR. KEIM Would you explain your concept of
intraoral orthopedic movement of the midface?
DR. NANDA Historically, orthopedic protraction
of the maxilla always had dental movement as a
side effect, since we were anchoring on teeth.
Nowadays, by using bone anchors, there exists a
possibility of getting pure orthopedic movement.
The two most accessible bones in the face next to
the maxilla are the mandible and the zygoma. The
mandible is a moving bone, and using it as an
anchor with plates or miniscrews can cause them
to fail due to constant loading and unloading
forces. However, if we use the zygoma as an
anchor, we can protract the maxilla with a constant
force by pushing the maxilla against it. In our
department we have tried some cases using
intraoral orthopedic protraction. We have been
somewhat successful, but you have to keep in mind
that in these situations, growth is often working
against you.
DR. KEIM How do you use cantilevers to treat
impacted canines?
DR. NANDA As I mentioned previously, canti-
levers create a one-couple force system in which
the active unit experiences only a single force.
Bending such a cantilever out of a CNA beta tita-
nium wire ensures a low load/deflection, thereby
providing physiological forces for a prolonged
period and requiring hardly any reactivation
throughout the eruption of the canine (Fig. 4).
DR. KEIM You co-wrote a great article for our
40th-anniversary issue on genetically driven treat-
ment plans.16 What developments have you seen in
this field over the last few years?
DR. NANDA Orthodontics, similar to other
medical specialities, has seen an explosion in the
discovery of genes and polymorphisms associated
with clinical anomalies and diseases. For example,
in the last few years there has been a genetic asso-
ciation found in humans for root resorption, failure
of tooth eruption, and mandibular growth. The
delivery of the corrected gene or mutation safely
back to humans still remains as a major roadblock.
Advances are being made, but progress has been
slow. Once the technical aspects of gene delivery
are solved, it will change the way that we practice
orthodontics.
DR. KEIM What advances have been made in the
application of vibratory forces in enhanced tooth
movement?
DR. NANDA Animal and clinical human studies
are in progress examining the role of vibration on
orthodontic tooth movement. Early results are
clear that vibration does not cause any negative
side effects to the teeth or periodontium. However,
more work is needed to elucidate its role in regulat-
ing the rate of orthodontic tooth movement.
Dr. Ravindra Nanda
VOLUME XLIV NUMBER 5 301
Fig. 4 One-couple cantilever force system for ex-
trusion of impacted canine.
“Passive” CNA cantilever spring
“Active” CNA cantilever spring
FF
Kritzler Biomechanik Handout 4
 
	
  
Die	
  punktförmige	
  Anbindung	
  führt	
  
zu	
  einer	
  hauptsächlichen	
  Extru-­‐
sion	
  des	
  Eckzahns.	
  Der	
  Molar	
  wird	
  
intrudiert	
  und	
  nach	
  vorne	
  gekippt.	
  
Den	
  Nebenwirkungen	
  der	
  
Extrusionsmechanik	
  kann	
  durch	
  
eine	
  umlaufenden	
  Bogen	
  oder	
  
einen	
  Teilbogen	
  im	
  Seiten-­‐
zahnbereich	
  entgegengewirkt	
  
werden.
Abb.	
  4	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  	
  
Abb.	
  5	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
Bei	
  palatinal	
  verlagerten	
  
Eckzähnen	
  kann	
  der	
  Hebelarm	
  
von	
  bukkal	
  vor	
  den	
  Prämolaren	
  
nach	
  palatinal	
  geführt.	
  	
  Das	
  
Anbinden	
  des	
  Hebelarms	
  an	
  den	
  
palatinal	
  liegenden	
  Eckzahn	
  
erzeugt	
  ein	
  Pärchen	
  dritter	
  
Ordnung	
  (Torque)	
  am	
  Molaren,	
  
eine	
  intrusive	
  Kraft	
  am	
  Molaren	
  
und	
  eine	
  extrusive	
  Kraft	
  am	
  
Eckzahn.	
  Aufgrund	
  der	
  palatinal	
  
des	
  Widerstandszentrums	
  des	
  
Molaren	
  einwirkenden	
  
intrudierenden	
  Kraft	
  entsteht	
  
lingualer	
  Kronentorque.	
  
	
  
	
   	
   	
  
	
   	
   	
   	
  
	
  
previous tooth position.
ten without the need to resort to heavy rectan-
gular wires engaged into all teeth.
Excessively upright incisors may occur af-
ter retraction and overjet reduction, especially
A
B
when teeth are retracted on round arch wires or
with a differential-moment anchorage strategy. 16
An anterior root correction spring is a variation
of a cantilever designed to improve the incisor
axial inclination (Figs 13A and 13B). Anterior
root springs are fabricated from rectangular
r
Figure 11. A cantilever for extrusion of an impacted
or high canine. Force system and appliance design
(A). Treatment objective of canine extrusion (B).
Figure 12. Separate canine root correction with a
cantilever. Force system and appliance design (A).
Treatment objective of canine root correction (B).
16 LirTda~er a~zdIsaacson
A
)
}
B
B " . '" , ing designed to
~ ~ c ~ a ~ ! n ~ r facially. (A)Pas-
(B) Activation of
at the molar to rotate it
force at the molar, and a
Figure 4. Frontal view of a spring designed to ex-
trude a palatally impacted canine. (A) Passive spring
extends from the molar auxiliary tube and crosses to
the lingual through the canine site. The anterior
end is occlusal to the canine. (B) Activation of the
spring by tying it to the impacted canine creates a
third-order couple at the molar, an intrusive force
at the molar, and an extrusive force at the canine.
A wire extending from the appropriate molar
auxiliary tube is bent to move the midline to
the right or left. A small hook bent into the
spring allows it to be crimped over an existing
arch wire or segment, or it may be tied to the
arch wire or individual teeth. Passively, the
spring is lateral to the incisors in the direction
in which incisor movement is desired (Fig 7A).
As the wire is activated, a second-order couple
is developed in the molar to rotate it mesiolin-
gually (Fig 7B). The force system is similar to
the occlusal view activation of the palatal ca-
nine spring shown in Figure 5. Once again, it is
often desirable to have a transpalatal arch in
place to minimize any unwanted molar move-
ments. The forces will be directed laterally at
the incisors and lingually at the molar.
Case JM (Fig 8) illustrates how an auxiliary
midline spring can be used to help in correct-
ing a midline discrepancy. In this case, the
maxillary midline was moved to the right to
coordinate it with the mandibular arch. Ade-
quate anterior overjet on the patient's left side
was already present before the midline was
corrected. Midline discrepancies are often
symptoms of more serious skeletal or dental
asymmetries. Midline springs should not on
their own be expected to resolve such complex
asymmetries. In the context of a comprehen-
sive treatment plan, however, they can often
serve as a useful adjunct to, or substitute for,
other methods of midline correction. These
may include anterior interarch elastics or
skewed arch wires that are often associated
with undesirable side effects that are difficult
to control. A prerequisite for aligning midlines
in any orthodontic patient is symmetric poste-
Kritzler Biomechanik Handout 5
 
	
  
	
  
	
  
Befindet	
  sich	
  die	
  passive	
  Feder	
  
seitlich	
  des	
  Eckzahns	
  führt	
  das	
  
Einligieren	
  des	
  Hebelarms	
  zur	
  
Erzeugung	
  eines	
  Pärchens	
  zweiter	
  
Ordnung	
  am	
  Molaren,	
  welches	
  ihn	
  
nach	
  mesiolingual	
  rotiert	
  und	
  zu	
  
einer	
  nach	
  außen	
  wirkenden	
  Kraft	
  
auf	
  den	
  Eckzahn.
Abb.	
  6	
   	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
Der	
  zur	
  Extrusion	
  des	
  Eckzahns	
  
benutzte	
  Hebelarm	
  ist	
  am	
  Eckzahn	
  
nicht	
  einligiert	
  sondern	
  nur	
  
angebunden.	
  Dies	
  garantiert,	
  dass	
  
in	
  der	
  Sagittalen	
  nur	
  am	
  Molaren	
  
durch	
  das	
  einwirkende	
  Pärchen	
  
ein	
  Drehmoment	
  entsteht.	
  	
  
A)	
  Die	
  Ansicht	
  von	
  bukkal	
  zeigt	
  
die	
  Kräfte	
  und	
  das	
  Pärchen,	
  die	
  
vom	
  der	
  Feder	
  erzeugt	
  werden.	
  	
  
B)	
  Die	
  Ansicht	
  von	
  vorne	
  zeigt	
  die	
  
zusätzlichen	
  Drehmomente	
  in	
  der	
  
Transversalen,	
  die	
  an	
  den	
  	
  Zähnen	
  
aufgrund	
  der	
  Krafteinwirkung	
  
bukkal	
  	
  des	
  Widerstandszentrums	
  
entstehen	
  (bukkaler	
  Kronentor-­‐
que	
  am	
  Molaren,	
  lingualer	
  Kro-­‐
nentorque	
  am	
  Eckzahn).	
  
Abb.	
  7	
  
LirTda~er a~zdIsaacson
A
)
}
B
B " . '" , ing designed to
~ ~ c ~ a ~ ! n ~ r facially. (A)Pas-
(B) Activation of
at the molar to rotate it
force at the molar, and a
designed to ex-
A) Passive spring
e and crosses to
e. The anterior
ctivation of the
canine creates a
intrusive force
e at the canine.
opriate molar
he midline to
bent into the
ver an existing
be tied to the
Passively, the
n the direction
sired (Fig 7A).
d-order couple
ate it mesiolin-
m is similar to
the palatal ca-
nce again, it is
alatal arch in
place to minimize any unwanted molar move-
ments. The forces will be directed laterally at
the incisors and lingually at the molar.
Case JM (Fig 8) illustrates how an auxiliary
midline spring can be used to help in correct-
ing a midline discrepancy. In this case, the
maxillary midline was moved to the right to
coordinate it with the mandibular arch. Ade-
quate anterior overjet on the patient's left side
was already present before the midline was
corrected. Midline discrepancies are often
symptoms of more serious skeletal or dental
asymmetries. Midline springs should not on
their own be expected to resolve such complex
asymmetries. In the context of a comprehen-
sive treatment plan, however, they can often
serve as a useful adjunct to, or substitute for,
other methods of midline correction. These
may include anterior interarch elastics or
skewed arch wires that are often associated
with undesirable side effects that are difficult
to control. A prerequisite for aligning midlines
in any orthodontic patient is symmetric poste-
210 Lindauer, Isaacson, and Britto
1500g-mm
B o
G:
./'x..,
250 g-mm
250 g-mm
Figure 4. A long arm or cantilever used to extrude a
high canine. The wire is tied to the canine as a point
contact, guaranteeing that a couple is only produced
at the molar. Buccal view showing the forces and
couple produced by the wire (A). Frontal view show-
ing the forces and moments as felt by the teeth at
their centers of resistance (black dots) (B).
moment in a crown buccal-root palatal direc-
tion. The canine would similarly experience a
50 g extrusive force plus a 50 g × 5 mm, or 250
Three-Dimensional Force Systems
Two-dimensional models do not adequately ex-
plain the force systems developed by fully con-
toured arch wires inserted into molar and inci-
sor brackets. Because the molar and incisor
brackets are in different planes, wires activated
by bending act both in bending and in torsion at
the two attachment sites. Because wire proper-
ties differ in bending and torsion and because
different degrees of bending and torsion will
occur at each site, a bend placed halfway be-
tween molar and incisor brackets will not result
in equal and opposite couples. This problem has
been explored to some degree through finite
element modeling and the results have been
reported. 4,~Effects will differ depending on arch
shape, wire material, and wire cross-sectional di-
mensions because these characteristics affect rel-
ative bending and torsional properties. To sim-
plify the discussion here, it will be assumed that
three-dimensional wires are inserted only into
molar or incisor brackets, but not both.
Despite the added complication of having a
three-dimensional wire curve out of the plane of
analysis into the third dimension, the require-
ments of static equilibrium in all planes of space
still apply. That is, the force systems expressed by
the wire will be in static equilibrium in each
plane of analysis. To fully understand the effects
of a three-dimensional wire, the force systems
must be viewed from both the lateral and frontal
aspects.
The Intrusion Arch
One commonly used appliance that is clearly
three-dimensional in nature is the intrusion
arch. Its effects are usually examined only from
the lateral view, but analysis from the frontal
aspect shows the importance of a three-dimen-
sional assessment.
Classically, as described by Burstone, 6,7 the
intrusion arch is inserted into the molar tubes
and tied to a series of points on an intermediate
anterior segment that engages the incisor brack-
ets. The anterior teeth are joined together by a
rigid or nonrigid segment. A tip-back bend at
the molar, with or without a helix added to
Kritzler Biomechanik Handout 6
Die	
  am	
  Eckzahn	
  anliegende	
  extrusive	
  Kraft	
  beträgt	
  50g.	
  Das	
  Kräftegleich-­‐
gewicht	
  bedingt,	
  dass	
  am	
  Molaren	
  ebenfalls	
  eine	
  intrudierende	
  Kraft	
  von	
  
50	
  g	
  anliegt.	
  Wenn	
  die	
  Entfernung	
  zwischen	
  dem	
  Molarenschloss	
  und	
  dem	
  
Eckzahnbracket	
  30mm	
  beträgt,	
  wird	
  durch	
  die	
  beiden	
  Kräfte	
  ein	
  
Kräftepärchen	
  (Drehmoment)	
  von	
  1500g-­‐mm	
  erzeugt.	
  Das	
  Kräftepärchen,	
  
welches	
  	
  am	
  Molarenschloss	
  auftritt,	
  muss	
  gleichgroß	
  und	
  von	
  
umgekehrter	
  Richtung	
  zu	
  dem	
  Pärchen	
  sein,	
  dass	
  durch	
  die	
  beiden	
  Kräfte	
  
erzeugt	
  wird.	
  Weil	
  diese	
  Kraft	
  bukkal	
  in	
  5	
  mm	
  Entfernung	
  vom	
  
Widerstandszentrum	
  des	
  Molaren	
  einwirkt,	
  wirkt	
  auf	
  den	
  Molaren	
  eine	
  
intrudierende	
  Kraft	
  von	
  50g	
  plus	
  ein	
  Drehmoment	
  von	
  5x50=250gmm,	
  in	
  
einer	
  Krone	
  nach	
  bukkal	
  Wurzel	
  nach	
  palatinal	
  weisenden	
  Drehrichtung,	
  
ein.	
  Auf	
  den	
  Eckzahn	
  wirken	
  ähnlich	
  eine	
  extrusive	
  Kraft	
  von	
  50g	
  und	
  eine	
  
Drehmoment	
  in	
  umgekehrter	
  Richtung,	
  also	
  Drehrichtung	
  der	
  Krone	
  nach	
  
palatinal	
  Wurzel	
  nach	
  bukkal,	
  ein.	
  
	
  
Abb.	
  8	
  	
  	
  	
  	
  	
  
	
  
Fig. 1 One-couple force system using cantilever spring for canine extrusion (dashed line = passive; solid
line = activated). A. Equal and opposite forces (F) exerted on canine and molar with activation. Spring gen-
erates couple in auxiliary tube (MC), equal to product of force exerted and distance between center of
resistance (CRes) of molar and point of force application on canine (or product of force of couple and length
of auxiliary tube). Because force does not pass through CRes of canine, it generates moment (MF). B. With
force applied buccal to CRes, moment is generated on molar (MFp) and on canine (MFa). Net moment on
molar equals MC−MFp.
A B
MFa
MFp
F
F
M
D
MF
MC
F
F
f
f
d
D
Kritzler Biomechanik Handout 7
 
Wirkt	
  die	
  extrudierende	
  Kraft	
  auf	
  
den	
  Eckzahn	
  nicht	
  durch	
  das	
  
Widerstandszentrum	
  des	
  
Eckzahns,	
  so	
  wird	
  neben	
  der	
  
extrudierenden	
  Kraft	
  auf	
  den	
  
Eckzahn	
  auch	
  am	
  Eckzahn	
  ein	
  
Drehmoment	
  MF	
  erzeugt.	
  Am	
  
Molaren	
  entstehen	
  zwei	
  Dreh-­‐
momente:	
  das	
  Drehmoment	
  MC	
  in	
  
sagittaler	
  Richtung,	
  welches	
  dem	
  
Produkt	
  aus	
  der	
  Länge	
  des	
  
Hebelarms	
  (vom	
  Widerstands-­‐
zentrum	
  des	
  Molaren	
  bis	
  zum	
  
Punkt	
  der	
  Kraftapplikation	
  am	
  
Eckzahn)	
  und	
  der	
  Höhe	
  der	
  
einwirkenden	
  Kraft	
  entspricht.	
  
Abb.	
  9	
  	
  	
  
	
  	
  	
  	
  
MC	
  kann	
  auch	
  berechnet	
  werden	
  als	
  Produkt	
  der	
  Kraft	
  des	
  Kräftepärchens	
  
„f“	
  und	
  der	
  Länge	
  des	
  Hilfsröhrchens	
  	
  	
  (MC=fxd).	
  Das	
  zweite	
  Drehmoment	
  
MF	
  entsteht,	
  da	
  die	
  einwirkende	
  Kraft	
  nicht	
  durch	
  das	
  Widerstandszentrum	
  
des	
  Eckzahns	
  verläuft.	
  Da	
  die	
  Kraft	
  bukkal	
  des	
  Widerstandszentrums	
  
verläuft	
  entsteht	
  ein	
  Drehmoment	
  MFp	
  am	
  Molaren	
  und	
  MFa	
  am	
  Eckzahn.	
  
Das	
  Netto-­‐Drehmoment	
  am	
  Molaren	
  entspricht	
  MC-­‐MFp.	
  
Page 4 of 10 R. NANDA AND M. UPADHYAY
are a number of situations where we make use of such a
force system:
1. A cantilever spring design (Figure 3) is the essential
component of all appliances utilizing the one-couple
force system. The most common application of such a
design is utilized in ‘extrusion of an impacted canine’. It
can also be used for uprighting of tipped teeth, intrusion,
and retraction of anterior teeth etc. Figure 3 illustrates
the mechanics involved when utilising a cantilever spring
for canine extrusion. The mechanics shown applies to all
one-couple force systems. Note how the spring is simply
tied to the canine bracket and not inserted in the bracket
slot so that there is only a single point of force appli-
cation as opposed to the two-point contact in the molar
auxillary tube.
2. An intrusion arch (Figures 4 and 5) works on the same
principle as illustrated previously. It can be made out
of 0.016×0.022-inch or 0.017×0.025-inch Connecticut
beta titanium archwires. Alternatively preformed intru-
sion archwires, the Connecticut Intrusion arch (Ultimate
Wireforms, Bristol, Connecticut), fabricated from a
nickel titanium alloy, which provides the advantage of
shape memory, spring back, and light continuous force
distribution can also be used (Nanda et al., 1998). The
appliance set up includes two passive posterior (stabiliz-
ing) units (usually the molars and premolars, bilaterally)
and one active anterior unit (the intrusion arch). All the
units are stabilized with stiff or rigid segmented wires
(0.019×0.025-inch stainless steel or higher dimension
wires). Inclusion of as many teeth as possible in the pos-
terior segment helps to minimize the side effects. The
anterior segment that includes either two or four incisors
is constructed with similar wires.
The intrusion arch is activated by placing a 30° gingival
bend 2–3mm mesial to the molar tubes so that the wire
lies passively in the vestibular sulcus. Activation is done by
bringing it occlusal and tying it to the anterior segment so
that a point contact is established as opposed to placing it
directly into the bracket slots as is done with the utility arch
(Ricketts, 1976a,b). The intrusion arch can also be tied back
or cinched to prevent flaring of the incisors if the intrusive
force is being applied anterior to the centre of resistance
(Cres) of the incisors. The reciprocal action of the intru-
sion arch on the molars or the buccal segments is the extru-
sion and/or distal tip back of the crowns. Recent evidence
has shown that the intrusive force can be made so light so
that those reactive forces on the anchor teeth remain well
below the force levels needed for extrusion and tipping
(Steenbergen et al., 2005). Therefore, the use of a head-
gear to prevent side effects can be avoided. Additionally,
low forces also help in minimising root resorption. On an
average, after the initial activation period of 3–4 weeks, the
intrusion arch should intrude 0.4–0.6mm per month.
Two-couple force system
These force systems are established between two attachments
when a wire is inserted in the bracket slots of two brackets/
tubes. As the name suggests, these force systems involve
forces and couples at both the attachments when a straight
wire is placed in a pair of non-aligned brackets or when a
bend is placed between two aligned brackets. Understanding
the dynamics of this two-bracket unit is fundamental
Figure 3 A cantilever spring design for extrusion of a canine (a one-couple
force system). The dotted line indicates the passive state of the spring, while
the solid design shows it is in the activated state or in other words from
this point onwards the spring will gradually undergo deactivation. The force
(F) exerted on the canine and molar as per Newton’s third law is equal and
opposite. The spring due to the activation generates a couple in the auxil-
lary tube (Mc), where Mc = FXD (D is the distance between the Cres of the
molar and the point of application of the force on the canine). Mc can also
be calculated by the product of the force of the couple ‘f’ and the length of
the auxillary tube (d), i.e. Mc = fxd. Because the force does not pass through
the Cres of the canine, it generates a moment (Mf).
Figure 4 Mechanics of an intrusion arch to correct a deep bite.The forces
and moments described are exactly similar to the one described in Figure 3.
byguestonSeptember17,2013http://ejo.oxfordjournals.org/Downloadedfrom
Kritzler Biomechanik Handout 8
 Abb.	
  10	
  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
A.	
  Seitliche	
  Ansicht	
  des	
  Kraft-­‐Systems	
  eines	
  Hebel-­‐Bogens,	
  der	
  einseitig	
  
einligiert	
  	
  (6er)	
  und	
  auf	
  der	
  anderen	
  Seite	
  (3er)	
  nur	
  angebunden	
  ist.	
  Wenn	
  
der	
  Abstand	
  zwischen	
  dem	
  Molaren-­‐Röhrchen	
  und	
  dem	
  Knopf,	
  an	
  dem	
  der	
  
Extrusions-­‐Bogen	
  angebunden	
  ist,	
  20	
  mm	
  beträgt,	
  wird	
  durch	
  eine	
  50g	
  
starke	
  extrusive	
  Kraft	
  auf	
  dem	
  Eckzahn	
  eine	
  gleich	
  starke	
  intrusive	
  Kraft	
  
auf	
  den	
  Molaren	
  übertragen.	
  Außerdem	
  entsteht	
  ein	
  1000	
  g/mm	
  starkes	
  
Drehmoment	
  auf	
  den	
  Molaren,	
  das	
  diesen	
  durch/um	
  sein	
  
Widerstandszentrum	
  nach	
  vorne	
  rotiert.	
  Wenn	
  das	
  Molarenröhrchen	
  4mm	
  
lang	
  wäre,	
  würde	
  	
  ein	
  Drehmoment	
  	
  durch	
  ein	
  Kräftepaar	
  von	
  von	
  250	
  
g/mm	
  mesial	
  des	
  Röhrchens	
  mit	
  Kraftrichtung	
  nach	
  oben	
  und	
  von	
  250	
  
g/mm	
  distal	
  mit	
  Kraftrichtung	
  nach	
  unten	
  entstehen.	
  
	
  
B.	
  Frontale	
  Ansicht	
  desselben	
  	
  Kraftsystems.	
  	
  Bedenke	
  die	
  bukko-­‐lingualen	
  
(Torque)	
  Drehmomente,	
  die	
  durch	
  die	
  auf	
  den	
  Molaren	
  und	
  den	
  Eckzahn	
  
einwirkenden	
  Kräfte	
  erzeugt	
  werden.	
  Wenn	
  das	
  Widerstandszentrum	
  des	
  
SrcnoN IV BrouEcH.q.urcs,MEcHnwrcs,ANDCoNtruponeny OntnoooNrrc ApprraNcEs
50gm
I
I
I
I
I
t
I
I
I
I
ri

I
,
(---'(
I r I
, |
2509m
20mm
'
10mm
tied to one point of contacton the other,producesa determinateone-couplesystemin whichthe forcesand momentscan be known
precisely.A, Lateralview of the force systemcreatedby a cantileverspring to extrudean impactedmaxillarycanine.lf the distance
betweenthe molartubeand a buttonon the canineto whichthe springis tied is 20mm, placinga 50gm extrusiveforceon the canine
createsa 50gm intrusiveforceon the molar and alsoa tooogm-mm moment to rotatethe molar crown forwardaround its centerof
resistance.lf the molartube is4mm in length,the momentwouldbecreatedbya couplewith z5ogmforceupwardon the mesialend
of the tube and z5ogm downwardon the distal end. B, Frontalview of the same forcesystem.Considerthe bucco-lingual(torque,;
momentscreatedby the forceon the molar and canine.lf the centerof resistanceof the canineis 5mm lingualto the button on its
crown'a 5ogm extrusiveforcecreatesa 25ogm-mmmoment to rotatethe crown lingually(whichusuallyis not desired).At the morar,
ifthecenterofresistanceis4mmlingualtothetubeonthebuccalsurface,the5ogmintrusiveforcecrearesa2oogm-mmmoment
to rotatethe crown facially.But if the impactedcanineis romm lingualto the buccalsurfaceof the molar,activatingthe springarso
twistsit, creatinga 5oogm-mmtorquingmomentto rotatethe molarcrownlingually.The resultat the molaris a net 3oogm-mm
momentto torquethe molarcrown linguallyand rootsbuccally.lf the rectangularspringweretied into a bracketon the canrne,a
momentto torqueits rootfaciallycouldbe generated,but the resultingtwo-couplesystemwould be indeterminate-it would no longer
be possibleto knowthe forcesand momentswith certainty.
to movemore than onetooth,the tooth movementsegment
similarlymust be tied sothe teethbecomea sineleunit.
Cantilever Spring Applications
Cantileverspringsareusedmost frequentlyto bring severely
displaced(impacted) teeth into the arch (Figure 10-34).
Thesespringshavethe advantageof a long rangeof action,
with minimal decreasein forceastooth movementproceeds
and excellentcontrol of forcemagnitude.Therearetwo dis-
advantages:(1) As with most deviceswith a long rangeof
action, cantileversprings do not fail safely.If they are dis-
torted by the patient, significanttooth movement in the
wrong direction is quite possible;(2) the moment of the
force on an unerupted tooth rotatesthe crown lingually as
thetooth isbroughttowardthe occlusalplane,which islikely
to beundesirable.Although an additional forcecanbeadded
to overcomethis,the systemrapidlycanbecomecomplex.If
the cantileverspring is tied into a bracketon the unerupted
tooth sothat a couplecanbe createdfor bettercontrol,the
force systembecomesstaticallyindeterminate and force
magnitudesareno longer known with certainty.
Auxiliary Intrusion/Extrusion Arches
The major useof one couplesystemsis for intrusion, typi-
cally of incisors that have erupted too much. For this
purpose,light forceagainstthe teethto be intruded is criti-
cal. An intrusion arch typically employs posterior (molar)
anchorageagainst two or four incisors (Figure 10-35).
Becausethe intrusiveforcemust be light, the reactionforce
againstthe anchor teeth also is light, well below the force
Kritzler Biomechanik Handout 9
Eckzahns	
  sich	
  5	
  mm	
  lingual	
  des	
  Knöpfchens	
  auf	
  seiner	
  Krone	
  befindet,	
  
kann	
  eine	
  50	
  g	
  starke	
  extrusive	
  Kraft	
  ein	
  250	
  g/mmm	
  starkes	
  Drehmoment	
  
erzeugen,	
  welches	
  die	
  Eckzahnkrone	
  nach	
  lingual	
  rotiert,	
  was	
  gewöhnlich	
  
nicht	
  gewünscht	
  wird.	
  Am	
  Molaren	
  entsteht,	
  wenn	
  das	
  Widerstands-­‐
zentrum	
  4mm	
  lingual	
  des	
  Molarenröhrchens	
  liegt,	
  ein	
  200	
  g/mm	
  starkes	
  	
  
Drehmoment,	
  welche	
  die	
  Krone	
  nach	
  bukkal	
  rotiert.	
  	
  Wenn	
  der	
  retinierte	
  
Eckzahn	
  10	
  mm	
  weiter	
  palatinal	
  als	
  die	
  bukkale	
  Fläche	
  des	
  Molaren	
  
liegt,	
  wird	
  darüberhinaus	
  durch	
  Aktivierung	
  der	
  Feder	
  eine	
  Verdrehung	
  
erzeugt,	
  aus	
  der	
  	
  ein	
  500	
  g/mm	
  Drehmoment	
  entsteht,	
  welches	
  den	
  
Molaren	
  nach	
  lingual	
  rotiert.	
  	
  
	
  
Als	
  Resultat	
  der	
  einwirkenden	
  Kräfte	
  verbleibt	
  am	
  Molaren	
  ein	
  300	
  g/mm	
  
starkes	
  Drehmoment,	
  welches	
  die	
  Molarenkrone	
  nach	
  lingual	
  und	
  die	
  
Wurzeln	
  nach	
  bukkal	
  kippt.	
  Wenn	
  der	
  rechteckige	
  Hebelarm	
  in	
  den	
  
Bracketschlitz	
  des	
  Eckzahnbrackets	
  einligiert	
  werden	
  würde,	
  könnte	
  ein	
  
Drehmoment	
  entstehen,	
  das	
  die	
  Eckzahnwurzel	
  nach	
  bukkal	
  rotiert.	
  Das	
  
erzeugte	
  2	
  Pärchen	
  System	
  währe	
  jedoch	
  unbestimmbar	
  und	
  es	
  wäre	
  nicht	
  
länger	
  möglich,	
  die	
  einwirkenden	
  Kräfte	
  und	
  Drehmomente	
  mit	
  Gewissheit	
  
vorherzusagen.	
  	
  
	
  
Anwendungsbeispiele:	
  
	
  
	
   	
  Abb.	
  11	
  	
   	
   	
   	
   	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Abb.	
  12	
  
2	
  Hebelarme	
  dienen	
  zur	
  Einordnung	
  von	
  13	
  und	
  23.	
  In	
  Bezug	
  auf	
  die	
  
Okklusionsebene	
  wird	
  eine	
  Distorotation	
  und	
  eine	
  Translation	
  nach	
  bukkal	
  
benötigt.	
  Um	
  das	
  Drehmoment	
  zu	
  erhöhen,	
  kommen	
  die	
  Hebelarme	
  von	
  
bukkal	
  und	
  sind	
  aber	
  palatinal	
  befestigt.	
  Um	
  ein	
  Verrutschen	
  der	
  Ligatur	
  zu	
  
verhindern,	
  ist	
  sie	
  mesial	
  mit	
  Adhäsiv	
  am	
  Zahn	
  befestigt.	
  
	
  
$
$$$ $
$
Hebelarm$zum$Diastemaschluss.$Behandlungsergebnis$nach$2$Monaten$
$
$
$$ $
2$Hebelarme$dienen$zur$Einordnung$von$13$und$23.$$In$Bezug$auf$die$
Okklusionsebene$wird$eine$Distorotation$und$eine$Traslation$nach$bukkal$
benötigt.$Um$das$Drehmoment$zu$erhöhen,$kommen$die$Hebelarme$von$
bukkal$und$sind$aber$palatinal$befestigt.$Um$ein$Verruschen$der$Ligatur$zu$
verhindern$ist$sie$mesial$mit$Kunststoff$am$Zahn$befestigt.$
$
or other means .
means .or other means .
or other means .
or other means .
$
$$$ $
$
Hebelarm$zum$Diastemaschluss.$Behandlungsergebnis$nach$2$Monaten$
$
$
$$ $
2$Hebelarme$dienen$zur$Einordnung$von$13$und$23.$$In$Bezug$auf$die$
Okklusionsebene$wird$eine$Distorotation$und$eine$Traslation$nach$bukkal$
benötigt.$Um$das$Drehmoment$zu$erhöhen,$kommen$die$Hebelarme$von$
bukkal$und$sind$aber$palatinal$befestigt.$Um$ein$Verruschen$der$Ligatur$zu$
verhindern$ist$sie$mesial$mit$Kunststoff$am$Zahn$befestigt.$
$
or other means .
means .or other means .
or other means .
or other means .
Kritzler Biomechanik Handout 10
Einstellen	
  der	
  Eckzähne	
  in	
  den	
  Gaumen	
  	
  unter	
  Schonung	
  	
  der	
  Wurzeln	
  
der	
  Schneidezähne	
  
	
  
	
  
Ein	
  Composite	
  Hebelarm	
  aus	
  .016	
  
x	
  .022	
  TMA	
  übt	
  eine	
  reine	
  verti-­‐	
  
kale	
  Kraft	
  auf	
  einen	
  verlagerten	
  
Eckzahn	
  aus.	
  Der	
  Hebelarm	
  wurde	
  
aufgrund	
  der	
  engen	
  räumlichen	
  
Beziehung	
  zwischen	
  Eckzahn-­‐	
  
krone	
  und	
  Schneidezahnwurzeln	
  
erforderlich.
Abb.	
  13	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
	
  
	
  
Die	
  Elongation	
  und	
  Retraktion	
  der	
  Eckzähne	
  kann	
  auch	
  mit	
  Elastics	
  oder	
  
Zug-­‐Federn	
  bewirkt,	
  die	
  zum	
  TPA	
  gespannt	
  werden.	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
$$$$$ $
Zwei$Composite$Hebelarme$sind$an$einen$TPA$angeschweißt$und$werden$
mit$zwei$Power$Armen$verbunden,$die$von$den$beiden$Frontzansegmenten$
ausgehen.$
$
$
Ein$Composite$Hebelarm$aus$.016$
x$.022$TMA$übt$eine$reine$verti]
kale$Kraft$auf$einen$verlagerten$
Eckzahn$aus.$Der$Hebelarm$wurd$
aufgrund$der$engen$räumlichen$
Bezeihung$zwischen$Eckzahn]
krone$und$Schneidezahnwurzeln$
erforderlich.$
$
KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 448
Kritzler Biomechanik Handout 11
Spezialfedern	
  
	
  
Kilroy	
  	
  I	
  Spring	
  für	
  palatinal	
  verlagerte	
  Eckzähne	
  
	
  
	
  	
   	
  	
  	
  	
   	
  
	
  
Abb. 14
Die von der Kilroy-Feder erzeugte Kraft lässt sich einfach regulieren, indem der
vertikale Loop vom impaktierten Zahn weg (höhere Kraft) oder zu ihm hin
(geringere Kraft) gebogen wird (a). Die Kilroy-Feder kann expandiert oder
verengt werden, um in die vorhandene Zahnbogenlücke zu passen, wo der
impaktierte Zahn fehlt, oder um eine leichte Kraft zur Öffnung beziehungsweise
zum Schließen dieser Lücke zu erzielen (b).
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
the eruption of a palatally impacted tooth
1 With a utility plier such as a Weingart, pinch the helices a
ends of the spring and close slightly.
2 Thread the Kilroy I onto the archwire (see note) with the v
loop to the buccal and extending to the occlusal.
3 Position the Kilroy I so that the terminal helices extend be
the bracket or the teeth adjacent to the site for the impac
tooth.
4 Tie the archwire in place - tightly.
5 To activate the Kilroy, run a stainless steel ligature throug
helix of the vertical loop. Direct the loop in the dire
of the impacted tooth and tie to the receiving attachment
impacted tooth.
6 Re-tie, as necessary, to bring the impacted tooth into pos
Fig. 1
Fig. 2
Fig. 3
Fig. 4
Fig. 5
Note: The Kilroy I uses support from the teeth adjacent to th
paction site to generate its activation force. A rectangular ar
017 x 025 minimum is required to resist undesirable forces o
abutment teeth. In addition, these teeth must be tied in with
less steel ligatures. Do Not use elastic ligatures.
5 To activate the Kilroy, r
helix of the vertical loo
of the impacted tooth
impacted tooth.
6 Re-tie, as necessary, t
Fig. 3
Fig. 4
Fig. 5
Note: The Kilroy I uses su
paction site to generate it
017 x 025 minimum is req
abutment teeth. In additio
less steel ligatures. Do N
Kritzler Biomechanik Handout 12
Kilroy	
  II	
  Spring	
  für	
  bukkal	
  verlagerte	
  Eckzähne	
  
	
  
	
  Abb.	
  15	
  	
   	
   	
   	
   	
   Abb.	
  16	
  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  
	
  Abb.	
  17	
  	
   	
   	
   	
   	
   	
   	
   	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Abb.	
  18	
  	
  	
  	
  
	
  
	
  Abb.	
  19	
  
	
  
Die	
  Seitenarme	
  der	
  Kilroy	
  II	
  Feder	
  sollten	
  adjustiert	
  werden,	
  um	
  inzisal	
  der	
  
Brackets	
  einen	
  guten	
  Kontakt	
  zu	
  den	
  Bukkalflächen	
  der	
  2er	
  und	
  4er	
  zu	
  
erhalten.	
  Der	
  umlaufende	
  Bogen,	
  auf	
  den	
  die	
  Kilroy	
  II	
  Feder	
  aufgeschoben	
  
wird,	
  sollte	
  am	
  2er	
  und	
  4er	
  mit	
  Stahlligaturen	
  befestigt	
  werden.	
  
Step3. Sliptheauxiliaryoverarectangulararchwirewiththewirerunningthroughboth end loops and both
singlecoilhelices.Thenplacetheassemblyintraorallywithanendloopandsinglehelixoneither
side of each tooth that is supporting the auxiliary adjacent to the impacted tooth.
contact After
adjustment
Proper lateral
arm / incisal
contact
No incisal contact -
lateral arm needs
adjustment
Kilroy II on rectangular
arch wire
The Kilroy II auxiliary requires much more attention to detail and adjustment during
installation than the Kilroy I. As the Kilroy II produces eruptive force for an impacted
tooth through a cantilever, anchorage must be balanced to prevent the Kilroy II from
rotating either lingually (impinging gingival tissue) or labially (rolling out into the
occlusion).
Step3. Sliptheauxiliaryoverarectangulararchwirewiththewirerunningthroughboth end loops and both
singlecoilhelices.Thenplacetheassemblyintraorallywithanendloopandsinglehelixoneither
side of each tooth that is supporting the auxiliary adjacent to the impacted tooth.
Step 1. Close the two end loops at the extremes of the auxiliary using aWeingart utility or bird-beak pliers.
Step 2.Adjust the portion of the Kilroy II that contacts the incisal portion of the teeth adjacent to the
impacted tooth to maintain proper incisal contact and to prevent adverse rotation
oftheauxiliaryintothegingivaltissuesoroutintotheocclusion.
KilroyIIadjustedwithbird-beaktoimproveincisal
contact
Lateral arms
prior to
adjustment
After
adjustment
Kilroy II - Placement Instructions
Proper lateral
arm / incisal
contact
No incisal contact -
lateral arm needs
adjustment
Kilroy II on rectangular
arch wire
Step 4. Use steel ligatures to seat arch wire in brackets adjacent to impacted tooth.
Step 5. Place a stainless steel ligature through the bonded attachment on the impacted tooth. (Attachment
choices include gold chain, direct bond button or eyelet.) Then insert the ligatureunder the arch
wire and through the helix of the vertical loop. Direct the vertical loop towards the impacted
tooth and tie the ligature to hold it in place.
Steel ligatures
Kritzler Biomechanik Handout 13
Ballista	
  Spring	
  
	
  
	
  Abb.	
  20	
  
Die	
  Ballista	
  Spring	
  aus	
  rundem	
  Stahldraht	
  wird	
  auf	
  den	
  Stabilisierungs-­‐
bogen	
  aufgebunden	
  
	
  Abb.	
  21	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
Die	
  Drahtligaturen	
  zu	
  den	
  freilegten	
  	
  Eckzähnen	
  werden	
  an	
  der	
  Stelle	
  durch	
  
den	
  Lappen	
  geführt	
  an	
  dem	
  der	
  Loop	
  mit	
  seiner	
  360	
  Grad	
  Biegung	
  den	
  
Gaumen	
  berührt,	
  also	
  nicht	
  durch	
  die	
  Alveole.	
  
	
  
	
  Abb.	
  22	
  	
  	
  	
  	
  	
  
Eingebundene	
  Ballista	
  Federn	
  
Case #1 bilateral maxillary palatal canine impaction
Fig. 1.1. A case of bilaterally impacted maxillary canines, following initial alignment and immediately
prior to surgery, the auxiliary labial arch has bilateral vertical loops, is ligated in its passive mode and
in piggy-back fashion over the heavy round main arch.
Kritzler Biomechanik Handout 14
Die	
  Bogenenden	
  der	
  Ballista	
  Spring	
  haben	
  eine	
  charakteristische	
  Form:	
  
	
  
a)	
  entweder	
  wird	
  das	
  Bogenende	
  umgebogen	
  und	
  zurückgeführt	
  
	
  
	
  	
   	
  Abb.	
  24	
  	
   	
   	
   	
   	
   	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Abb.	
  25	
  
	
  
Das	
  Convertible	
  wird	
  am	
  6er	
  entfernt	
  und	
  das	
  umgebogenen	
  Bogenende	
  
von	
  hinten	
  durch	
  das	
  Headgearröhrchen	
  geführt,	
  bevor	
  der	
  Bogen	
  am	
  6er	
  
einligiert	
  wird	
  
	
  
b)	
  oder	
  es	
  werden	
  an	
  den	
  6ern	
  Step-­‐Biegungen	
  nach	
  außen	
  angebracht	
  
	
  
	
  
Abb.	
  26	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
	
  
Bei	
  der	
  von	
  Becker	
  angewandten	
  
Technik	
  wird	
  der	
  Zahn	
  zunächst	
  
palatinal	
  zum	
  Durchbruch	
  
gebracht,	
  indem	
  eine	
  haupt-­‐
sächlich	
  extrudierende	
  Kraft	
  auf	
  
ihn	
  einwirkt	
  und	
  anschließend	
  
nach	
  außen	
  bewegt.	
  
	
  
	
  
Abb.	
  27	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
Ein	
  auf	
  den	
  umlaufenden	
  Bogen	
  
geschobenes	
  der	
  Bogenform	
  
angepasstes	
  dünnes	
  Stahl-­‐
Röhrchen*	
  hält	
  den	
  Abstand	
  
zwischen	
  dem	
  seitlichen	
  Schneide-­‐
zahn	
  und	
  dem	
  Prämolaren.	
  	
  
*	
  lieferbar	
  durch:	
  Ortho-­‐Care	
  (UK)	
  Ltd	
  
1	
  Riverside	
  Estate,	
  Saltaire	
  .	
  West	
  
Yorkshire,	
  BD17	
  7DR,	
  Great	
  Britain	
  
	
  
Hohlt/Silberstein „Mausefalle“
Kieferorthopädie 2010;24(2):289–292
Position wieder einzunehmen, und übt dabei eine
Extrusionskraft aus. Diese okklusal-vestibuläre Kraft
sollte etwa 1,5 N betragen. Falls der Eckzahn näher
zur Gaumenmittellinie steht, sollte man einen run-
den Edelstahlbogen (16er) verwenden, der gegen-
über dem Biegemoment an der vertikalen Schlaufe
resistenter ist (Abb. 4a bis e). Wegen der rasch fort-
schreitenden Extrusion muss der Patient unbedingt
engmaschig überwacht werden.
Das beschriebene Konzept kann nicht nur beid-
seitig für retinierte obere und untere Eckzähne (Abb.
4a bis e und 5a bis d), sondern auch für andere
retinierte Zähne genutzt werden. Bei dem hier vor-
gestellten Patienten wurde die Schlaufe im Oberkie-
fer mehrfach neu einligiert. Die Eruption des oberen
Eckzahns dauerte etwa fünf Monate.
Eine alternative Behandlungsmethode wäre ein
Extensionsbogen aus einer Beta-Titanlegierung [TMA,
Abb. 1 Ende eines „Mausefallen“-Bogens. Abb. 2 Detailansicht eines „Mausefallen“-Bogens in situ.
Abb. 3a bis d „Mausefallen“-Bogen vor der Aktivierung (a) und direkt danach (b), nach vier Wochen (c) und nach einer
Behandlungszeit von insgesamt 24 Monaten (d).
a
c
b
d
er the heavy base arch, immediately prior
lowing full flap closure, the vertical loop
inwards, with its helix secured into the
seful method for use with a bilateral
ent loops will need to be inserted into the
530 Kornhauser et al. American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics
November 1996
Fig. 2. Lateral view of spring auxiliary arch wire ligated over main arch wire, in its passive, vertical
position, immediately before surgery (Jan. 25, 1994). Note steel tubing holding canine space.
Kritzler Biomechanik Handout 15
Die	
  Bewegung	
  nach	
  außen	
  kann	
  mit	
  NiTi	
  Bögen	
  erfolgen,	
  die	
  entweder	
  
einfach	
  als	
  umlaufende	
  Bögen	
  mit	
  aufgeschobener	
  open	
  coil	
  
(2Bracketbreiten	
  breiter	
  als	
  die	
  Lücke)	
  	
  gebraucht	
  werden,	
  oder	
  als	
  Piggy	
  
back	
  Teilbögen	
  Verwendung	
  finden.	
  
	
  
	
  
	
  
NiTi	
  Teilbogen	
  von	
  5-­‐5	
  als	
  Piggy	
  
Back	
  zur	
  Einstellung	
  von	
  13	
  und	
  
23	
  
Abb.	
  28	
  
	
  
	
  
	
  
Verwendung	
  von	
  NiTi	
  Drähten	
  zur	
  vertikalen	
  Einstellung	
  
	
  	
  	
   	
  
Analyse	
  der	
  Kräfte	
  und	
  der	
  Drehmomente	
  
innerhalb	
  der	
  Drei-­‐Bracket-­‐Beziehung.	
  	
  
Am	
  hochstehenden	
  Eckzahn	
  können	
  aus-­‐
schließlich	
  vertikale	
  Kräfte	
  beobachtet	
  
werden,	
  Drehmomente	
  und	
  horizontale	
  
Kräfte	
  heben	
  einander	
  auf.	
  Als	
  Nebenwirkung	
  	
  
intrudierende	
  Kräfte	
  auf	
  die	
  Nachbarzähne.
Abb.	
  29	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
An	
  den	
  beiden	
  seitlichen	
  Brackets	
  kommt	
  es	
  neben	
  den	
  oben	
  beschriebe-­‐
nen	
  Drehmomenten	
  und	
  vertikalen	
  Kräften	
  zu	
  jeweils	
  einer	
  nach	
  lateral	
  
gerichteten	
  horizontalen	
  Kraftkomponente.	
  Resultierend	
  kommt	
  es	
  am	
  
mittleren	
  Bracket	
  zum	
  Auftreten	
  von	
  2	
  extrusiven	
  Kräften	
  sowie	
  von	
  2	
  
entgegengerichteten	
  und	
  somit	
  einander	
  aufhebenden	
  horizontalen	
  
Kräften.	
  Die	
  beiden	
  Drehmomente,	
  eines	
  im	
  und	
  eines	
  gegen	
  den	
  
Uhrzeigersinn,	
  heben	
  einander	
  ebenfalls	
  auf.	
  Somit	
  kommt	
  es	
  hier	
  zu	
  einer	
  
reinen	
  Extrusion	
  des	
  Zahnes.	
  
Als	
  Grund	
  für	
  die	
  Entstehung	
  dieser	
  horizontalen	
  Kräfte	
  konnte	
  ein	
  
Klemmen	
  aufgrund	
  der	
  elastischen	
  Deformation	
  des	
  Drahtes	
  im	
  Bereich	
  
der	
  seitlichen	
  Brackets	
  ermittelt	
  werden.	
  Dieser	
  Klemmvorgang	
  entspricht	
  
dem	
  Binding-­‐Effekt	
  und	
  wirkt	
  der	
  vertikalen	
  Bewegung	
  des	
  mittleren	
  
Brackets	
  entgegen.	
  Solange	
  Binding	
  existiert,	
  solange	
  wirken	
  diese	
  
Fig. 1.4. Four months later, both canines have erupted through the palatal mucosa – although
sometimes it is necessary to perform a simple “circumcision” if the very bulging canines do not make
their own way through the tough mucosa.
Fig. 1.5. New eyelets are bonded to the mid-buccal aspect of the canines and initially drawn by elastic
thread to the main archwires to improve the accessibility of the eyelets to a continuous labial arch.
N.B. the steel tube canine space maintainers are still in place on the main arch and additionally act to
maintain the archform against the pull on the canines.
Fig. 1.6. A month later, an auxiliary 0.012” Nickel-Titanium aligning wire is threaded through the
eyelets, under the main arch.
er zweiten Stufenbeziehung (G" Abb. 2b) wirken am linken
ket eine Extrusion sowie ein Drehmoment im Uhrzeiger-
Am rechten Bracket zeigen sich eine intrudierende Kraft
ein Drehmoment im Uhrzeigersinn.
mmengefasst und unter Berücksichtigung der durch das
ing hervorgerufenen horizontalen Kraftkomponenten kön-
innerhalb der Drei-Bracket-Beziehung folgende Kräfte und
hmomente beobachtet werden (G" Abb. 2c): An den beiden
ichen Brackets kommt es neben den oben beschriebenen
hmomenten und vertikalen Kräften zu jeweils einer nach la-
gerichteten horizontalen Kraftkomponente. Resultierend
mt es am mittleren Bracket zum Auftreten von 2 extrusiven
ten sowie von 2 entgegengerichteten und somit einander
ebenden horizontalen Kräften. Die beiden Drehmomente,
s im und eines gegen den Uhrzeigersinn, heben einander
nfalls auf. Somit kommt es hier zu einer reinen Extrusion
Zahnes.
Grund für die Entstehung dieser horizontalen Kräfte konnte
Klemmen aufgrund der elastischen Deformation des Drahtes
Bereich der seitlichen Brackets ermittelt werden. Dieser
mmvorgang entspricht dem Binding-Effekt und wirkt der
kalen Bewegung des mittleren Brackets entgegen. Solange
ing existiert, solange wirken diese horizontalen Kräfte
diese horizontalen Kräfte quantifizieren und somit dem
tiker eine Vorstellung der auftretenden Kraftgrößen vermit-
c
e in der ersten Stufenbeziehung. b Entstehende Kräfte und Drehmo-
halb der Drei-Bracket-Beziehung. Am hochstehenden Eckzahn können
äfte heben einander auf.
et al. Praktischer Nutzen und … Inf Orthod Kieferorthop 2007; 39: 48–52
Heruntergeladenvon:DietmarPaddenberg.Urheberrechtlichgesch
Kritzler Biomechanik Handout 16
horizontalen	
  Kräfte.	
  
Der praktische Nutzen dieser Drei-Bracket-Beziehung besteht im klinischen
Einsatz während der Nivellierungsphase. Das beschriebene Phänomen kommt
vor allem im Falle von hochstehenden, bukkal ausgeblockten Eckzähnen zum
Tragen, da diese horizontalen Kräfte eine Lückenöffnung bewirken, wodurch
das Einreihen dieser verlagerten Zähne erst ermöglicht wird.
Abb.	
  30	
  	
  	
  	
  	
  	
  
Das	
  Einligieren	
  eines	
  hochstehenden	
  Eckzahns	
  in	
  eine	
  Straight	
  Wire	
  
Apparatur	
  kann	
  jedoch	
  zur	
  Kippung	
  der	
  Okklusionsebene	
  im	
  
Frontzahnbereich	
  führen.
Die Nebenwirkungen auf die
benachbarten Zähne sollten deshalb
genau beobachtet werden.
Gegebenenfalls muss durch den
gleichzeitigen Einsatz von vertikalen
Gummizügen oder Verwendung des
NiTi Bogens als Piggy Back Bogen
den Nebenwirkungen entgengen-
gewirkt werden.
Abb.	
  31	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
	
  
(
(
Das(Einligieren(eines(hochstehenden(Eckzahnes(in(eine(StraightAWire(
Apparatur(kann(zur(Kippung(der(Okklusionsebene(im(Frontzahnbereich(
führen(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
Dies(wird(durch(die(Benutzung(eines(umlaufenden,(den(Eckzahn(nicht(
einbeziehenden(starren(Arbeitsbogens(und(die(gleichzeitige(Einligierung(
eines(den(Eckzahn(einbeziehenden(NiTiATeilbogens(vermieden.((((((((
24 Shroff and Lindauer
1
r
Figure 12. Clinical example of a cantilever used to
erupt a canine in the maxillary arch.
bypassing the canines would have been recom-
mended to avoid the side effect observed.
Conclusion
Straight wire mechanics can often be used to
achieve the tooth movements desired during
orthodontic leveling and aligning. Flexible wires
that maintain their activation over long periods
of time, combined with preadjusted appliances
that reduce the need for intricate wire bending,
make use of this method of alignment conve-
nient and attractive. It is important, however, to
understand the mechanics involved and to rec-
ognize when straight wires will not achieve
adequate results. Analysis of tooth-to-tooth re-
lationships will aid in identifying bracket ge-
ometries resulting in consistent and inconsis-
tent force systems. In some cases, insertion of
straight wires may result in undesirable side
effects that could prolong overall treatment
time and/or compromise the final orthodon-
tic outcome achieved.
Figure11. Schematic representation of the tbrce sys-
tem resulting from insertion of a straight wire in a
high buccal canine on the right side of the arch (A).
Frontal view showing the development of a cant of the
anterior occlusal plane (B). Schematic representation
of a straight wire and a bypass arch wire used simul-
taneously to erupt a canine (C).
24 Shroff and Lindauer
1
r
Figure 12. Clinical example of a cantilever used to
erupt a canine in the maxillary arch.
bypassing the canines would have been recom-
mended to avoid the side effect observed.
Conclusion
Straight wire mechanics can often be used to
achieve the tooth movements desired during
orthodontic leveling and aligning. Flexible wires
that maintain their activation over long periods
of time, combined with preadjusted appliances
that reduce the need for intricate wire bending,
make use of this method of alignment conve-
nient and attractive. It is important, however, to
understand the mechanics involved and to rec-
ognize when straight wires will not achieve
adequate results. Analysis of tooth-to-tooth re-
lationships will aid in identifying bracket ge-
ometries resulting in consistent and inconsis-
tent force systems. In some cases, insertion of
straight wires may result in undesirable side
effects that could prolong overall treatment
time and/or compromise the final orthodon-
tic outcome achieved.
Figure11. Schematic representation of the tbrce sys-
tem resulting from insertion of a straight wire in a
high buccal canine on the right side of the arch (A).
Frontal view showing the development of a cant of the
anterior occlusal plane (B). Schematic representation
of a straight wire and a bypass arch wire used simul-
taneously to erupt a canine (C).
24 Shroff and Lindauer
1
r
Figure 12. Clinical example of a cantilever used to
erupt a canine in the maxillary arch.
bypassing the canines would have been recom-
mended to avoid the side effect observed.
Conclusion
Straight wire mechanics can often be used to
achieve the tooth movements desired during
orthodontic leveling and aligning. Flexible wires
that maintain their activation over long periods
of time, combined with preadjusted appliances
that reduce the need for intricate wire bending,
make use of this method of alignment conve-
nient and attractive. It is important, however, to
understand the mechanics involved and to rec-
ognize when straight wires will not achieve
adequate results. Analysis of tooth-to-tooth re-
lationships will aid in identifying bracket ge-
ometries resulting in consistent and inconsis-
tent force systems. In some cases, insertion of
straight wires may result in undesirable side
effects that could prolong overall treatment
time and/or compromise the final orthodon-
tic outcome achieved.
Figure11. Schematic representation of the tbrce sys-
tem resulting from insertion of a straight wire in a
high buccal canine on the right side of the arch (A).
Frontal view showing the development of a cant of the
anterior occlusal plane (B). Schematic representation
of a straight wire and a bypass arch wire used simul-
taneously to erupt a canine (C).
KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 291
(
(
Das(Einligieren(eines(hochstehenden(Eckzahnes(in(eine(StraightAWire(
Apparatur(kann(zur(Kippung(der(Okklusionsebene(im(Frontzahnbereich(
führen(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
Dies(wird(durch(die(Benutzung(eines(umlaufenden,(den(Eckzahn(nicht(
einbeziehenden(starren(Arbeitsbogens(und(die(gleichzeitige(Einligierung(
eines(den(Eckzahn(einbeziehenden(NiTiATeilbogens(vermieden.((((((((
24 Shroff and Lindauer
1
r
Figure 12. Clinical example of a cantilever used to
erupt a canine in the maxillary arch.
bypassing the canines would have been recom-
mended to avoid the side effect observed.
Conclusion
Straight wire mechanics can often be used to
achieve the tooth movements desired during
orthodontic leveling and aligning. Flexible wires
that maintain their activation over long periods
of time, combined with preadjusted appliances
that reduce the need for intricate wire bending,
make use of this method of alignment conve-
nient and attractive. It is important, however, to
understand the mechanics involved and to rec-
ognize when straight wires will not achieve
adequate results. Analysis of tooth-to-tooth re-
lationships will aid in identifying bracket ge-
ometries resulting in consistent and inconsis-
tent force systems. In some cases, insertion of
straight wires may result in undesirable side
effects that could prolong overall treatment
time and/or compromise the final orthodon-
tic outcome achieved.
Figure11. Schematic representation of the tbrce sys-
tem resulting from insertion of a straight wire in a
high buccal canine on the right side of the arch (A).
Frontal view showing the development of a cant of the
anterior occlusal plane (B). Schematic representation
of a straight wire and a bypass arch wire used simul-
taneously to erupt a canine (C).
r
Figure 12. Clinical e
erupt a canine in the
bypassing the canin
mended to avoid th
Conclusion
Straight wire mech
achieve the tooth
orthodontic levelin
that maintain their
of time, combined
that reduce the nee
make use of this m
nient and attractive
understand the me
ognize when strai
adequate results. A
lationships will aid
ometries resulting
tent force systems.
straight wires may
effects that could
time and/or comp
tic outcome achiev
Figure11. Schematic
tem resulting from i
high buccal canine o
Frontal view showing
anterior occlusal plan
of a straight wire and
taneously to erupt a c
24 Shroff and Lindauer
1
r
Figure 12. Clinical example of a cantilever used to
erupt a canine in the maxillary arch.
bypassing the canines would have been recom-
mended to avoid the side effect observed.
Conclusion
Straight wire mechanics can often be used to
achieve the tooth movements desired during
orthodontic leveling and aligning. Flexible wires
that maintain their activation over long periods
of time, combined with preadjusted appliances
that reduce the need for intricate wire bending,
make use of this method of alignment conve-
nient and attractive. It is important, however, to
understand the mechanics involved and to rec-
ognize when straight wires will not achieve
adequate results. Analysis of tooth-to-tooth re-
lationships will aid in identifying bracket ge-
ometries resulting in consistent and inconsis-
tent force systems. In some cases, insertion of
straight wires may result in undesirable side
effects that could prolong overall treatment
time and/or compromise the final orthodon-
tic outcome achieved.
Figure11. Schematic representation of the tbrce sys-
tem resulting from insertion of a straight wire in a
high buccal canine on the right side of the arch (A).
Frontal view showing the development of a cant of the
anterior occlusal plane (B). Schematic representation
of a straight wire and a bypass arch wire used simul-
taneously to erupt a canine (C).
Kritzler Biomechanik Handout 17
Verwendung	
  von	
  Elastiks	
  zur	
  Eckzahneinstellung
	
  
	
  
Abb.	
  32	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Abb.	
  33	
  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
Bei	
  der	
  Verwendung	
  von	
  Elastics	
  kann	
  durch	
  den	
  gleichzeitigen	
  Einsatz	
  	
  
von	
  mehreren	
  Monkey	
  Hooks	
  (American	
  Orthodontics,	
  	
  Sheboygan	
  USA)	
  
der	
  Zug	
  in	
  unterschiedliche	
  Richtungen	
  erfolgen	
  und	
  somit	
  ein	
  Kraftvektor	
  
eingestellt	
  werden.	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
ädie 2011;25(1):27–36
e Kräfte appliziert werden (Abb. 3).
chkeiten der Krafteinleitung
l impaktierten Eckzähnen ist es wichtig,
n des betroffenen Zahns an den Wur-
Monkey-Hooks können an einem auf einem bukkal oder palatinal impaktierten Zahn aufgeklebten Loop-
gt werden (a). Elastikketten, von den Monkey-Hooks zu den Brackets an den Nachbarzähnen eines impaktier-
pannt, erzeugen lateral beziehungsweise vertikal gerichtete Kräfte (Katapulteffekt) (b). Intermaxilläre Züge, die
efer gehalten werden, können an einem dritten Monkey-Hook befestigt werden, um eine vertikale Eruptions-
gen (c).
b c
werden, bevor der Zahn lateral in den Zahnbogen
eingegliedert wird. Da der Schmelz der Zahnkrone
natürlich nicht von Desmodont umgeben ist, ist
es nahezu unmöglich, die Krone durch den Kno-
chen zu bewegen. Folglich erleichtert die vertikale
Eruption des Zahns, bei der die Krone aus dem
sie stützenden Knochen frei kommt, die spätere
Seitwärtsbewegung.
Kritzler Biomechanik Handout 18
Aufrichtung	
  von	
  Eckzähnen	
  
	
  
Aufrichten	
  des	
  Eckzahns	
  mit	
  einem	
  umlaufenden	
  Bogen
Zur	
  Aufrichtung	
  eines	
  nach	
  distal	
  gekippten	
  Eckzahns	
  wird	
  sehr	
  häufig	
  ein
umlaufender	
  Bogen	
  benutzt.	
  Das	
  für	
  die	
  Aufrichtung	
  erforderliche	
  
Drehmoment	
  wird	
  durch	
  den	
  Winkel	
  zwischen	
  Bogen	
  und	
  Bracketschloss	
  
erzeugt.	
  Eine	
  derartige	
  Behandlungsapparatur	
  erzeugt	
  jedoch	
  vertikale	
  
Kräfte,	
  die	
  auf	
  die	
  Frontzähne	
  extrudierend	
  und	
  die	
  Seitenzähne	
  intrudier-­‐
end	
  wirken.	
  Dies	
  ist	
  in	
  der	
  Regel	
  inkonsistent	
  mit	
  dem	
  Behandlungsziel.
	
  
Abb.	
  34	
  	
   	
   	
   	
   	
   	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Abb.	
  35	
  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
Wenn	
  ein	
  umlaufender	
  Bogen	
  zur	
  Aufrichtung	
  des	
  nach	
  distal	
  gekippten	
  
Eckzahns	
  eingesetzt	
  wird,	
  werden	
  als	
  unerwünschte	
  Nebenwirkung	
  die	
  
Frontzähne	
  extrudiert	
  und	
  die	
  Seitenzähne	
  intrudiert.	
  Tatsächlich	
  wird	
  das	
  
Pärchen,	
  welches	
  im	
  Bracketschloss	
  des	
  Eckzahnbrackets	
  generiert	
  wird,	
  
durch	
  vertikale	
  Kräfte	
  equilibriert,	
  die	
  auf	
  die	
  Nachbarzähne	
  einwirken.
Neben	
  dieser	
  Inkonsistenz	
  treten	
  alle	
  weiteren	
  Haupt-­‐Nachteile	
  der	
  
Behandlung	
  mit	
  umlaufenden	
  Bögen	
  auf,	
  wie	
  eine	
  hohe	
  Kraftentladungs-­‐	
  
rate,	
  das	
  Fehlen	
  einer	
  Differenzierung	
  zwischen	
  aktiver	
  und	
  reaktiver	
  
Einheit	
  und	
  die	
  durch	
  die	
  Verwendung	
  von	
  statisch	
  unbestimmten	
  Kräften	
  
mit	
  in	
  der	
  Höhe	
  schwankenden	
  Drehmomenten	
  und	
  Kräften	
  entstehenden	
  
Erschwernisse.
Deshalb	
  kann	
  diese	
  Methode	
  nicht	
  empfohlen	
  werden,	
  bis	
  auf	
  die	
  Fälle,	
  in
denen	
  ein	
  frontoffener	
  Biss	
  korrigiert	
  werden	
  soll.
	
  
	
  
	
  
Aufrichten+des+Eckzahns+mit+einem+umlaufenden+Bogen+
+
+
Zur$Aufrichtung$eines$nach$distal$gekippten$Eckzahn$wird$sehr$häufig$ein$
umlaufender$Bogen$benutzt.$Das$für$die$Aufrichtung$erforderliche$
Drehmoment$wird$durch$den$Winkel$zwischen$Bogen$und$Bracketschloss$
erzeugt.$Eine$derartige$Behandlungsapparatur$erzeugt$jedoch$vertikale$
Kräfte,$die$auf$die$Frontzähne$extrudierend$und$die$Seitenzähne$
intrudierend$wirken.$Dies$ist$in$der$Regel$inkonsistent$mit$dem$
Behandlungsziel.$
$
+++++++++++++++++++++ +
Wenn$ein$umlaufender$Bogen$zur$Aufrichtung$des$Eckzahns$eingesetzt$wird,$werden$als$
unerwünschte$Nebenwirkung$die$Frontzähne$extrudiert$und$die$Seitenzähne$intrudiert.$
Tatsächlich$wird$das$Pärchen,$welches$im$Bracketschloss$des$Eckzahnbrackets$generiert$
wird,$durch$vertikale$Kräfte$equilibriert,$die$auf$die$Nachbarzähne$einwirken.$
+
Neben$dieser$Inkonsistenz$treten$alle$weiteren$HauptANachteile$der$
Behandlung$mit$umlaufenden$Bögen$auf,$wie$eine$hohe$KraftentladungsA
rate,$das$Fehlen$einer$Differenzierung$zwischen$aktiver$und$reaktiver$
Einheit$und$die$durch$die$Verwendung$von$statisch$unbestimmten$Kräften$
mit$in$der$Höhe$schwankenden$Drehmomenten$und$Kräften$entstehenden$
Erschwernisse.$
$
Deshalb$kann$diese$Methode$nicht$empfohlen$werden,$bis$auf$die$Fälle,$in$
denen$ein$frontoffener$Biss$korrigiert$werden$soll.$
$
$
$
Aufrichten+des+Eckzahn+mit+Hebelarmen+
+
Die$einfachste$Behandlungsapparatur$für$die$Eckzahnaufrichtung$ist$ein$
Hebelarm,$der$entweder$an$den$Frontzähnen$oder$an$den$Seitenzähnen$
angebunden$wird.$Es$ist$wichtig$bei$der$Verwendung$eines$Hebelarms$die$
entstehenden$vertikalen$Kräfte$sowohl$am$Eckzahn$als$auch$an$der$
Verankerungseinheit$zu$berücksichtigen.$
$
In$der$Edgewise$und$Begg$Technik$werden$oft$$kurze$Hebelarme$gebraucht.$
In the case of canine ectopia, the need for uprighting may be eve
these teeth may have been brought into the arch by a uncontrolle
15. Torque and uprighting - Canine uprigh
with a continuous arch
with a continuous arch
A rather common way to improve a steep canin
arch. The necessary uprighting moment is generate
arch and the tooth bracket.
Such an appliance will, however, result in vertical
incisors and intrusive to the posterior units. This is
the treatment goal.
Kritzler Biomechanik Handout 19
Aufrichten	
  des	
  Eckzahn	
  mit	
  Hebelarmen
Die	
  einfachste	
  Behandlungsapparatur	
  für	
  die	
  Eckzahnaufrichtung	
  ist	
  ein	
  
Hebelarm,	
  der	
  entweder	
  an	
  den	
  Frontzähnen	
  oder	
  an	
  den	
  Seitenzähnen	
  
angebunden	
  wird.	
  Es	
  ist	
  wichtig	
  bei	
  der	
  Verwendung	
  eines	
  Hebelarms	
  die	
  
entstehenden	
  vertikalen	
  Kräfte	
  sowohl	
  am	
  Eckzahn	
  als	
  auch	
  an	
  der	
  
Verankerungseinheit	
  zu	
  berücksichtigen.
In	
  der	
  Edgewise	
  und	
  Begg	
  Technik	
  werden	
  oft	
  kurze	
  Hebelarme	
  gebraucht.
	
  
	
  
Abb.	
  36	
  	
   	
   	
   	
   	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Abb.	
  37	
  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
Umlaufender	
  Bogen	
  mit	
  inzisaler	
  Umgehungsbiegungen	
  für	
  den	
  Eckzahn.	
  
Die	
  Aufrichtefeder	
  für	
  die	
  Korrektur	
  der	
  Eckzahnangulation	
  erzeugt	
  ein	
  
Drehmoment	
  und	
  eine	
  extrudierende	
  Kraft	
  auf	
  den	
  Eckzahn	
  und	
  eine	
  
intrudierende	
  Kraft	
  auf	
  das	
  posteriore	
  Segment.	
  	
  Um	
  die	
  Vorwärtsbewe-­‐
	
  
Abb.	
  38,	
  39,	
  40	
  	
  	
  	
  	
  	
  
	
  
gung	
  des	
  Eckzahns	
  zu	
  kontrollieren,	
  sollte	
  eine	
  stramme	
  lange	
  Achterliga-­‐
tur	
  zum	
  Molaren	
  erfolgen.	
  Die	
  inzisale	
  Umgehungsbiegung	
  (Abb.	
  37,	
  40)	
  
dient	
  gleichzeitig	
  der	
  vertikalen	
  Kontrolle	
  der	
  Eckzahnbewegung.
&
&
Eckzahn&/&Prämolaren&Aufrichtefedern&
&
&
&
&
Umlaufender&Bogen&mit&Umgehungsbiegungen&für&den&Eckzahn.&Die&
Aufrichtefeder&für&die&Korrektur&der&Eckzahnangulation&erzeugt&ein&
Drehmoment&und&eine&extrudierende&Kraft&auf&den&Eckzahn&und&eine&
intrudierende&Kraft&auf&das&posteriore&Segment,&&die&AchterOLigature&wird&
gebraucht,&&um&die&Vorwärtsbewegung&des&Eckzahns&zu&kontrollieren.&
&
&
&
&
&
Ausnivellierung&mit&zu&stark&nach&vorne&gekippten&Eckzähnen&bzw.&
Prämolaren&&führt&zu&einer&Protrusion&und&Intrusion&der&Frontzähne.&
&
Ny
he point of force application affects the type of tooth movement. The rotational
force is dependent on the moment of the force. The moment of the force is a
application and the distance to the center of resistance. A force at the bracket of
lightly distal to the bracket (B). A force positioned further distally to pass through
A force posterior to the center of resistance (D). The shadowed teeth show the
esort to heavy rectan-
ll teeth.
isors may occur af-
reduction, especially
when teeth are retracted on round arch wires or
with a differential-moment anchorage strategy. 16
An anterior root correction spring is a variation
of a cantilever designed to improve the incisor
axial inclination (Figs 13A and 13B). Anterior
root springs are fabricated from rectangular
r
xtrusion of an impacted
m and appliance design
anine extrusion (B).
Figure 12. Separate canine root correction with a
cantilever. Force system and appliance design (A).
Treatment objective of canine root correction (B).
DR. BURSTONE Friction between wires and
brackets can be both good and bad. During canine
retraction, friction can reduce the force and min-
imize tipping movements. This could be good.
Other times, friction can be so great as to mini-
mize or prevent tooth movement. Friction in
orthodontic appliances is complicated and in-
volves many factors. I cannot give a simple an-
swer other than to emphasize the importance of
understanding
include the coef
involved and, p
force system. T
determinant of
translation is re
VOLUME XLI NUMBER 3
Fig. 9 A. Trying to u
its root inclined for
and moments. Occ
incisors to erupt, in
shows that archwir
ligated to incisors
moment on first pre
ments mesially. B.
force system tends
reverse curve of Sp
and longer treatmen
this secondary m
effects can be elimin
rate continuous arc
makes use of full ar
root spring is place
tion. D. TMA* root
Placing bypass arch
canine extrusion. I
arch should contac
*Registered trademar
Ave., Orange, CA 92
A
C
B
D
DR. BURSTONE Friction between wires and
brackets can be both good and bad. During canine
retraction, friction can reduce the force and min-
imize tipping movements. This could be good.
Other times, friction can be so great as to mini-
mize or prevent tooth movement. Friction in
orthodontic appliances is complicated and in-
volves many factors. I cannot give a simple an-
swer other than to emphasize the importance of
understanding all of the factor
include the coefficients of fricti
involved and, particularly, the r
force system. The force syste
determinant of the friction forc
translation is required using s
Charles J. Burst
Fig. 9 A. Trying to use straight wire
its root inclined forward produces
and moments. Occlusal force from
incisors to erupt, increasing deep o
shows that archwire would lie incis
ligated to incisors). Intrusive for
moment on first premolar also tend
ments mesially. B. Overall effect o
force system tends to deepen ove
reverse curve of Spee in upper arc
and longer treatment time may be
this secondary malocclusion. C
effects can be eliminated by using b
rate continuous arch stepped arou
*Registered trademark of Ormco/“A” Co
Ave., Orange, CA 92867; www.ormco.com
A
C
B
D
P.139-147 Interv_Burstone:Interv_Burstone 3/23/07 8:59 AM Page 141
$
Ein$kurzer$Hebelarm$wird$für$die$Aufrichtung$und$Extrudierung$des$
Eckzahns$benutzt.$Diese$Bewegung$ist$zum$Ende$der$Behandlung$wichtig,$
um$später$eine$Eckzahnführung$zu$erhalten.$Das$Drehmoment$/$Kraft$
Verhältnis,$welches$von$dem$Hebelarm$erzeugt$wird,$sorgt$für$eine$gute$
Balance$zwischen$Rotation$und$Translation$des$Zahnes.$
$
Um$die$Extrusion,$die$manchmal$inkonsistent$mit$dem$Behandlungsziel$ist,$
zu$vermeiden,$sollte$sich$der$Hebelarm$so$weit$wie$möglich$nach$hinten$
erstrecken,$um$die$Höhe$der$$benötigten$Kraft$zu$reduzieren.$Zusätzlich$
verhindert$ein$umlaufender$Draht,$der$das$Eckzahnbracket$okklusal$
passiert,$die$Extrusion$des$Eckzahns.$
$
Um$eine$Versetzung$nach$mesial$zu$unterbinden$wird$der$Eckzahn$mit$
einer$langen$Achterligatur$stramm$zum$Molaren$zurückgebunden.$
+
+ + +
Wenn$ein$einfacher$AufrichteAHebelarm$nach$posterior$festgebunden$wird,$
um$den$Eckzahn$aufzurichten,$sollten$seine$Nebenwirkungen$bedacht$
werden.$Die$einwirkende$vertikale$Kraft$wird$zu$einer$Extrusion$des$
Zahnes$führen$während$das$Drehmoment$eine$Lückenöffnung$distal$des$
Eckzahns$$erzeugt.$Wenn$der$posteriore$Teilbogen$$der$VerankerungsA
einheit$nach$vorne$bis$okklusal$über$das$Eckzahnbracket$geführt$wird,$kann$
die$durch$die$AufrichtungsAMechanik$bewirkte$vertikale$Verlängerung$des$
Eckzahns$begrenzt$werden.$Derselbe$Draht$kann$auch$so$um$das$Bracket$
des$Eckzahns$gelegt$werden,$dass$die$Versetzung$der$Eckzahnkrone$nach$
To avoid canine extrusion -which is often inconsistent with the treatment goal-
the cantilever can be prolonged posteriorly as long as possible, to lower the
necessary force level. In addition, a continuous arch bypassing the canine
bracket occlusally, prevents the tooth from extrusion.
To avoid a mesial displacement of the canine crown, the tooth needs a tight tie
back with a figure eight ligature.
id canine extrusion -which is often inconsistent with the treatment goal-
ntilever can be prolonged posteriorly as long as possible, to lower the
ary force level. In addition, a continuous arch bypassing the canine
t occlusally, prevents the tooth from extrusion.
id a mesial displacement of the canine crown, the tooth needs a tight tie
ith a figure eight ligature.
To avoid canine extrusion -which is often inc
the cantilever can be prolonged posteriorly a
necessary force level. In addition, a contin
bracket occlusally, prevents the tooth from ex
To avoid a mesial displacement of the canine
back with a figure eight ligature.
Kritzler Biomechanik Handout 20
 
	
  
Aufrichten	
  des	
  Eckzahns.	
  Der	
  
Hebelarm	
  ist	
  im	
  Eckzahnbracket	
  
einligiert	
  und	
  am	
  Molaren	
  nur	
  
angebunden.
Abb.	
  41	
  	
  	
  	
  	
  	
  
	
  
	
  
Aufrichten	
  und	
  Extrusion	
  des	
  Eckzahns	
  
	
  
	
  
Abb.	
  42	
  	
   	
   	
   	
   	
   	
  	
  	
  	
  	
  Abb.	
  43	
  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
Der	
  kurze	
  Hebel	
  liefert	
  eine	
  niedriges	
  Drehmoment	
  Kraft	
  Verhältnis.	
  
Deshalb	
  kommt	
  die	
  extrusive	
  Komponente	
  der	
  Eckzahn-­‐Versetzung	
  mehr	
  
zur	
  Geltung.
	
  
	
  
Aufrichten	
  und	
  Intrusion	
  des	
  Eckzahns	
  
	
  
	
  
Abb.	
  44	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
Die	
  distale	
  Versetzung	
  der	
  Wurzel	
  
des	
  Eckzahns	
  und	
  die	
  gleichzeitige	
  
Intrusion	
  des	
  Eckzahns	
  können	
  
nur	
  durchgeführt	
  werden,	
  wenn	
  
der	
  Hebelarm,	
  der	
  im	
  Eckzahn-­‐
Bracket	
  einligiert	
  ist,	
  für	
  Intrusion	
  
aktiviert	
  und	
  an	
  den	
  Schneide-­‐
zähnen	
  festgebunden	
  oder	
  einge-­‐
hängt	
  wird.
Diese	
  Mechanik	
  erzeugt	
  jedoch	
  eine	
  Extrusion	
  der	
  Frontzähne	
  als	
  uner-­‐	
  
wünschte	
  Nebenwirkung,	
  die	
  nur	
  im	
  Fall	
  eines	
  offenen	
  Bisses	
  nützlich	
  ist.	
  
8)$Aufrichten$des$Eckzahns$
$$
Der$Hebel$ist$am$Molaren$nur$angebunden$
$
$
$
$
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
(
uprighting.
Within the individual segments, a large number of different applications
possible. Some examples will be shown. Only the imaginations of clinic
the limits.
KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 427
besteht$aus$allen$anderen$Zähnen$und$die$unerwünschten$Kräfte$werden$
auf$eine$maximale$Anzahl$von$Zähnen$verteilt.$
$
$
Composite$Rectangular$Loop$aus$
.017$x$.025$TMA$(schwarz)$und$
.018$TMA$rund$(lila).$Wenn$zur$
Aufrichtung$des$Eckzahnes$Platz$
fehlt,$kann$der$äußere$Rahmen$des$
Loops$auf$Expansion$gestellt$
werden.$
$
Der$Eckzahn$wird$aufgerichtet$und$nicht$extrudiert.$
$
$
$
$
Aufrichtung+und+Extrusion+des+Eckzahns+
+
+++
Der$kurze$Hebel$liefert$eine$niedriges$Drehmoment$Kraft$Verhältnis.$Deshalb$kommt$die$
extrusive$Komponente$der$EckzahnAVersetzung$mehr$zur$Geltung$
!
!
15. Torque and uprighting - Canine uprighting and
extrusion - Cantilevers
cases where simultaneous extrusion and uprightin
determinate, as well as indeterminate appliances, can
KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 732
Aufrichten+des+Eckzahns+mit+Intrusion+–+Verwendung+von+Hebelarmen+
+
Die$distale$Versetzung$der$Wurzel$des$Eckzahns$und$die$gleichzeitige$
Intrusion$des$Eckzahns$können$$nur$durchgeführt$werden,$wenn$der$
Hebelarm,$der$im$Eckzahn?Bracket$einligiert$ist,$für$Intrusion$aktiviert$und$
an$den$Schneidezähen$festgebunden$oder$eingehängt$wird.$
$
$$
+
Diese$Mechanik$$erzeugt$jedoch$eine$Extrusion$der$Frontzähne$als$uner?
wünschte$Nebenwirkung,$die$nur$im$Fall$eines$offenen$Bisses$nützlich$ist.$
Extrusive$Kräfte$können$jedoch$durch$einen$Base$Arch,$der$von$den$
Molaren$ausgeht,$neutralisiert$werden.$Auf$diese$Art$kann$ein$vertikaler$
Verankerungsverlust$vermieden$werden.$Aufgrund$der$Nebenwirkungen$
besteht$nur$eine$eingeschränkte$Indikation$für$diese$Mechanik.$$
$
Ein$alternative$Konfiguration$des$Behandlungsgerätes$zur$Aufrichtung$und$
Intrusion$des$Eckzahns$besteht$in$der$Benutzung$eines$zweiten$Hebelarms,$
der$vom$Molaren$ausgeht$und$der$die$durch$die$Aufrichtefeder$erzeugte$
Extrusion$neutralisiert.$Wenn$dieser$Hebelarm$mesial$des$Widerstands?
zentrums$des$Eckzahns$angebunden$wird,$wird$das$Drehmoment$der$$
Aufrichtung$weiter$erhöht.$Eine$derartige$Mechanik$korrigiert$eine$tiefe$
Spee`sche+Kurve$und$ist$mit$dem$Behandlungsziel$sowohl$in$Bezug$auf$die$
aktive$als$auch$auf$die$reaktive$Einheit$absolut$konsistent.$
Kritzler Biomechanik Handout 21
Extrusive	
  Kräfte	
  können	
  jedoch	
  durch	
  einen	
  Base	
  Arch,	
  der	
  von	
  den	
  
Molaren	
  ausgeht,	
  neutralisiert	
  werden.	
  Auf	
  diese	
  Art	
  kann	
  ein	
  vertikaler	
  
Verankerungsverlust	
  vermieden	
  werden.	
  Aufgrund	
  der	
  Nebenwirkungen	
  
besteht	
  nur	
  eine	
  eingeschränkte	
  Indikation	
  für	
  diese	
  Mechanik.
Aufrichten	
  der	
  Eckzähne	
  /	
  Prämolaren	
  mit	
  dem	
  Rectangular	
  Loop	
  
Ein	
  Drehmoment	
  zur	
  Aufrichtung	
  des	
  Eckzahns	
  /	
  Prämolaren	
  kann	
  auch	
  
mit	
  einem	
  Rectangular	
  Loop	
  erzeugt	
  werden.	
  Die	
  Aufrichtung	
  der	
  Wurzel	
  
nach	
  distal	
  erzeugt	
  reaktive	
  vertikale	
  extrusive	
  Kräfte	
  an	
  den	
  Schneide-­‐
zähnen.	
  Wenn	
  diese	
  nicht	
  gewünscht	
  sind,	
  sollte	
  ein	
  Composite	
  Rect-­‐
angular	
  Loop	
  gebraucht	
  werden.	
  Der	
  Loop	
  besteht	
  aus	
  .018	
  TMA	
  rund,	
  und	
  
der	
  Hauptbogen	
  (Rahmen)	
  ist	
  aus	
  .017	
  x	
  .025	
  TMA.	
  Die	
  Verankerungs-­‐
einheit	
  besteht	
  aus	
  allen	
  anderen	
  Zähnen	
  und	
  die	
  unerwünschten	
  Kräfte	
  
werden	
  auf	
  eine	
  maximale	
  Anzahl	
  von	
  Zähnen	
  verteilt.
	
  
Abb.	
  45	
  	
  	
  	
  
Composite	
  Rectangular	
  Loop	
  aus	
  
.017	
  x	
  .025	
  TMA	
  (schwarz)	
  und	
  
.018	
  TMA	
  rund	
  (lila).	
  Wenn	
  zur	
  
Aufrichtung	
  des	
  Eckzahnes	
  Platz	
  
fehlt,	
  kann	
  der	
  äußere	
  Rahmen	
  
des	
  Loops	
  auf	
  Expansion	
  gestellt	
  
werden.	
  
Der	
  Eckzahn	
  wird	
  aufgerichtet	
  
und	
  nicht	
  extrudiert.
	
  
Verwendung	
  von	
  Rectangular	
  Loops	
  zur	
  Aufrichtung	
  und	
  Intrusion	
  
	
  
	
  	
   	
  
Abb.	
  46	
  	
   	
   	
   	
   	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Abb.	
  47	
  
	
  	
  	
  	
  	
  
Der	
  von	
  den	
  Frontzähnen	
  kommende	
  Rectangular	
  Loop	
  generiert	
  sowohl	
  
die	
  Aufrichtung	
  als	
  auch	
  die	
  Intrusion	
  des	
  Eckzahns	
  aber	
  auch	
  extrudie-­‐
rende	
  Kräfte	
  an	
  den	
  Schneidezähnen.	
  Wenn	
  die	
  Frontzähne	
  mit	
  den	
  
Seitenzähnen	
  starr	
  verbunden	
  sind	
  (Abb.	
  47),	
  wird	
  die	
  Auswirkung	
  der	
  
$
$
+
+
+
Aufrichten+des+Eckzahns+mit+dem+Rectangular+Loop+
+
Ein$Drehmoment$zur$Aufrichtung$des$Eckzahns$kann$auch$mit$einem$
Rectangular$Loop$erzeugt$werden.$Die$Aufrichtung$der$Wurzel$nach$di
erzeugt$reaktive$vertikale$extrusive$Kräfte$an$den$Schneidezähnen.$We
diese$nicht$gewünscht$sind,$sollte$ein$Composite$Rectangular$Loop$
gebraucht$werden.$Der$Loop$besteht$aus$.018$TMA$rund,$und$der$
Hauptbogen$(Rahmen)$$ist$aus$.017$x$.025$TMA.$Die$Verankerungseinh
besteht$aus$allen$anderen$Zähnen$und$die$unerwünschten$Kräfte$werd
auf$eine$maximale$Anzahl$von$Zähnen$verteilt.$
$
$
Composite$Rectangular$Loop$
.017$x$.025$TMA$(schwarz)$un
.018$TMA$rund$(lila).$Wenn$zu
Aufrichtung$des$Eckzahnes$Pl
fehlt,$kann$der$äußere$Rahme
Loops$auf$Expansion$gestellt$
werden.$
$
Der$Eckzahn$wird$aufgerichtet$und$nicht$extrudiert.$
$
$
$
$
Aufrichtung+und+Extrusion+des+Eckzahns+
+
+++
Der$kurze$Hebel$liefert$eine$niedriges$Drehmoment$Kraft$Verhältnis.$Deshalb$komm
extrusive$Komponente$der$EckzahnAVersetzung$mehr$zur$Geltung$
!
!
15. Torque and uprighting - Canine uprighting a
extrusion - Cantilevers
Aufrichten+und+Intrudieren+des+Eckzahnes+mit+einem+Rectangular+
Loop+
+
Die$Aufrichtung$und$Intrusion$des$Eckzahnes$kann$auch$mit$einem$Rectan?
gular$Loop$ausgeführt$werden.$Um$eine$maximale$Rückstellkraft$in$Verbin?
dung$mit$einem$konsistenten$Kraft$System$an$seinem$freien$Ende$zu$erhal?
ten,$muss$der$Loop$$genauso$wie$der$Hebelarm$(s.o.)$von$den$Schneide?
zähnen$ausgehen.$Die$hierdurch$bewirkte$Versetzung$des$Eckzahns$ist$
wünschenswert,$aber$die$Schneidezähne$werden$als$Nebenwirkung$
extrudiert.$Nur$bei$dem$Vorliegen$eines$frontoffenen$Bisses$ist$dies$
wünschenswert.$Wenn$die$Extrusion$jedoch$inkonsistent$für$die$klinische$
Situation$ist,$ist$es$wichtig,$diese$Zähne$mit$den$hinteren$Seitenzähnen$zu$
verbinden,$um$eine$vertikale$Verankerung$zu$erhalten.$Falls$eine$derartige$
Stabilisierung$nicht$ausreicht,$kann$ein$Composite$Rectangular$Loop$
gebraucht$werden.$$
$
$
$
Der$von$den$Frontzähnen$kommende$Rectangular$Loop$generiert$sowohl$
die$Aufrichtung$als$auch$die$Intrusion$des$Eckzahns$aber$auch$
extrudierende$Kräfte$an$den$Schneidezähnen.$
$$ $
Wenn$die$Frontzähne$mit$den$Seitenzähnen$starr$verbunden$sind$(rechts)$,$
wird$die$Auswirkung$der$extrusiven$Kraft$verringert.$
$
+
+
KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 739
Aufrichten+und+Intrudieren+des+Eckzahnes+mit+einem+Rectangular+
Loop+
+
Die$Aufrichtung$und$Intrusion$des$Eckzahnes$kann$auch$mit$einem$Rectan?
gular$Loop$ausgeführt$werden.$Um$eine$maximale$Rückstellkraft$in$Verbin?
dung$mit$einem$konsistenten$Kraft$System$an$seinem$freien$Ende$zu$erhal?
ten,$muss$der$Loop$$genauso$wie$der$Hebelarm$(s.o.)$von$den$Schneide?
zähnen$ausgehen.$Die$hierdurch$bewirkte$Versetzung$des$Eckzahns$ist$
wünschenswert,$aber$die$Schneidezähne$werden$als$Nebenwirkung$
extrudiert.$Nur$bei$dem$Vorliegen$eines$frontoffenen$Bisses$ist$dies$
wünschenswert.$Wenn$die$Extrusion$jedoch$inkonsistent$für$die$klinische$
Situation$ist,$ist$es$wichtig,$diese$Zähne$mit$den$hinteren$Seitenzähnen$zu$
verbinden,$um$eine$vertikale$Verankerung$zu$erhalten.$Falls$eine$derartige$
Stabilisierung$nicht$ausreicht,$kann$ein$Composite$Rectangular$Loop$
gebraucht$werden.$$
$
$
$
Der$von$den$Frontzähnen$kommende$Rectangular$Loop$generiert$sowohl$
die$Aufrichtung$als$auch$die$Intrusion$des$Eckzahns$aber$auch$
extrudierende$Kräfte$an$den$Schneidezähnen.$
$$ $
Wenn$die$Frontzähne$mit$den$Seitenzähnen$starr$verbunden$sind$(rechts)$,$
wird$die$Auswirkung$der$extrusiven$Kraft$verringert.$
$
+
+
KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 739
Kritzler Biomechanik Handout 22
extrusiven	
  Kraft	
  verringert.
Verwendung	
  von	
  Rectangular	
  Loops	
  zur	
  Aufrichtung	
  und	
  Extrusion	
  
	
  
Abb.	
  48	
  	
  	
  Ein	
  effizientes	
  System	
  für	
  
eine	
  kombinierte	
  Extrusion	
  und	
  
Aufrichtung	
  des	
  Eckzahns	
  liefert	
  
der	
  als	
  Teilbogen	
  im	
  Seiten-­‐
zahnbereich	
  ausgelegte	
  kombi-­‐
nierte	
  Composite	
  Rectangular	
  
Loop	
  aus	
  .018	
  TMA	
  rund	
  (lila)	
  und	
  
.017	
  x	
  .025	
  TMA	
  (schwarz).	
  Die	
  
posterioren	
  Segmente	
  sollen	
  mit	
  
einem	
  TPA	
  versteift	
  werden.	
  
Dieser	
  Loop	
  kann	
  als	
  Composite	
  Loop	
  gefertigt	
  werden,	
  wenn	
  das	
  Kraft-­‐	
  
Niveau	
  niedrig	
  gehalten	
  werden	
  soll.	
  Im	
  Fall	
  einer	
  Aufrichtung	
  und	
  
Extrusion,	
  bei	
  der	
  der	
  für	
  die	
  Aufrichtung	
  aktivierte	
  Loop	
  auch	
  eine	
  
Extrusion	
  erzeugt,	
  ist	
  das	
  aber	
  nicht	
  erforderlich.
Wenn	
  jedoch	
  eine	
  Aufrichtung	
  ohne	
  Extrusion	
  gefordert	
  wird,	
  müssen	
  die	
  
Frontzähne	
  als	
  Verankerung	
  mit	
  einbezogen	
  werden	
  und	
  der	
  Einsatz	
  eines	
  
Composite	
  Loops	
  ist	
  wünschenswert.	
  
Aufrichten mit der Windmill nach Melsen
Abb.	
  49	
  	
  	
  	
  	
  
	
  
	
  
Aufrichten+des+Eckzahns+mit+Extrusion+mit+einem+Box+Loop+
+
$
Ein$effizientes$System$für$eine$kom
nierte$Extrusion$und$Aufrichtung$
des$Eckzahns$liefert$der$als$Teilbo
im$Seitenzahnbereich$ausgelegte$$
kombinierte$Composite$Rectangul
aus$.018$TMA$rund$(lila)$und$.017$
TMA$(schwarz).$Die$posterioren$
Segmente$sind$mit$einem$TPA$vers
Dieser$Loop$kann$$als$Composite$Loop$gefertigt$werden,$wenn$das$Kr
Niveau$niedrig$gehalten$werden$soll.$Im$Fall$einer$Aufrichtung$und$
Extrusion,$bei$der$der$für$die$Aufrichtung$aktivierte$Loop$auch$eine$
Extrusion$erzeugt,$ist$das$aber$nicht$erforderlich.$
$
Wenn$jedoch$eine$Aufrichtung$ohne$Extrusion$gefordert$wird,$müsse
Frontzähne$als$Verankerung$mit$einbezogen$werden$und$der$Einsatz
Composite$Loops$ist$wünschenswert.$
$
$
$
$
Aufrichten+des+Eckzahns+mit+Intrusion$
+
Wenn$der$Patient$einen$Tiefbiss$hat,$ist$es$in$der$Regel$erforderlich,$d
Eckzähne$separat$zu$intrudieren,$nachdem$die$4$Schneidezähne$intru
worden$sind.$$Bei$diesen$Patienten$ist$der$Eckzahn$meistens$nicht$nu
verlängert$sondern$steht$auch$oft$zu$steil,$besonders$im$Unterkiefer.$
$
Die$ideale$Behandlung$würde$in$der$gleichzeitigen$Aufrichtung$und$
Intrusion$bestehen.$
$
Eine$Kombination$dieser$$Zahnbewegungen$kann$mit$statisch$bestim
und$statisch$unbestimmten$Kraftsystemen$erreicht$werden.$
28/50 - 453/661
d canine extrusion and uprighting uses
posterior segment.
site loop, if the force level is kept
righting and extrusion, this is rarely
nine uprighting will also deliver an
uprighting without vertical forces is
&
A.&Aufrichtefeder&(Teilbogen)&zur&Korrektur&der&Kippung&des&Prämolaren.&Als&
unerwünschte&Nebenwirkung&der&Aufrichtung&tritt&eine&Verlängerung&des&6ers&auf,&der&
durch&einen&weiteren&Teilbogen&von&5&bis&7&entgegengewirkt&werden&soll&
B.&Aufrichtefeder&in&Kombination&mit&Lingualbogen&zur&Verstärkung&der&Verankerung&
C.&Aufrichtefeder&in&Kombination&mit&skelettaler&Verankerung&(Minischraube&zur&
Stabilisierung&des&6ers).&
&
&
&
&
Aufrichtefeder&für&Eckzahn&
&
&
&
&&&&&&&&&&&
&
&
&
Windmill&nach&Melsen
&
&
brackets can be both good and bad. During canine
retraction, friction can reduce the force and min-
imize tipping movements. This could be good.
Other times, friction can be so great as to mini-
mize or prevent tooth movement. Friction in
orthodontic appliances is complicated and in-
volves many factors. I cannot give a simple an-
swer other than to emphasize the importance of
include the coefficients of friction of the materials
involved and, particularly, the role of the applied
force system. The force system is the primary
determinant of the friction force; for example, if
translation is required using sliding mechanics,
VOLUME XLI NUMBER 3 141
Fig. 9 A. Trying to use straight wire to level canine with
its root inclined forward produces undesirable forces
and moments. Occlusal force from archwire causes
incisors to erupt, increasing deep overbite (dotted line
shows that archwire would lie incisal to canine if not
ligated to incisors). Intrusive force and clockwise
moment on first premolar also tend to tip buccal seg-
ments mesially. B. Overall effect of this straight-wire
force system tends to deepen overbite and produce
reverse curve of Spee in upper arch. Additional wires
and longer treatment time may be required to correct
this secondary malocclusion. C. Unwanted side
effects can be eliminated by using bypass arch—sepa-
rate continuous arch stepped around canine—which
makes use of full arch to control anchorage. Separate
root spring is placed on canine to correct axial inclina-
tion. D. TMA* root spring before and after activation.
Placing bypass arch occlusal to canine bracket allows
canine extrusion. If no extrusion is needed, bypass
arch should contact occlusal edge of canine bracket.
*Registered trademark of Ormco/“A” Company, 1717 W. Collins
Ave., Orange, CA 92867; www.ormco.com.
A
C
B
D
Kritzler Biomechanik Handout 23
Torquen	
  des	
  Eckzahns	
  mit	
  einem	
  Rectangular	
  Loop	
  
Ein	
  besonderes	
  Kraft-­‐System	
  zum	
  Torquen	
  des	
  Eckzahns	
  steht	
  mit	
  dem	
  
Einsatz	
  eines	
  Rectangular	
  Loops	
  oder	
  Composite	
  Rectangular	
  Loops	
  zur	
  
Verfügung.	
  Dieser	
  Loop	
  sollte	
  so	
  angefertigt	
  werden,	
  dass	
  sein	
  freies	
  Ende	
  
parallel	
  (normales	
  Bracket)	
  /	
  senkrecht	
  (Bracket	
  mit	
  Vertikalschloss)	
  zur	
  
Okklusionsebene	
  liegt	
  und	
  zur	
  Aktivierung	
  für	
  Torque	
  gebraucht	
  werden	
  
kann.	
  Die	
  Aktivierung	
  ist	
  leichter	
  zu	
  kontrollieren,	
  wenn	
  das	
  aktive	
  Ende	
  in	
  
ein	
  Vertikalröhrchen	
  eingesteckt	
  werden	
  kann	
  oder	
  wenn	
  ein	
  normales	
  
Bracket	
  um	
  90	
  Grad	
  versetzt	
  auf	
  den	
  Eckzahn	
  geklebt	
  wird	
  und	
  das	
  
Bracketschloss	
  damit	
  in	
  der	
  Vertikal-­‐Ebene	
  liegt.
Die	
  Aktivierungs-­‐Biegung	
  besteht	
  aus	
  einer	
  Biegung	
  und	
  Verdrehung	
  des	
  
Drahtes.	
  Mit	
  dieser	
  Methode	
  kann	
  auch	
  der	
  Torque	
  der	
  Prämolaren	
  
eingestellt	
  werden.
	
  
Abb.	
  50	
  	
  	
  	
  	
  Composite	
  Rectangular	
  
Loop	
  zum	
  Torquen	
  des	
  Eckzahns.	
  
Der	
  Hauptbogen	
  ist	
  aus	
  .017	
  x	
  
.025	
  TMA	
  und	
  ein	
  .018	
  TMA	
  ist	
  auf	
  
Höhe	
  des	
  Bypass	
  mesial	
  13	
  an	
  den	
  
Hauptbogen	
  angeschweißt.	
  Das	
  
freie	
  Ende	
  des	
  Loops	
  wird	
  in	
  das	
  
Vertikalschloss	
  des	
  Eckzahn-­‐
brackets	
  eingesteckt,	
  die	
  Aktivie-­‐
rung	
  des	
  freien	
  Endes	
  erfolgt	
  in	
  
einer	
  Raumebene,	
  die	
  45	
  Grad	
  zur	
  
Frontalebene	
  versetzt	
  ist.
	
  
Diese	
  Methode	
  ist	
  zwar	
  biomechanisch	
  überzeugend,	
  das	
  Torquen	
  
von	
  Einzelzähnen	
  ist	
  jedoch	
  mit	
  Warren	
  Torquing	
  (Root)	
  Springs	
  
wesentlich	
  einfacher	
  und	
  effektiver	
  durchführbar.	
  
Abb.	
  51	
  	
  	
  	
  	
  	
  
Lieferbar	
  durch:	
  RMO®	
  Europe	
  
B.P.	
  20334	
  
300	
  rue	
  Geiler	
  de	
  Kaysersberg	
  
67411	
  Illkirch	
  Cedex	
  France	
  
Tél.	
  :	
  +33	
  (0)3	
  88	
  40	
  67	
  40	
  
Fax	
  :	
  +33	
  (0)3	
  88	
  67	
  96	
  95	
  
Mail	
  :	
  info@rmoeurope.com
	
  
Torquen+des+Eckzahns+mit+einem+Rectangular+Loop+
+
+
Ein$anderes$Kraft?System$zur$Torquen$des$Eckzahns$steht$mit$dem$Einsatz$
eines$Rectangular$Loops$oder$Composite$Rectangular$Loops$zur$Verfügung.$
Dieser$Loop$sollte$so$angefertigt$werden,$dass$sein$freies$Ende$parallel$
(normales$Bracket)$/$senkrecht$(Bracket$mit$Vertikalschloss)$zur$
Okklusionsebene$liegt$und$zur$Aktivierung$für$Torque$gebraucht$werden$
kann.$Die$Aktivierung$ist$leichter$zu$kontrollieren,$wenn$das$aktive$Ende$in$
ein$Vertikalröhrchen$eingesteckt$werden$kann$oder$wenn$ein$normales$
Bracket$um$90$Grad$versetzt$auf$den$Eckzahn$geklebt$wird$und$das$
Bracketschloss$damit$in$der$Vertikal?Ebene$liegt.$
Die$Aktivierungs?Biegung$besteht$aus$einer$Biegung$und$Verdrehung$des$
Drahtes.$Mit$dieser$Methode$kann$auch$der$Torque$der$Prämolaren$
eingestellt$werden.$$
$
$
$
$
$
Composite$Rectangular$Loop$zum$
Torquen$des$Eckzahns.$Der$Haupt?
bogen$ist$aus$.017$x$.025$TMA$und$
ein$.018$TMA$ist$auf$Höhe$des$
Bypass$mesial$13$an$den$Haupt?
bogen$angeschweißt.$$Das$freie$
Ende$des$Loops$wird$in$das$Verti?
kalschloss$des$Eckzahnbrackets$
eingesteckt,$die$Aktivierung$des$
freien$Endes$erfolgt$in$einer$Raum$
ebene,$die$45$Grad$zur$Frontal?
ebene$versetzt$ist$.$$
$
$
$
$
$
$
$
$
$
$
$
$
$
$
KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 742
Kritzler Biomechanik Handout 24
Kapitel 5 Einzelzahnbewegungen.   Einstellen von Eckzähnen
Kapitel 5 Einzelzahnbewegungen.   Einstellen von Eckzähnen
Kapitel 5 Einzelzahnbewegungen.   Einstellen von Eckzähnen
Kapitel 5 Einzelzahnbewegungen.   Einstellen von Eckzähnen
Kapitel 5 Einzelzahnbewegungen.   Einstellen von Eckzähnen
Kapitel 5 Einzelzahnbewegungen.   Einstellen von Eckzähnen
Kapitel 5 Einzelzahnbewegungen.   Einstellen von Eckzähnen
Kapitel 5 Einzelzahnbewegungen.   Einstellen von Eckzähnen
Kapitel 5 Einzelzahnbewegungen.   Einstellen von Eckzähnen
Kapitel 5 Einzelzahnbewegungen.   Einstellen von Eckzähnen
Kapitel 5 Einzelzahnbewegungen.   Einstellen von Eckzähnen
Kapitel 5 Einzelzahnbewegungen.   Einstellen von Eckzähnen

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Kapitel 5 Einzelzahnbewegungen. Einstellen von Eckzähnen

  • 1.       Kurzskript    der  kieferorthopädischen   Mechanik     Handout             What  seems  to  be  the  latest  will  never  replace  the  need  to   apply  sound  biomechanics                 Zusammengestellt  von  FZA  für  Kieferorthopädie  Dr.  Ulrich  Kritzler   ßig kreissegmentförmig gebogen wird, überträgt er eine vertikal gerichtete Kraft auf die Einheit, mit der er punktförmig Kontakt hat. Demgegenüber wird ein logarithmisch gebogener Draht eine Kraft übertragen, die zu einer geringen Kontraktion und zur Verkürzung des Zahnbogens führt. Wird der Teilbogen aus 2 unterschiedlich starken Drähten kombiniert, wobei der dickere posterior und der dünnere anterior liegt, ändert sich die Achsen- richtung. Das Zentrum befindet sich nun an der Stelle, an der der dünnere Draht angesetzt wurde und ein beträchtlicher Teil der Kraft wirkt nun horizontal, was zu einer Retraktion und Intrusion der Zähne führt [9]. Wird in einem ersten Schritt der Behandlung eine Protrusion durchgeführt und ist zu einem späteren Zeit- punkt eine Retraktion geplant, müssen die Gewebe 2-mal in ent- gegengesetzter Richtung reagieren, was schädlich sein kann und Zeit erfordert. Zwei-Vektoren-Mechanik ! Verläuft der gewünschte Kraftvektor abseitig und lässt sich nicht durch einen einfachen Segmentbogen generieren, kann die Lö- sung in der Verwendung von 2Teilbögen liegen [15]. Das Design dieser Art von Mechanik beruht auf einfachen mathe- matischen Grundlagen und kann auch mit der Software durch- geführt werden, die auf der CD zur Biomechanik enthalten ist, die von Fiorelli u.Melsen [6] entwickelt wurde. a b d e f c Abb.16 Intraorale Aufnahmen eines Patienten mit Verschiebung der oberen Mittellinie. a–c Die Korrektur sollte durch eine Translation der oberen 4Schneidezähne erfolgen. Der dazu erforderliche Kraftvektor ist auf der frontalen und der Okklusalaufnahme markiert. d Markierung der von den beiden Teilbögen ausgeübten Kräfte, e fortgeschrittenes Behandlungsstadium, f Behandlungsergebnis. ca b Originalarbeit Kritzler Biomechanik Handout 1
  • 2.         Kapitel  5.1   Einzelzahnbewegungen   Unterkapitel  5.1.2   Einstellen  von  Eckzähnen   Kritzler Biomechanik Handout 2
  • 3. Intrusion,  Extrusion  oder  Aufrichten  des  Eckzahns   durch  vertikale  Hebelarm  Kraftapplikationen       A.  Setzt  man  einen  Hebelarm  mit  Tip-­‐ back-­‐Biegung  (Intrusionsbiegung)  in  das   Molarenröhrchen  ein    und  befestigt  das   Ende  des  Hebelarms  punktförmig  mit   einer  Ligatur  am  verlängerten  Eckzahn   (also  nicht  in  den  Bracketschlitz   einligieren)  so  wird  der  Eckzahn   intrudiert  und  der  Molar  wird  extrudiert   und  nach  hinten  gekippt.     B.  Setzt  man  einen  Hebelarm  mit  Tip-­‐ forward-­‐Biegung  (Extrusionsbiegung)  in   das  Molarenröhrchen  ein  und  befestigt   das  Ende  des  Hebelarms  punktförmig  mit   einer  Ligatur  am  verkürzten  (retinierten)   Eckzahn  (also  nicht  in  den  Bracketschlitz   einligieren)  so  wird  der  Eckzahn   extrudiert  und  der  Molar  wird  intrudiert   und  nach  vorne  gekippt.       C.  Setzt  man  einen  Hebelarm  mit  Tip-­‐ back-­‐  Biegung  in  das  Eckzahnbracket    ein    und  befestigt  das  Ende  des  Hebelarms   punktförmig  mit  einer  Ligatur  am   Molarenröhrchen  (also  nicht  in  den  Tube   einsetzen)  so  wird  der  Eckzahn   extrudiert  und  die  Wurzel  nach  distal   sowie  die  Krone  nach  mesial  gekippt  und   der  Molar  wird  intrudiert.     D.  Setzt  man  einen  Hebelarm  mit  Tip-­‐ forward-­‐Biegung  in  das  Eckzahnbracket     ein    und  befestigt  das  Ende  des   Hebelarms  punktförmig  mit  einer  Ligatur   am  Molarenröhrchen  (also  nicht  in  den   Tube  einsetzen)  so  wird  der  Eckzahn   intrudiert  und  die  Wurzel  nach  mesial   sowie  die  Krone  nach  distal  gekippt  und   der  Molar  wird  extrudiert.     Abb.  1     Cantilever Sprb~gs 155 Figure 9. The intrusion arch is a common cantilever. Although intrusion and extrusion springs rely on the vertical force (s) of cantilevers to achieve the treatment goals, the moment produced by cantilever springs can also be exploited for ef- fective tooth movement. Canine root axial cor- rection may be necessary after extraction space closure (Fig 12A).16 A cantilever spring inserted into the bracket slot of the canine is a means of achieving distal root correction (Fig 12B). Ex- tending the spring distally generates a greater moment on the canine without heavy vertical forces. Extrusion of the canine can be prevented by stepping a stiff by-pass wire incisal to the bracket and the space closure can be retained by a "Figure 8" tie-back to the posterior teeth. Third-Order Cantilevers Third-order tooth movements are those that change the buccolingual axial inclination of teeth. The edgewise bracket, with the rectangu- lar slot combined with rectangular arch wires, is a commonly recognized approach to generating torque and third-order tooth movement. Canti- lever springs are also capable of producing these buccal-lingual axial inclination corrections, of- Figure 8. Second-order cantilever applications. In- serting the cantilever into the molar tube allows either anterior intrusion, posterior extrusion, and molar tip- back (A), or anterior extrusion, posterior intrusion, and molar tip-forward (B). An anteriorly placed can- tilever that extends posteriorly allows either anterior extrusion, anterior distal root movement, and poste- rior intrusion (C), or anterior intrusion, anterior me- sial root movement, and posterior extrusion (D). Kritzler Biomechanik Handout 3
  • 4.               Abb.  2                                                                                                                                                                            Abb.  3                     Wirkt  die  extrudierende  Kraft  auf  den  Eckzahn,  indem  der  Hebelarm  am   Eckzahn  angebunden  wird,  so  entsteht  am  Molaren  ein  Kräfte-­‐Pärchen,   welches  ein  Drehmoment  erzeugt,  das  den  Molaren  in  einer  Drehrichtung     Krone  nach  mesial  Wurzel  nach  distal  kippt,  sowie  eine  extrudierende  Kraft   auf  den  Eckzahn  und  eine  intrudierende  Kraft  auf  den  Molaren.   .             One-Couple Systems 13 A B l Figure 1. Canine extrusion spring. (A) In its passive state, the spring is inserted into the molar auxiliary tube and its anterior end is occlusal to the canine to be extruded. (B) Activating the spring by tying it to the canine generates a couple to tip the molar in a crown-mesial/root-distal direction, an intrusive force to the molar, and an extrusive force to the canine. lar, are equal in magnitude and opposite in direction, making their sum equal to zero. Be- cause the two forces are not collinear, however, they create an overall tendency for rotation. This rotational tendency or moment is equal in magnitude, but opposite in direction, to the couple created in the molar tube that makes it tip mesiodistally. Therefore the sum of the moments acting on the wire as a whole is also zero and the conditions for equilibrium are sat- isfied. Case AV (Fig 2) illustrates how a one-couple appliance can be used effectively to avoid the unwanted side effects from extruding high fa- cial canines in a patient with an anterior open bite tendency. If a continuous wire were used to aid erupdon of the canines in this patient, the intrusive side effect would be expected to result in incisor intrusion and anterior ()pen bite. By using a cantilever wire from the molar auxiliary tube to extrude the canine, however, no forces are transmitted to the incisors di- rectly. The tendency for the molars to tip for- ward and intrude is minimized by joining them together with a transpalatal arch and engaging an arch wire into tile adjacent teeth. One of the effects from applying an extru- sive force to tile bracket of a high facial canine is that a third-order moment is created by the force on the canine that tends to tip the canine crown lingually and root facially as the canine extrudes, a This is because the extrusive force acts facial to the center of resistance of the ca- nine. It is difficult, if not impossible, to avoid the tipping by directing the extrusive force through the canine (:enter of resistance. In cases where the effect of the moment of the force is expected to be especially pronounced, such as when extensive amounts of extrusion are necessary, it may be preferable to actually insert the auxiliary wire into the canine bracket rather than tying it as a point contact. The wire (:an then be activated to apply lingual root torque to the canine to provide third-order control during extrusion. The side effect of this is labial root torque on the molar. Once the auxiliary spring is inserted into the brackets at two attachment sites it is technically no longer a one-couple system and the forces and moments it produces are not statically de- terminate. In the case of extruding and con- trolling root torque on a high canine, both sec- ond-order (tip) and third-order (torque) acti- vations are applied. Once the decision is made to engage the wire in both the molar and ca- nine brackets, care must be taken to ensure that a significant second-order activation is not present at the canine bracket but that all or most of the second-order couple is applied at the molar. If a second-order couple is intro- duced at the canine, the vertical forces associ- ated with the appliance may be adversely af- fected. For example, a distal-crown/mesial-root instead of miniscrews? DR. NANDA Unlike a miniscrew, bone plates are usually held by three or more screws. This inherently makes bone plates more stable, espe- cially when heavier forces are being used. Thus, bone plates can be very effective in delivering orthopedic-type forces. Sugawara and colleagues have shown very nicely that bone plates can deliv- er significantly large tooth movements.15 DR. KEIM Would you explain your concept of intraoral orthopedic movement of the midface? DR. NANDA Historically, orthopedic protraction of the maxilla always had dental movement as a side effect, since we were anchoring on teeth. Nowadays, by using bone anchors, there exists a possibility of getting pure orthopedic movement. The two most accessible bones in the face next to the maxilla are the mandible and the zygoma. The mandible is a moving bone, and using it as an anchor with plates or miniscrews can cause them to fail due to constant loading and unloading forces. However, if we use the zygoma as an anchor, we can protract the maxilla with a constant force by pushing the maxilla against it. In our department we have tried some cases using intraoral orthopedic protraction. We have been somewhat successful, but you have to keep in mind that in these situations, growth is often working against you. DR. KEIM How do you use cantilevers to treat impacted canines? DR. NANDA As I mentioned previously, canti- levers create a one-couple force system in which the active unit experiences only a single force. Bending such a cantilever out of a CNA beta tita- nium wire ensures a low load/deflection, thereby providing physiological forces for a prolonged period and requiring hardly any reactivation throughout the eruption of the canine (Fig. 4). DR. KEIM You co-wrote a great article for our 40th-anniversary issue on genetically driven treat- ment plans.16 What developments have you seen in this field over the last few years? DR. NANDA Orthodontics, similar to other medical specialities, has seen an explosion in the discovery of genes and polymorphisms associated with clinical anomalies and diseases. For example, in the last few years there has been a genetic asso- ciation found in humans for root resorption, failure of tooth eruption, and mandibular growth. The delivery of the corrected gene or mutation safely back to humans still remains as a major roadblock. Advances are being made, but progress has been slow. Once the technical aspects of gene delivery are solved, it will change the way that we practice orthodontics. DR. KEIM What advances have been made in the application of vibratory forces in enhanced tooth movement? DR. NANDA Animal and clinical human studies are in progress examining the role of vibration on orthodontic tooth movement. Early results are clear that vibration does not cause any negative side effects to the teeth or periodontium. However, more work is needed to elucidate its role in regulat- ing the rate of orthodontic tooth movement. Dr. Ravindra Nanda VOLUME XLIV NUMBER 5 301 Fig. 4 One-couple cantilever force system for ex- trusion of impacted canine. “Passive” CNA cantilever spring “Active” CNA cantilever spring FF Kritzler Biomechanik Handout 4
  • 5.     Die  punktförmige  Anbindung  führt   zu  einer  hauptsächlichen  Extru-­‐ sion  des  Eckzahns.  Der  Molar  wird   intrudiert  und  nach  vorne  gekippt.   Den  Nebenwirkungen  der   Extrusionsmechanik  kann  durch   eine  umlaufenden  Bogen  oder   einen  Teilbogen  im  Seiten-­‐ zahnbereich  entgegengewirkt   werden. Abb.  4                                 Abb.  5                 Bei  palatinal  verlagerten   Eckzähnen  kann  der  Hebelarm   von  bukkal  vor  den  Prämolaren   nach  palatinal  geführt.    Das   Anbinden  des  Hebelarms  an  den   palatinal  liegenden  Eckzahn   erzeugt  ein  Pärchen  dritter   Ordnung  (Torque)  am  Molaren,   eine  intrusive  Kraft  am  Molaren   und  eine  extrusive  Kraft  am   Eckzahn.  Aufgrund  der  palatinal   des  Widerstandszentrums  des   Molaren  einwirkenden   intrudierenden  Kraft  entsteht   lingualer  Kronentorque.                     previous tooth position. ten without the need to resort to heavy rectan- gular wires engaged into all teeth. Excessively upright incisors may occur af- ter retraction and overjet reduction, especially A B when teeth are retracted on round arch wires or with a differential-moment anchorage strategy. 16 An anterior root correction spring is a variation of a cantilever designed to improve the incisor axial inclination (Figs 13A and 13B). Anterior root springs are fabricated from rectangular r Figure 11. A cantilever for extrusion of an impacted or high canine. Force system and appliance design (A). Treatment objective of canine extrusion (B). Figure 12. Separate canine root correction with a cantilever. Force system and appliance design (A). Treatment objective of canine root correction (B). 16 LirTda~er a~zdIsaacson A ) } B B " . '" , ing designed to ~ ~ c ~ a ~ ! n ~ r facially. (A)Pas- (B) Activation of at the molar to rotate it force at the molar, and a Figure 4. Frontal view of a spring designed to ex- trude a palatally impacted canine. (A) Passive spring extends from the molar auxiliary tube and crosses to the lingual through the canine site. The anterior end is occlusal to the canine. (B) Activation of the spring by tying it to the impacted canine creates a third-order couple at the molar, an intrusive force at the molar, and an extrusive force at the canine. A wire extending from the appropriate molar auxiliary tube is bent to move the midline to the right or left. A small hook bent into the spring allows it to be crimped over an existing arch wire or segment, or it may be tied to the arch wire or individual teeth. Passively, the spring is lateral to the incisors in the direction in which incisor movement is desired (Fig 7A). As the wire is activated, a second-order couple is developed in the molar to rotate it mesiolin- gually (Fig 7B). The force system is similar to the occlusal view activation of the palatal ca- nine spring shown in Figure 5. Once again, it is often desirable to have a transpalatal arch in place to minimize any unwanted molar move- ments. The forces will be directed laterally at the incisors and lingually at the molar. Case JM (Fig 8) illustrates how an auxiliary midline spring can be used to help in correct- ing a midline discrepancy. In this case, the maxillary midline was moved to the right to coordinate it with the mandibular arch. Ade- quate anterior overjet on the patient's left side was already present before the midline was corrected. Midline discrepancies are often symptoms of more serious skeletal or dental asymmetries. Midline springs should not on their own be expected to resolve such complex asymmetries. In the context of a comprehen- sive treatment plan, however, they can often serve as a useful adjunct to, or substitute for, other methods of midline correction. These may include anterior interarch elastics or skewed arch wires that are often associated with undesirable side effects that are difficult to control. A prerequisite for aligning midlines in any orthodontic patient is symmetric poste- Kritzler Biomechanik Handout 5
  • 6.         Befindet  sich  die  passive  Feder   seitlich  des  Eckzahns  führt  das   Einligieren  des  Hebelarms  zur   Erzeugung  eines  Pärchens  zweiter   Ordnung  am  Molaren,  welches  ihn   nach  mesiolingual  rotiert  und  zu   einer  nach  außen  wirkenden  Kraft   auf  den  Eckzahn. Abb.  6                 Der  zur  Extrusion  des  Eckzahns   benutzte  Hebelarm  ist  am  Eckzahn   nicht  einligiert  sondern  nur   angebunden.  Dies  garantiert,  dass   in  der  Sagittalen  nur  am  Molaren   durch  das  einwirkende  Pärchen   ein  Drehmoment  entsteht.     A)  Die  Ansicht  von  bukkal  zeigt   die  Kräfte  und  das  Pärchen,  die   vom  der  Feder  erzeugt  werden.     B)  Die  Ansicht  von  vorne  zeigt  die   zusätzlichen  Drehmomente  in  der   Transversalen,  die  an  den    Zähnen   aufgrund  der  Krafteinwirkung   bukkal    des  Widerstandszentrums   entstehen  (bukkaler  Kronentor-­‐ que  am  Molaren,  lingualer  Kro-­‐ nentorque  am  Eckzahn).   Abb.  7   LirTda~er a~zdIsaacson A ) } B B " . '" , ing designed to ~ ~ c ~ a ~ ! n ~ r facially. (A)Pas- (B) Activation of at the molar to rotate it force at the molar, and a designed to ex- A) Passive spring e and crosses to e. The anterior ctivation of the canine creates a intrusive force e at the canine. opriate molar he midline to bent into the ver an existing be tied to the Passively, the n the direction sired (Fig 7A). d-order couple ate it mesiolin- m is similar to the palatal ca- nce again, it is alatal arch in place to minimize any unwanted molar move- ments. The forces will be directed laterally at the incisors and lingually at the molar. Case JM (Fig 8) illustrates how an auxiliary midline spring can be used to help in correct- ing a midline discrepancy. In this case, the maxillary midline was moved to the right to coordinate it with the mandibular arch. Ade- quate anterior overjet on the patient's left side was already present before the midline was corrected. Midline discrepancies are often symptoms of more serious skeletal or dental asymmetries. Midline springs should not on their own be expected to resolve such complex asymmetries. In the context of a comprehen- sive treatment plan, however, they can often serve as a useful adjunct to, or substitute for, other methods of midline correction. These may include anterior interarch elastics or skewed arch wires that are often associated with undesirable side effects that are difficult to control. A prerequisite for aligning midlines in any orthodontic patient is symmetric poste- 210 Lindauer, Isaacson, and Britto 1500g-mm B o G: ./'x.., 250 g-mm 250 g-mm Figure 4. A long arm or cantilever used to extrude a high canine. The wire is tied to the canine as a point contact, guaranteeing that a couple is only produced at the molar. Buccal view showing the forces and couple produced by the wire (A). Frontal view show- ing the forces and moments as felt by the teeth at their centers of resistance (black dots) (B). moment in a crown buccal-root palatal direc- tion. The canine would similarly experience a 50 g extrusive force plus a 50 g × 5 mm, or 250 Three-Dimensional Force Systems Two-dimensional models do not adequately ex- plain the force systems developed by fully con- toured arch wires inserted into molar and inci- sor brackets. Because the molar and incisor brackets are in different planes, wires activated by bending act both in bending and in torsion at the two attachment sites. Because wire proper- ties differ in bending and torsion and because different degrees of bending and torsion will occur at each site, a bend placed halfway be- tween molar and incisor brackets will not result in equal and opposite couples. This problem has been explored to some degree through finite element modeling and the results have been reported. 4,~Effects will differ depending on arch shape, wire material, and wire cross-sectional di- mensions because these characteristics affect rel- ative bending and torsional properties. To sim- plify the discussion here, it will be assumed that three-dimensional wires are inserted only into molar or incisor brackets, but not both. Despite the added complication of having a three-dimensional wire curve out of the plane of analysis into the third dimension, the require- ments of static equilibrium in all planes of space still apply. That is, the force systems expressed by the wire will be in static equilibrium in each plane of analysis. To fully understand the effects of a three-dimensional wire, the force systems must be viewed from both the lateral and frontal aspects. The Intrusion Arch One commonly used appliance that is clearly three-dimensional in nature is the intrusion arch. Its effects are usually examined only from the lateral view, but analysis from the frontal aspect shows the importance of a three-dimen- sional assessment. Classically, as described by Burstone, 6,7 the intrusion arch is inserted into the molar tubes and tied to a series of points on an intermediate anterior segment that engages the incisor brack- ets. The anterior teeth are joined together by a rigid or nonrigid segment. A tip-back bend at the molar, with or without a helix added to Kritzler Biomechanik Handout 6
  • 7. Die  am  Eckzahn  anliegende  extrusive  Kraft  beträgt  50g.  Das  Kräftegleich-­‐ gewicht  bedingt,  dass  am  Molaren  ebenfalls  eine  intrudierende  Kraft  von   50  g  anliegt.  Wenn  die  Entfernung  zwischen  dem  Molarenschloss  und  dem   Eckzahnbracket  30mm  beträgt,  wird  durch  die  beiden  Kräfte  ein   Kräftepärchen  (Drehmoment)  von  1500g-­‐mm  erzeugt.  Das  Kräftepärchen,   welches    am  Molarenschloss  auftritt,  muss  gleichgroß  und  von   umgekehrter  Richtung  zu  dem  Pärchen  sein,  dass  durch  die  beiden  Kräfte   erzeugt  wird.  Weil  diese  Kraft  bukkal  in  5  mm  Entfernung  vom   Widerstandszentrum  des  Molaren  einwirkt,  wirkt  auf  den  Molaren  eine   intrudierende  Kraft  von  50g  plus  ein  Drehmoment  von  5x50=250gmm,  in   einer  Krone  nach  bukkal  Wurzel  nach  palatinal  weisenden  Drehrichtung,   ein.  Auf  den  Eckzahn  wirken  ähnlich  eine  extrusive  Kraft  von  50g  und  eine   Drehmoment  in  umgekehrter  Richtung,  also  Drehrichtung  der  Krone  nach   palatinal  Wurzel  nach  bukkal,  ein.     Abb.  8               Fig. 1 One-couple force system using cantilever spring for canine extrusion (dashed line = passive; solid line = activated). A. Equal and opposite forces (F) exerted on canine and molar with activation. Spring gen- erates couple in auxiliary tube (MC), equal to product of force exerted and distance between center of resistance (CRes) of molar and point of force application on canine (or product of force of couple and length of auxiliary tube). Because force does not pass through CRes of canine, it generates moment (MF). B. With force applied buccal to CRes, moment is generated on molar (MFp) and on canine (MFa). Net moment on molar equals MC−MFp. A B MFa MFp F F M D MF MC F F f f d D Kritzler Biomechanik Handout 7
  • 8.   Wirkt  die  extrudierende  Kraft  auf   den  Eckzahn  nicht  durch  das   Widerstandszentrum  des   Eckzahns,  so  wird  neben  der   extrudierenden  Kraft  auf  den   Eckzahn  auch  am  Eckzahn  ein   Drehmoment  MF  erzeugt.  Am   Molaren  entstehen  zwei  Dreh-­‐ momente:  das  Drehmoment  MC  in   sagittaler  Richtung,  welches  dem   Produkt  aus  der  Länge  des   Hebelarms  (vom  Widerstands-­‐ zentrum  des  Molaren  bis  zum   Punkt  der  Kraftapplikation  am   Eckzahn)  und  der  Höhe  der   einwirkenden  Kraft  entspricht.   Abb.  9               MC  kann  auch  berechnet  werden  als  Produkt  der  Kraft  des  Kräftepärchens   „f“  und  der  Länge  des  Hilfsröhrchens      (MC=fxd).  Das  zweite  Drehmoment   MF  entsteht,  da  die  einwirkende  Kraft  nicht  durch  das  Widerstandszentrum   des  Eckzahns  verläuft.  Da  die  Kraft  bukkal  des  Widerstandszentrums   verläuft  entsteht  ein  Drehmoment  MFp  am  Molaren  und  MFa  am  Eckzahn.   Das  Netto-­‐Drehmoment  am  Molaren  entspricht  MC-­‐MFp.   Page 4 of 10 R. NANDA AND M. UPADHYAY are a number of situations where we make use of such a force system: 1. A cantilever spring design (Figure 3) is the essential component of all appliances utilizing the one-couple force system. The most common application of such a design is utilized in ‘extrusion of an impacted canine’. It can also be used for uprighting of tipped teeth, intrusion, and retraction of anterior teeth etc. Figure 3 illustrates the mechanics involved when utilising a cantilever spring for canine extrusion. The mechanics shown applies to all one-couple force systems. Note how the spring is simply tied to the canine bracket and not inserted in the bracket slot so that there is only a single point of force appli- cation as opposed to the two-point contact in the molar auxillary tube. 2. An intrusion arch (Figures 4 and 5) works on the same principle as illustrated previously. It can be made out of 0.016×0.022-inch or 0.017×0.025-inch Connecticut beta titanium archwires. Alternatively preformed intru- sion archwires, the Connecticut Intrusion arch (Ultimate Wireforms, Bristol, Connecticut), fabricated from a nickel titanium alloy, which provides the advantage of shape memory, spring back, and light continuous force distribution can also be used (Nanda et al., 1998). The appliance set up includes two passive posterior (stabiliz- ing) units (usually the molars and premolars, bilaterally) and one active anterior unit (the intrusion arch). All the units are stabilized with stiff or rigid segmented wires (0.019×0.025-inch stainless steel or higher dimension wires). Inclusion of as many teeth as possible in the pos- terior segment helps to minimize the side effects. The anterior segment that includes either two or four incisors is constructed with similar wires. The intrusion arch is activated by placing a 30° gingival bend 2–3mm mesial to the molar tubes so that the wire lies passively in the vestibular sulcus. Activation is done by bringing it occlusal and tying it to the anterior segment so that a point contact is established as opposed to placing it directly into the bracket slots as is done with the utility arch (Ricketts, 1976a,b). The intrusion arch can also be tied back or cinched to prevent flaring of the incisors if the intrusive force is being applied anterior to the centre of resistance (Cres) of the incisors. The reciprocal action of the intru- sion arch on the molars or the buccal segments is the extru- sion and/or distal tip back of the crowns. Recent evidence has shown that the intrusive force can be made so light so that those reactive forces on the anchor teeth remain well below the force levels needed for extrusion and tipping (Steenbergen et al., 2005). Therefore, the use of a head- gear to prevent side effects can be avoided. Additionally, low forces also help in minimising root resorption. On an average, after the initial activation period of 3–4 weeks, the intrusion arch should intrude 0.4–0.6mm per month. Two-couple force system These force systems are established between two attachments when a wire is inserted in the bracket slots of two brackets/ tubes. As the name suggests, these force systems involve forces and couples at both the attachments when a straight wire is placed in a pair of non-aligned brackets or when a bend is placed between two aligned brackets. Understanding the dynamics of this two-bracket unit is fundamental Figure 3 A cantilever spring design for extrusion of a canine (a one-couple force system). The dotted line indicates the passive state of the spring, while the solid design shows it is in the activated state or in other words from this point onwards the spring will gradually undergo deactivation. The force (F) exerted on the canine and molar as per Newton’s third law is equal and opposite. The spring due to the activation generates a couple in the auxil- lary tube (Mc), where Mc = FXD (D is the distance between the Cres of the molar and the point of application of the force on the canine). Mc can also be calculated by the product of the force of the couple ‘f’ and the length of the auxillary tube (d), i.e. Mc = fxd. Because the force does not pass through the Cres of the canine, it generates a moment (Mf). Figure 4 Mechanics of an intrusion arch to correct a deep bite.The forces and moments described are exactly similar to the one described in Figure 3. byguestonSeptember17,2013http://ejo.oxfordjournals.org/Downloadedfrom Kritzler Biomechanik Handout 8
  • 9.  Abb.  10                 A.  Seitliche  Ansicht  des  Kraft-­‐Systems  eines  Hebel-­‐Bogens,  der  einseitig   einligiert    (6er)  und  auf  der  anderen  Seite  (3er)  nur  angebunden  ist.  Wenn   der  Abstand  zwischen  dem  Molaren-­‐Röhrchen  und  dem  Knopf,  an  dem  der   Extrusions-­‐Bogen  angebunden  ist,  20  mm  beträgt,  wird  durch  eine  50g   starke  extrusive  Kraft  auf  dem  Eckzahn  eine  gleich  starke  intrusive  Kraft   auf  den  Molaren  übertragen.  Außerdem  entsteht  ein  1000  g/mm  starkes   Drehmoment  auf  den  Molaren,  das  diesen  durch/um  sein   Widerstandszentrum  nach  vorne  rotiert.  Wenn  das  Molarenröhrchen  4mm   lang  wäre,  würde    ein  Drehmoment    durch  ein  Kräftepaar  von  von  250   g/mm  mesial  des  Röhrchens  mit  Kraftrichtung  nach  oben  und  von  250   g/mm  distal  mit  Kraftrichtung  nach  unten  entstehen.     B.  Frontale  Ansicht  desselben    Kraftsystems.    Bedenke  die  bukko-­‐lingualen   (Torque)  Drehmomente,  die  durch  die  auf  den  Molaren  und  den  Eckzahn   einwirkenden  Kräfte  erzeugt  werden.  Wenn  das  Widerstandszentrum  des   SrcnoN IV BrouEcH.q.urcs,MEcHnwrcs,ANDCoNtruponeny OntnoooNrrc ApprraNcEs 50gm I I I I I t I I I I ri I , (---'( I r I , | 2509m 20mm ' 10mm tied to one point of contacton the other,producesa determinateone-couplesystemin whichthe forcesand momentscan be known precisely.A, Lateralview of the force systemcreatedby a cantileverspring to extrudean impactedmaxillarycanine.lf the distance betweenthe molartubeand a buttonon the canineto whichthe springis tied is 20mm, placinga 50gm extrusiveforceon the canine createsa 50gm intrusiveforceon the molar and alsoa tooogm-mm moment to rotatethe molar crown forwardaround its centerof resistance.lf the molartube is4mm in length,the momentwouldbecreatedbya couplewith z5ogmforceupwardon the mesialend of the tube and z5ogm downwardon the distal end. B, Frontalview of the same forcesystem.Considerthe bucco-lingual(torque,; momentscreatedby the forceon the molar and canine.lf the centerof resistanceof the canineis 5mm lingualto the button on its crown'a 5ogm extrusiveforcecreatesa 25ogm-mmmoment to rotatethe crown lingually(whichusuallyis not desired).At the morar, ifthecenterofresistanceis4mmlingualtothetubeonthebuccalsurface,the5ogmintrusiveforcecrearesa2oogm-mmmoment to rotatethe crown facially.But if the impactedcanineis romm lingualto the buccalsurfaceof the molar,activatingthe springarso twistsit, creatinga 5oogm-mmtorquingmomentto rotatethe molarcrownlingually.The resultat the molaris a net 3oogm-mm momentto torquethe molarcrown linguallyand rootsbuccally.lf the rectangularspringweretied into a bracketon the canrne,a momentto torqueits rootfaciallycouldbe generated,but the resultingtwo-couplesystemwould be indeterminate-it would no longer be possibleto knowthe forcesand momentswith certainty. to movemore than onetooth,the tooth movementsegment similarlymust be tied sothe teethbecomea sineleunit. Cantilever Spring Applications Cantileverspringsareusedmost frequentlyto bring severely displaced(impacted) teeth into the arch (Figure 10-34). Thesespringshavethe advantageof a long rangeof action, with minimal decreasein forceastooth movementproceeds and excellentcontrol of forcemagnitude.Therearetwo dis- advantages:(1) As with most deviceswith a long rangeof action, cantileversprings do not fail safely.If they are dis- torted by the patient, significanttooth movement in the wrong direction is quite possible;(2) the moment of the force on an unerupted tooth rotatesthe crown lingually as thetooth isbroughttowardthe occlusalplane,which islikely to beundesirable.Although an additional forcecanbeadded to overcomethis,the systemrapidlycanbecomecomplex.If the cantileverspring is tied into a bracketon the unerupted tooth sothat a couplecanbe createdfor bettercontrol,the force systembecomesstaticallyindeterminate and force magnitudesareno longer known with certainty. Auxiliary Intrusion/Extrusion Arches The major useof one couplesystemsis for intrusion, typi- cally of incisors that have erupted too much. For this purpose,light forceagainstthe teethto be intruded is criti- cal. An intrusion arch typically employs posterior (molar) anchorageagainst two or four incisors (Figure 10-35). Becausethe intrusiveforcemust be light, the reactionforce againstthe anchor teeth also is light, well below the force Kritzler Biomechanik Handout 9
  • 10. Eckzahns  sich  5  mm  lingual  des  Knöpfchens  auf  seiner  Krone  befindet,   kann  eine  50  g  starke  extrusive  Kraft  ein  250  g/mmm  starkes  Drehmoment   erzeugen,  welches  die  Eckzahnkrone  nach  lingual  rotiert,  was  gewöhnlich   nicht  gewünscht  wird.  Am  Molaren  entsteht,  wenn  das  Widerstands-­‐ zentrum  4mm  lingual  des  Molarenröhrchens  liegt,  ein  200  g/mm  starkes     Drehmoment,  welche  die  Krone  nach  bukkal  rotiert.    Wenn  der  retinierte   Eckzahn  10  mm  weiter  palatinal  als  die  bukkale  Fläche  des  Molaren   liegt,  wird  darüberhinaus  durch  Aktivierung  der  Feder  eine  Verdrehung   erzeugt,  aus  der    ein  500  g/mm  Drehmoment  entsteht,  welches  den   Molaren  nach  lingual  rotiert.       Als  Resultat  der  einwirkenden  Kräfte  verbleibt  am  Molaren  ein  300  g/mm   starkes  Drehmoment,  welches  die  Molarenkrone  nach  lingual  und  die   Wurzeln  nach  bukkal  kippt.  Wenn  der  rechteckige  Hebelarm  in  den   Bracketschlitz  des  Eckzahnbrackets  einligiert  werden  würde,  könnte  ein   Drehmoment  entstehen,  das  die  Eckzahnwurzel  nach  bukkal  rotiert.  Das   erzeugte  2  Pärchen  System  währe  jedoch  unbestimmbar  und  es  wäre  nicht   länger  möglich,  die  einwirkenden  Kräfte  und  Drehmomente  mit  Gewissheit   vorherzusagen.       Anwendungsbeispiele:        Abb.  11                                  Abb.  12   2  Hebelarme  dienen  zur  Einordnung  von  13  und  23.  In  Bezug  auf  die   Okklusionsebene  wird  eine  Distorotation  und  eine  Translation  nach  bukkal   benötigt.  Um  das  Drehmoment  zu  erhöhen,  kommen  die  Hebelarme  von   bukkal  und  sind  aber  palatinal  befestigt.  Um  ein  Verrutschen  der  Ligatur  zu   verhindern,  ist  sie  mesial  mit  Adhäsiv  am  Zahn  befestigt.     $ $$$ $ $ Hebelarm$zum$Diastemaschluss.$Behandlungsergebnis$nach$2$Monaten$ $ $ $$ $ 2$Hebelarme$dienen$zur$Einordnung$von$13$und$23.$$In$Bezug$auf$die$ Okklusionsebene$wird$eine$Distorotation$und$eine$Traslation$nach$bukkal$ benötigt.$Um$das$Drehmoment$zu$erhöhen,$kommen$die$Hebelarme$von$ bukkal$und$sind$aber$palatinal$befestigt.$Um$ein$Verruschen$der$Ligatur$zu$ verhindern$ist$sie$mesial$mit$Kunststoff$am$Zahn$befestigt.$ $ or other means . means .or other means . or other means . or other means . $ $$$ $ $ Hebelarm$zum$Diastemaschluss.$Behandlungsergebnis$nach$2$Monaten$ $ $ $$ $ 2$Hebelarme$dienen$zur$Einordnung$von$13$und$23.$$In$Bezug$auf$die$ Okklusionsebene$wird$eine$Distorotation$und$eine$Traslation$nach$bukkal$ benötigt.$Um$das$Drehmoment$zu$erhöhen,$kommen$die$Hebelarme$von$ bukkal$und$sind$aber$palatinal$befestigt.$Um$ein$Verruschen$der$Ligatur$zu$ verhindern$ist$sie$mesial$mit$Kunststoff$am$Zahn$befestigt.$ $ or other means . means .or other means . or other means . or other means . Kritzler Biomechanik Handout 10
  • 11. Einstellen  der  Eckzähne  in  den  Gaumen    unter  Schonung    der  Wurzeln   der  Schneidezähne       Ein  Composite  Hebelarm  aus  .016   x  .022  TMA  übt  eine  reine  verti-­‐   kale  Kraft  auf  einen  verlagerten   Eckzahn  aus.  Der  Hebelarm  wurde   aufgrund  der  engen  räumlichen   Beziehung  zwischen  Eckzahn-­‐   krone  und  Schneidezahnwurzeln   erforderlich. Abb.  13                   Die  Elongation  und  Retraktion  der  Eckzähne  kann  auch  mit  Elastics  oder   Zug-­‐Federn  bewirkt,  die  zum  TPA  gespannt  werden.                                           $$$$$ $ Zwei$Composite$Hebelarme$sind$an$einen$TPA$angeschweißt$und$werden$ mit$zwei$Power$Armen$verbunden,$die$von$den$beiden$Frontzansegmenten$ ausgehen.$ $ $ Ein$Composite$Hebelarm$aus$.016$ x$.022$TMA$übt$eine$reine$verti] kale$Kraft$auf$einen$verlagerten$ Eckzahn$aus.$Der$Hebelarm$wurd$ aufgrund$der$engen$räumlichen$ Bezeihung$zwischen$Eckzahn] krone$und$Schneidezahnwurzeln$ erforderlich.$ $ KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 448 Kritzler Biomechanik Handout 11
  • 12. Spezialfedern     Kilroy    I  Spring  für  palatinal  verlagerte  Eckzähne                     Abb. 14 Die von der Kilroy-Feder erzeugte Kraft lässt sich einfach regulieren, indem der vertikale Loop vom impaktierten Zahn weg (höhere Kraft) oder zu ihm hin (geringere Kraft) gebogen wird (a). Die Kilroy-Feder kann expandiert oder verengt werden, um in die vorhandene Zahnbogenlücke zu passen, wo der impaktierte Zahn fehlt, oder um eine leichte Kraft zur Öffnung beziehungsweise zum Schließen dieser Lücke zu erzielen (b).                 the eruption of a palatally impacted tooth 1 With a utility plier such as a Weingart, pinch the helices a ends of the spring and close slightly. 2 Thread the Kilroy I onto the archwire (see note) with the v loop to the buccal and extending to the occlusal. 3 Position the Kilroy I so that the terminal helices extend be the bracket or the teeth adjacent to the site for the impac tooth. 4 Tie the archwire in place - tightly. 5 To activate the Kilroy, run a stainless steel ligature throug helix of the vertical loop. Direct the loop in the dire of the impacted tooth and tie to the receiving attachment impacted tooth. 6 Re-tie, as necessary, to bring the impacted tooth into pos Fig. 1 Fig. 2 Fig. 3 Fig. 4 Fig. 5 Note: The Kilroy I uses support from the teeth adjacent to th paction site to generate its activation force. A rectangular ar 017 x 025 minimum is required to resist undesirable forces o abutment teeth. In addition, these teeth must be tied in with less steel ligatures. Do Not use elastic ligatures. 5 To activate the Kilroy, r helix of the vertical loo of the impacted tooth impacted tooth. 6 Re-tie, as necessary, t Fig. 3 Fig. 4 Fig. 5 Note: The Kilroy I uses su paction site to generate it 017 x 025 minimum is req abutment teeth. In additio less steel ligatures. Do N Kritzler Biomechanik Handout 12
  • 13. Kilroy  II  Spring  für  bukkal  verlagerte  Eckzähne      Abb.  15             Abb.  16                Abb.  17                                          Abb.  18            Abb.  19     Die  Seitenarme  der  Kilroy  II  Feder  sollten  adjustiert  werden,  um  inzisal  der   Brackets  einen  guten  Kontakt  zu  den  Bukkalflächen  der  2er  und  4er  zu   erhalten.  Der  umlaufende  Bogen,  auf  den  die  Kilroy  II  Feder  aufgeschoben   wird,  sollte  am  2er  und  4er  mit  Stahlligaturen  befestigt  werden.   Step3. Sliptheauxiliaryoverarectangulararchwirewiththewirerunningthroughboth end loops and both singlecoilhelices.Thenplacetheassemblyintraorallywithanendloopandsinglehelixoneither side of each tooth that is supporting the auxiliary adjacent to the impacted tooth. contact After adjustment Proper lateral arm / incisal contact No incisal contact - lateral arm needs adjustment Kilroy II on rectangular arch wire The Kilroy II auxiliary requires much more attention to detail and adjustment during installation than the Kilroy I. As the Kilroy II produces eruptive force for an impacted tooth through a cantilever, anchorage must be balanced to prevent the Kilroy II from rotating either lingually (impinging gingival tissue) or labially (rolling out into the occlusion). Step3. Sliptheauxiliaryoverarectangulararchwirewiththewirerunningthroughboth end loops and both singlecoilhelices.Thenplacetheassemblyintraorallywithanendloopandsinglehelixoneither side of each tooth that is supporting the auxiliary adjacent to the impacted tooth. Step 1. Close the two end loops at the extremes of the auxiliary using aWeingart utility or bird-beak pliers. Step 2.Adjust the portion of the Kilroy II that contacts the incisal portion of the teeth adjacent to the impacted tooth to maintain proper incisal contact and to prevent adverse rotation oftheauxiliaryintothegingivaltissuesoroutintotheocclusion. KilroyIIadjustedwithbird-beaktoimproveincisal contact Lateral arms prior to adjustment After adjustment Kilroy II - Placement Instructions Proper lateral arm / incisal contact No incisal contact - lateral arm needs adjustment Kilroy II on rectangular arch wire Step 4. Use steel ligatures to seat arch wire in brackets adjacent to impacted tooth. Step 5. Place a stainless steel ligature through the bonded attachment on the impacted tooth. (Attachment choices include gold chain, direct bond button or eyelet.) Then insert the ligatureunder the arch wire and through the helix of the vertical loop. Direct the vertical loop towards the impacted tooth and tie the ligature to hold it in place. Steel ligatures Kritzler Biomechanik Handout 13
  • 14. Ballista  Spring      Abb.  20   Die  Ballista  Spring  aus  rundem  Stahldraht  wird  auf  den  Stabilisierungs-­‐ bogen  aufgebunden    Abb.  21                 Die  Drahtligaturen  zu  den  freilegten    Eckzähnen  werden  an  der  Stelle  durch   den  Lappen  geführt  an  dem  der  Loop  mit  seiner  360  Grad  Biegung  den   Gaumen  berührt,  also  nicht  durch  die  Alveole.      Abb.  22             Eingebundene  Ballista  Federn   Case #1 bilateral maxillary palatal canine impaction Fig. 1.1. A case of bilaterally impacted maxillary canines, following initial alignment and immediately prior to surgery, the auxiliary labial arch has bilateral vertical loops, is ligated in its passive mode and in piggy-back fashion over the heavy round main arch. Kritzler Biomechanik Handout 14
  • 15. Die  Bogenenden  der  Ballista  Spring  haben  eine  charakteristische  Form:     a)  entweder  wird  das  Bogenende  umgebogen  und  zurückgeführt          Abb.  24                          Abb.  25     Das  Convertible  wird  am  6er  entfernt  und  das  umgebogenen  Bogenende   von  hinten  durch  das  Headgearröhrchen  geführt,  bevor  der  Bogen  am  6er   einligiert  wird     b)  oder  es  werden  an  den  6ern  Step-­‐Biegungen  nach  außen  angebracht       Abb.  26                 Bei  der  von  Becker  angewandten   Technik  wird  der  Zahn  zunächst   palatinal  zum  Durchbruch   gebracht,  indem  eine  haupt-­‐ sächlich  extrudierende  Kraft  auf   ihn  einwirkt  und  anschließend   nach  außen  bewegt.       Abb.  27               Ein  auf  den  umlaufenden  Bogen   geschobenes  der  Bogenform   angepasstes  dünnes  Stahl-­‐ Röhrchen*  hält  den  Abstand   zwischen  dem  seitlichen  Schneide-­‐ zahn  und  dem  Prämolaren.     *  lieferbar  durch:  Ortho-­‐Care  (UK)  Ltd   1  Riverside  Estate,  Saltaire  .  West   Yorkshire,  BD17  7DR,  Great  Britain     Hohlt/Silberstein „Mausefalle“ Kieferorthopädie 2010;24(2):289–292 Position wieder einzunehmen, und übt dabei eine Extrusionskraft aus. Diese okklusal-vestibuläre Kraft sollte etwa 1,5 N betragen. Falls der Eckzahn näher zur Gaumenmittellinie steht, sollte man einen run- den Edelstahlbogen (16er) verwenden, der gegen- über dem Biegemoment an der vertikalen Schlaufe resistenter ist (Abb. 4a bis e). Wegen der rasch fort- schreitenden Extrusion muss der Patient unbedingt engmaschig überwacht werden. Das beschriebene Konzept kann nicht nur beid- seitig für retinierte obere und untere Eckzähne (Abb. 4a bis e und 5a bis d), sondern auch für andere retinierte Zähne genutzt werden. Bei dem hier vor- gestellten Patienten wurde die Schlaufe im Oberkie- fer mehrfach neu einligiert. Die Eruption des oberen Eckzahns dauerte etwa fünf Monate. Eine alternative Behandlungsmethode wäre ein Extensionsbogen aus einer Beta-Titanlegierung [TMA, Abb. 1 Ende eines „Mausefallen“-Bogens. Abb. 2 Detailansicht eines „Mausefallen“-Bogens in situ. Abb. 3a bis d „Mausefallen“-Bogen vor der Aktivierung (a) und direkt danach (b), nach vier Wochen (c) und nach einer Behandlungszeit von insgesamt 24 Monaten (d). a c b d er the heavy base arch, immediately prior lowing full flap closure, the vertical loop inwards, with its helix secured into the seful method for use with a bilateral ent loops will need to be inserted into the 530 Kornhauser et al. American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics November 1996 Fig. 2. Lateral view of spring auxiliary arch wire ligated over main arch wire, in its passive, vertical position, immediately before surgery (Jan. 25, 1994). Note steel tubing holding canine space. Kritzler Biomechanik Handout 15
  • 16. Die  Bewegung  nach  außen  kann  mit  NiTi  Bögen  erfolgen,  die  entweder   einfach  als  umlaufende  Bögen  mit  aufgeschobener  open  coil   (2Bracketbreiten  breiter  als  die  Lücke)    gebraucht  werden,  oder  als  Piggy   back  Teilbögen  Verwendung  finden.         NiTi  Teilbogen  von  5-­‐5  als  Piggy   Back  zur  Einstellung  von  13  und   23   Abb.  28         Verwendung  von  NiTi  Drähten  zur  vertikalen  Einstellung           Analyse  der  Kräfte  und  der  Drehmomente   innerhalb  der  Drei-­‐Bracket-­‐Beziehung.     Am  hochstehenden  Eckzahn  können  aus-­‐ schließlich  vertikale  Kräfte  beobachtet   werden,  Drehmomente  und  horizontale   Kräfte  heben  einander  auf.  Als  Nebenwirkung     intrudierende  Kräfte  auf  die  Nachbarzähne. Abb.  29                 An  den  beiden  seitlichen  Brackets  kommt  es  neben  den  oben  beschriebe-­‐ nen  Drehmomenten  und  vertikalen  Kräften  zu  jeweils  einer  nach  lateral   gerichteten  horizontalen  Kraftkomponente.  Resultierend  kommt  es  am   mittleren  Bracket  zum  Auftreten  von  2  extrusiven  Kräften  sowie  von  2   entgegengerichteten  und  somit  einander  aufhebenden  horizontalen   Kräften.  Die  beiden  Drehmomente,  eines  im  und  eines  gegen  den   Uhrzeigersinn,  heben  einander  ebenfalls  auf.  Somit  kommt  es  hier  zu  einer   reinen  Extrusion  des  Zahnes.   Als  Grund  für  die  Entstehung  dieser  horizontalen  Kräfte  konnte  ein   Klemmen  aufgrund  der  elastischen  Deformation  des  Drahtes  im  Bereich   der  seitlichen  Brackets  ermittelt  werden.  Dieser  Klemmvorgang  entspricht   dem  Binding-­‐Effekt  und  wirkt  der  vertikalen  Bewegung  des  mittleren   Brackets  entgegen.  Solange  Binding  existiert,  solange  wirken  diese   Fig. 1.4. Four months later, both canines have erupted through the palatal mucosa – although sometimes it is necessary to perform a simple “circumcision” if the very bulging canines do not make their own way through the tough mucosa. Fig. 1.5. New eyelets are bonded to the mid-buccal aspect of the canines and initially drawn by elastic thread to the main archwires to improve the accessibility of the eyelets to a continuous labial arch. N.B. the steel tube canine space maintainers are still in place on the main arch and additionally act to maintain the archform against the pull on the canines. Fig. 1.6. A month later, an auxiliary 0.012” Nickel-Titanium aligning wire is threaded through the eyelets, under the main arch. er zweiten Stufenbeziehung (G" Abb. 2b) wirken am linken ket eine Extrusion sowie ein Drehmoment im Uhrzeiger- Am rechten Bracket zeigen sich eine intrudierende Kraft ein Drehmoment im Uhrzeigersinn. mmengefasst und unter Berücksichtigung der durch das ing hervorgerufenen horizontalen Kraftkomponenten kön- innerhalb der Drei-Bracket-Beziehung folgende Kräfte und hmomente beobachtet werden (G" Abb. 2c): An den beiden ichen Brackets kommt es neben den oben beschriebenen hmomenten und vertikalen Kräften zu jeweils einer nach la- gerichteten horizontalen Kraftkomponente. Resultierend mt es am mittleren Bracket zum Auftreten von 2 extrusiven ten sowie von 2 entgegengerichteten und somit einander ebenden horizontalen Kräften. Die beiden Drehmomente, s im und eines gegen den Uhrzeigersinn, heben einander nfalls auf. Somit kommt es hier zu einer reinen Extrusion Zahnes. Grund für die Entstehung dieser horizontalen Kräfte konnte Klemmen aufgrund der elastischen Deformation des Drahtes Bereich der seitlichen Brackets ermittelt werden. Dieser mmvorgang entspricht dem Binding-Effekt und wirkt der kalen Bewegung des mittleren Brackets entgegen. Solange ing existiert, solange wirken diese horizontalen Kräfte diese horizontalen Kräfte quantifizieren und somit dem tiker eine Vorstellung der auftretenden Kraftgrößen vermit- c e in der ersten Stufenbeziehung. b Entstehende Kräfte und Drehmo- halb der Drei-Bracket-Beziehung. Am hochstehenden Eckzahn können äfte heben einander auf. et al. Praktischer Nutzen und … Inf Orthod Kieferorthop 2007; 39: 48–52 Heruntergeladenvon:DietmarPaddenberg.Urheberrechtlichgesch Kritzler Biomechanik Handout 16
  • 17. horizontalen  Kräfte.   Der praktische Nutzen dieser Drei-Bracket-Beziehung besteht im klinischen Einsatz während der Nivellierungsphase. Das beschriebene Phänomen kommt vor allem im Falle von hochstehenden, bukkal ausgeblockten Eckzähnen zum Tragen, da diese horizontalen Kräfte eine Lückenöffnung bewirken, wodurch das Einreihen dieser verlagerten Zähne erst ermöglicht wird. Abb.  30             Das  Einligieren  eines  hochstehenden  Eckzahns  in  eine  Straight  Wire   Apparatur  kann  jedoch  zur  Kippung  der  Okklusionsebene  im   Frontzahnbereich  führen. Die Nebenwirkungen auf die benachbarten Zähne sollten deshalb genau beobachtet werden. Gegebenenfalls muss durch den gleichzeitigen Einsatz von vertikalen Gummizügen oder Verwendung des NiTi Bogens als Piggy Back Bogen den Nebenwirkungen entgengen- gewirkt werden. Abb.  31                 ( ( Das(Einligieren(eines(hochstehenden(Eckzahnes(in(eine(StraightAWire( Apparatur(kann(zur(Kippung(der(Okklusionsebene(im(Frontzahnbereich( führen( ( ( ( ( ( ( ( ( ( Dies(wird(durch(die(Benutzung(eines(umlaufenden,(den(Eckzahn(nicht( einbeziehenden(starren(Arbeitsbogens(und(die(gleichzeitige(Einligierung( eines(den(Eckzahn(einbeziehenden(NiTiATeilbogens(vermieden.(((((((( 24 Shroff and Lindauer 1 r Figure 12. Clinical example of a cantilever used to erupt a canine in the maxillary arch. bypassing the canines would have been recom- mended to avoid the side effect observed. Conclusion Straight wire mechanics can often be used to achieve the tooth movements desired during orthodontic leveling and aligning. Flexible wires that maintain their activation over long periods of time, combined with preadjusted appliances that reduce the need for intricate wire bending, make use of this method of alignment conve- nient and attractive. It is important, however, to understand the mechanics involved and to rec- ognize when straight wires will not achieve adequate results. Analysis of tooth-to-tooth re- lationships will aid in identifying bracket ge- ometries resulting in consistent and inconsis- tent force systems. In some cases, insertion of straight wires may result in undesirable side effects that could prolong overall treatment time and/or compromise the final orthodon- tic outcome achieved. Figure11. Schematic representation of the tbrce sys- tem resulting from insertion of a straight wire in a high buccal canine on the right side of the arch (A). Frontal view showing the development of a cant of the anterior occlusal plane (B). Schematic representation of a straight wire and a bypass arch wire used simul- taneously to erupt a canine (C). 24 Shroff and Lindauer 1 r Figure 12. Clinical example of a cantilever used to erupt a canine in the maxillary arch. bypassing the canines would have been recom- mended to avoid the side effect observed. Conclusion Straight wire mechanics can often be used to achieve the tooth movements desired during orthodontic leveling and aligning. Flexible wires that maintain their activation over long periods of time, combined with preadjusted appliances that reduce the need for intricate wire bending, make use of this method of alignment conve- nient and attractive. It is important, however, to understand the mechanics involved and to rec- ognize when straight wires will not achieve adequate results. Analysis of tooth-to-tooth re- lationships will aid in identifying bracket ge- ometries resulting in consistent and inconsis- tent force systems. In some cases, insertion of straight wires may result in undesirable side effects that could prolong overall treatment time and/or compromise the final orthodon- tic outcome achieved. Figure11. Schematic representation of the tbrce sys- tem resulting from insertion of a straight wire in a high buccal canine on the right side of the arch (A). Frontal view showing the development of a cant of the anterior occlusal plane (B). Schematic representation of a straight wire and a bypass arch wire used simul- taneously to erupt a canine (C). 24 Shroff and Lindauer 1 r Figure 12. Clinical example of a cantilever used to erupt a canine in the maxillary arch. bypassing the canines would have been recom- mended to avoid the side effect observed. Conclusion Straight wire mechanics can often be used to achieve the tooth movements desired during orthodontic leveling and aligning. Flexible wires that maintain their activation over long periods of time, combined with preadjusted appliances that reduce the need for intricate wire bending, make use of this method of alignment conve- nient and attractive. It is important, however, to understand the mechanics involved and to rec- ognize when straight wires will not achieve adequate results. Analysis of tooth-to-tooth re- lationships will aid in identifying bracket ge- ometries resulting in consistent and inconsis- tent force systems. In some cases, insertion of straight wires may result in undesirable side effects that could prolong overall treatment time and/or compromise the final orthodon- tic outcome achieved. Figure11. Schematic representation of the tbrce sys- tem resulting from insertion of a straight wire in a high buccal canine on the right side of the arch (A). Frontal view showing the development of a cant of the anterior occlusal plane (B). Schematic representation of a straight wire and a bypass arch wire used simul- taneously to erupt a canine (C). KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 291 ( ( Das(Einligieren(eines(hochstehenden(Eckzahnes(in(eine(StraightAWire( Apparatur(kann(zur(Kippung(der(Okklusionsebene(im(Frontzahnbereich( führen( ( ( ( ( ( ( ( ( ( Dies(wird(durch(die(Benutzung(eines(umlaufenden,(den(Eckzahn(nicht( einbeziehenden(starren(Arbeitsbogens(und(die(gleichzeitige(Einligierung( eines(den(Eckzahn(einbeziehenden(NiTiATeilbogens(vermieden.(((((((( 24 Shroff and Lindauer 1 r Figure 12. Clinical example of a cantilever used to erupt a canine in the maxillary arch. bypassing the canines would have been recom- mended to avoid the side effect observed. Conclusion Straight wire mechanics can often be used to achieve the tooth movements desired during orthodontic leveling and aligning. Flexible wires that maintain their activation over long periods of time, combined with preadjusted appliances that reduce the need for intricate wire bending, make use of this method of alignment conve- nient and attractive. It is important, however, to understand the mechanics involved and to rec- ognize when straight wires will not achieve adequate results. Analysis of tooth-to-tooth re- lationships will aid in identifying bracket ge- ometries resulting in consistent and inconsis- tent force systems. In some cases, insertion of straight wires may result in undesirable side effects that could prolong overall treatment time and/or compromise the final orthodon- tic outcome achieved. Figure11. Schematic representation of the tbrce sys- tem resulting from insertion of a straight wire in a high buccal canine on the right side of the arch (A). Frontal view showing the development of a cant of the anterior occlusal plane (B). Schematic representation of a straight wire and a bypass arch wire used simul- taneously to erupt a canine (C). r Figure 12. Clinical e erupt a canine in the bypassing the canin mended to avoid th Conclusion Straight wire mech achieve the tooth orthodontic levelin that maintain their of time, combined that reduce the nee make use of this m nient and attractive understand the me ognize when strai adequate results. A lationships will aid ometries resulting tent force systems. straight wires may effects that could time and/or comp tic outcome achiev Figure11. Schematic tem resulting from i high buccal canine o Frontal view showing anterior occlusal plan of a straight wire and taneously to erupt a c 24 Shroff and Lindauer 1 r Figure 12. Clinical example of a cantilever used to erupt a canine in the maxillary arch. bypassing the canines would have been recom- mended to avoid the side effect observed. Conclusion Straight wire mechanics can often be used to achieve the tooth movements desired during orthodontic leveling and aligning. Flexible wires that maintain their activation over long periods of time, combined with preadjusted appliances that reduce the need for intricate wire bending, make use of this method of alignment conve- nient and attractive. It is important, however, to understand the mechanics involved and to rec- ognize when straight wires will not achieve adequate results. Analysis of tooth-to-tooth re- lationships will aid in identifying bracket ge- ometries resulting in consistent and inconsis- tent force systems. In some cases, insertion of straight wires may result in undesirable side effects that could prolong overall treatment time and/or compromise the final orthodon- tic outcome achieved. Figure11. Schematic representation of the tbrce sys- tem resulting from insertion of a straight wire in a high buccal canine on the right side of the arch (A). Frontal view showing the development of a cant of the anterior occlusal plane (B). Schematic representation of a straight wire and a bypass arch wire used simul- taneously to erupt a canine (C). Kritzler Biomechanik Handout 17
  • 18. Verwendung  von  Elastiks  zur  Eckzahneinstellung     Abb.  32                                                                                                                    Abb.  33                 Bei  der  Verwendung  von  Elastics  kann  durch  den  gleichzeitigen  Einsatz     von  mehreren  Monkey  Hooks  (American  Orthodontics,    Sheboygan  USA)   der  Zug  in  unterschiedliche  Richtungen  erfolgen  und  somit  ein  Kraftvektor   eingestellt  werden.                                       ädie 2011;25(1):27–36 e Kräfte appliziert werden (Abb. 3). chkeiten der Krafteinleitung l impaktierten Eckzähnen ist es wichtig, n des betroffenen Zahns an den Wur- Monkey-Hooks können an einem auf einem bukkal oder palatinal impaktierten Zahn aufgeklebten Loop- gt werden (a). Elastikketten, von den Monkey-Hooks zu den Brackets an den Nachbarzähnen eines impaktier- pannt, erzeugen lateral beziehungsweise vertikal gerichtete Kräfte (Katapulteffekt) (b). Intermaxilläre Züge, die efer gehalten werden, können an einem dritten Monkey-Hook befestigt werden, um eine vertikale Eruptions- gen (c). b c werden, bevor der Zahn lateral in den Zahnbogen eingegliedert wird. Da der Schmelz der Zahnkrone natürlich nicht von Desmodont umgeben ist, ist es nahezu unmöglich, die Krone durch den Kno- chen zu bewegen. Folglich erleichtert die vertikale Eruption des Zahns, bei der die Krone aus dem sie stützenden Knochen frei kommt, die spätere Seitwärtsbewegung. Kritzler Biomechanik Handout 18
  • 19. Aufrichtung  von  Eckzähnen     Aufrichten  des  Eckzahns  mit  einem  umlaufenden  Bogen Zur  Aufrichtung  eines  nach  distal  gekippten  Eckzahns  wird  sehr  häufig  ein umlaufender  Bogen  benutzt.  Das  für  die  Aufrichtung  erforderliche   Drehmoment  wird  durch  den  Winkel  zwischen  Bogen  und  Bracketschloss   erzeugt.  Eine  derartige  Behandlungsapparatur  erzeugt  jedoch  vertikale   Kräfte,  die  auf  die  Frontzähne  extrudierend  und  die  Seitenzähne  intrudier-­‐ end  wirken.  Dies  ist  in  der  Regel  inkonsistent  mit  dem  Behandlungsziel.   Abb.  34                                      Abb.  35                 Wenn  ein  umlaufender  Bogen  zur  Aufrichtung  des  nach  distal  gekippten   Eckzahns  eingesetzt  wird,  werden  als  unerwünschte  Nebenwirkung  die   Frontzähne  extrudiert  und  die  Seitenzähne  intrudiert.  Tatsächlich  wird  das   Pärchen,  welches  im  Bracketschloss  des  Eckzahnbrackets  generiert  wird,   durch  vertikale  Kräfte  equilibriert,  die  auf  die  Nachbarzähne  einwirken. Neben  dieser  Inkonsistenz  treten  alle  weiteren  Haupt-­‐Nachteile  der   Behandlung  mit  umlaufenden  Bögen  auf,  wie  eine  hohe  Kraftentladungs-­‐   rate,  das  Fehlen  einer  Differenzierung  zwischen  aktiver  und  reaktiver   Einheit  und  die  durch  die  Verwendung  von  statisch  unbestimmten  Kräften   mit  in  der  Höhe  schwankenden  Drehmomenten  und  Kräften  entstehenden   Erschwernisse. Deshalb  kann  diese  Methode  nicht  empfohlen  werden,  bis  auf  die  Fälle,  in denen  ein  frontoffener  Biss  korrigiert  werden  soll.       Aufrichten+des+Eckzahns+mit+einem+umlaufenden+Bogen+ + + Zur$Aufrichtung$eines$nach$distal$gekippten$Eckzahn$wird$sehr$häufig$ein$ umlaufender$Bogen$benutzt.$Das$für$die$Aufrichtung$erforderliche$ Drehmoment$wird$durch$den$Winkel$zwischen$Bogen$und$Bracketschloss$ erzeugt.$Eine$derartige$Behandlungsapparatur$erzeugt$jedoch$vertikale$ Kräfte,$die$auf$die$Frontzähne$extrudierend$und$die$Seitenzähne$ intrudierend$wirken.$Dies$ist$in$der$Regel$inkonsistent$mit$dem$ Behandlungsziel.$ $ +++++++++++++++++++++ + Wenn$ein$umlaufender$Bogen$zur$Aufrichtung$des$Eckzahns$eingesetzt$wird,$werden$als$ unerwünschte$Nebenwirkung$die$Frontzähne$extrudiert$und$die$Seitenzähne$intrudiert.$ Tatsächlich$wird$das$Pärchen,$welches$im$Bracketschloss$des$Eckzahnbrackets$generiert$ wird,$durch$vertikale$Kräfte$equilibriert,$die$auf$die$Nachbarzähne$einwirken.$ + Neben$dieser$Inkonsistenz$treten$alle$weiteren$HauptANachteile$der$ Behandlung$mit$umlaufenden$Bögen$auf,$wie$eine$hohe$KraftentladungsA rate,$das$Fehlen$einer$Differenzierung$zwischen$aktiver$und$reaktiver$ Einheit$und$die$durch$die$Verwendung$von$statisch$unbestimmten$Kräften$ mit$in$der$Höhe$schwankenden$Drehmomenten$und$Kräften$entstehenden$ Erschwernisse.$ $ Deshalb$kann$diese$Methode$nicht$empfohlen$werden,$bis$auf$die$Fälle,$in$ denen$ein$frontoffener$Biss$korrigiert$werden$soll.$ $ $ $ Aufrichten+des+Eckzahn+mit+Hebelarmen+ + Die$einfachste$Behandlungsapparatur$für$die$Eckzahnaufrichtung$ist$ein$ Hebelarm,$der$entweder$an$den$Frontzähnen$oder$an$den$Seitenzähnen$ angebunden$wird.$Es$ist$wichtig$bei$der$Verwendung$eines$Hebelarms$die$ entstehenden$vertikalen$Kräfte$sowohl$am$Eckzahn$als$auch$an$der$ Verankerungseinheit$zu$berücksichtigen.$ $ In$der$Edgewise$und$Begg$Technik$werden$oft$$kurze$Hebelarme$gebraucht.$ In the case of canine ectopia, the need for uprighting may be eve these teeth may have been brought into the arch by a uncontrolle 15. Torque and uprighting - Canine uprigh with a continuous arch with a continuous arch A rather common way to improve a steep canin arch. The necessary uprighting moment is generate arch and the tooth bracket. Such an appliance will, however, result in vertical incisors and intrusive to the posterior units. This is the treatment goal. Kritzler Biomechanik Handout 19
  • 20. Aufrichten  des  Eckzahn  mit  Hebelarmen Die  einfachste  Behandlungsapparatur  für  die  Eckzahnaufrichtung  ist  ein   Hebelarm,  der  entweder  an  den  Frontzähnen  oder  an  den  Seitenzähnen   angebunden  wird.  Es  ist  wichtig  bei  der  Verwendung  eines  Hebelarms  die   entstehenden  vertikalen  Kräfte  sowohl  am  Eckzahn  als  auch  an  der   Verankerungseinheit  zu  berücksichtigen. In  der  Edgewise  und  Begg  Technik  werden  oft  kurze  Hebelarme  gebraucht.     Abb.  36                                  Abb.  37                   Umlaufender  Bogen  mit  inzisaler  Umgehungsbiegungen  für  den  Eckzahn.   Die  Aufrichtefeder  für  die  Korrektur  der  Eckzahnangulation  erzeugt  ein   Drehmoment  und  eine  extrudierende  Kraft  auf  den  Eckzahn  und  eine   intrudierende  Kraft  auf  das  posteriore  Segment.    Um  die  Vorwärtsbewe-­‐   Abb.  38,  39,  40               gung  des  Eckzahns  zu  kontrollieren,  sollte  eine  stramme  lange  Achterliga-­‐ tur  zum  Molaren  erfolgen.  Die  inzisale  Umgehungsbiegung  (Abb.  37,  40)   dient  gleichzeitig  der  vertikalen  Kontrolle  der  Eckzahnbewegung. & & Eckzahn&/&Prämolaren&Aufrichtefedern& & & & & Umlaufender&Bogen&mit&Umgehungsbiegungen&für&den&Eckzahn.&Die& Aufrichtefeder&für&die&Korrektur&der&Eckzahnangulation&erzeugt&ein& Drehmoment&und&eine&extrudierende&Kraft&auf&den&Eckzahn&und&eine& intrudierende&Kraft&auf&das&posteriore&Segment,&&die&AchterOLigature&wird& gebraucht,&&um&die&Vorwärtsbewegung&des&Eckzahns&zu&kontrollieren.& & & & & & Ausnivellierung&mit&zu&stark&nach&vorne&gekippten&Eckzähnen&bzw.& Prämolaren&&führt&zu&einer&Protrusion&und&Intrusion&der&Frontzähne.& & Ny he point of force application affects the type of tooth movement. The rotational force is dependent on the moment of the force. The moment of the force is a application and the distance to the center of resistance. A force at the bracket of lightly distal to the bracket (B). A force positioned further distally to pass through A force posterior to the center of resistance (D). The shadowed teeth show the esort to heavy rectan- ll teeth. isors may occur af- reduction, especially when teeth are retracted on round arch wires or with a differential-moment anchorage strategy. 16 An anterior root correction spring is a variation of a cantilever designed to improve the incisor axial inclination (Figs 13A and 13B). Anterior root springs are fabricated from rectangular r xtrusion of an impacted m and appliance design anine extrusion (B). Figure 12. Separate canine root correction with a cantilever. Force system and appliance design (A). Treatment objective of canine root correction (B). DR. BURSTONE Friction between wires and brackets can be both good and bad. During canine retraction, friction can reduce the force and min- imize tipping movements. This could be good. Other times, friction can be so great as to mini- mize or prevent tooth movement. Friction in orthodontic appliances is complicated and in- volves many factors. I cannot give a simple an- swer other than to emphasize the importance of understanding include the coef involved and, p force system. T determinant of translation is re VOLUME XLI NUMBER 3 Fig. 9 A. Trying to u its root inclined for and moments. Occ incisors to erupt, in shows that archwir ligated to incisors moment on first pre ments mesially. B. force system tends reverse curve of Sp and longer treatmen this secondary m effects can be elimin rate continuous arc makes use of full ar root spring is place tion. D. TMA* root Placing bypass arch canine extrusion. I arch should contac *Registered trademar Ave., Orange, CA 92 A C B D DR. BURSTONE Friction between wires and brackets can be both good and bad. During canine retraction, friction can reduce the force and min- imize tipping movements. This could be good. Other times, friction can be so great as to mini- mize or prevent tooth movement. Friction in orthodontic appliances is complicated and in- volves many factors. I cannot give a simple an- swer other than to emphasize the importance of understanding all of the factor include the coefficients of fricti involved and, particularly, the r force system. The force syste determinant of the friction forc translation is required using s Charles J. Burst Fig. 9 A. Trying to use straight wire its root inclined forward produces and moments. Occlusal force from incisors to erupt, increasing deep o shows that archwire would lie incis ligated to incisors). Intrusive for moment on first premolar also tend ments mesially. B. Overall effect o force system tends to deepen ove reverse curve of Spee in upper arc and longer treatment time may be this secondary malocclusion. C effects can be eliminated by using b rate continuous arch stepped arou *Registered trademark of Ormco/“A” Co Ave., Orange, CA 92867; www.ormco.com A C B D P.139-147 Interv_Burstone:Interv_Burstone 3/23/07 8:59 AM Page 141 $ Ein$kurzer$Hebelarm$wird$für$die$Aufrichtung$und$Extrudierung$des$ Eckzahns$benutzt.$Diese$Bewegung$ist$zum$Ende$der$Behandlung$wichtig,$ um$später$eine$Eckzahnführung$zu$erhalten.$Das$Drehmoment$/$Kraft$ Verhältnis,$welches$von$dem$Hebelarm$erzeugt$wird,$sorgt$für$eine$gute$ Balance$zwischen$Rotation$und$Translation$des$Zahnes.$ $ Um$die$Extrusion,$die$manchmal$inkonsistent$mit$dem$Behandlungsziel$ist,$ zu$vermeiden,$sollte$sich$der$Hebelarm$so$weit$wie$möglich$nach$hinten$ erstrecken,$um$die$Höhe$der$$benötigten$Kraft$zu$reduzieren.$Zusätzlich$ verhindert$ein$umlaufender$Draht,$der$das$Eckzahnbracket$okklusal$ passiert,$die$Extrusion$des$Eckzahns.$ $ Um$eine$Versetzung$nach$mesial$zu$unterbinden$wird$der$Eckzahn$mit$ einer$langen$Achterligatur$stramm$zum$Molaren$zurückgebunden.$ + + + + Wenn$ein$einfacher$AufrichteAHebelarm$nach$posterior$festgebunden$wird,$ um$den$Eckzahn$aufzurichten,$sollten$seine$Nebenwirkungen$bedacht$ werden.$Die$einwirkende$vertikale$Kraft$wird$zu$einer$Extrusion$des$ Zahnes$führen$während$das$Drehmoment$eine$Lückenöffnung$distal$des$ Eckzahns$$erzeugt.$Wenn$der$posteriore$Teilbogen$$der$VerankerungsA einheit$nach$vorne$bis$okklusal$über$das$Eckzahnbracket$geführt$wird,$kann$ die$durch$die$AufrichtungsAMechanik$bewirkte$vertikale$Verlängerung$des$ Eckzahns$begrenzt$werden.$Derselbe$Draht$kann$auch$so$um$das$Bracket$ des$Eckzahns$gelegt$werden,$dass$die$Versetzung$der$Eckzahnkrone$nach$ To avoid canine extrusion -which is often inconsistent with the treatment goal- the cantilever can be prolonged posteriorly as long as possible, to lower the necessary force level. In addition, a continuous arch bypassing the canine bracket occlusally, prevents the tooth from extrusion. To avoid a mesial displacement of the canine crown, the tooth needs a tight tie back with a figure eight ligature. id canine extrusion -which is often inconsistent with the treatment goal- ntilever can be prolonged posteriorly as long as possible, to lower the ary force level. In addition, a continuous arch bypassing the canine t occlusally, prevents the tooth from extrusion. id a mesial displacement of the canine crown, the tooth needs a tight tie ith a figure eight ligature. To avoid canine extrusion -which is often inc the cantilever can be prolonged posteriorly a necessary force level. In addition, a contin bracket occlusally, prevents the tooth from ex To avoid a mesial displacement of the canine back with a figure eight ligature. Kritzler Biomechanik Handout 20
  • 21.     Aufrichten  des  Eckzahns.  Der   Hebelarm  ist  im  Eckzahnbracket   einligiert  und  am  Molaren  nur   angebunden. Abb.  41                 Aufrichten  und  Extrusion  des  Eckzahns       Abb.  42                      Abb.  43                   Der  kurze  Hebel  liefert  eine  niedriges  Drehmoment  Kraft  Verhältnis.   Deshalb  kommt  die  extrusive  Komponente  der  Eckzahn-­‐Versetzung  mehr   zur  Geltung.     Aufrichten  und  Intrusion  des  Eckzahns       Abb.  44                 Die  distale  Versetzung  der  Wurzel   des  Eckzahns  und  die  gleichzeitige   Intrusion  des  Eckzahns  können   nur  durchgeführt  werden,  wenn   der  Hebelarm,  der  im  Eckzahn-­‐ Bracket  einligiert  ist,  für  Intrusion   aktiviert  und  an  den  Schneide-­‐ zähnen  festgebunden  oder  einge-­‐ hängt  wird. Diese  Mechanik  erzeugt  jedoch  eine  Extrusion  der  Frontzähne  als  uner-­‐   wünschte  Nebenwirkung,  die  nur  im  Fall  eines  offenen  Bisses  nützlich  ist.   8)$Aufrichten$des$Eckzahns$ $$ Der$Hebel$ist$am$Molaren$nur$angebunden$ $ $ $ $ ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( uprighting. Within the individual segments, a large number of different applications possible. Some examples will be shown. Only the imaginations of clinic the limits. KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 427 besteht$aus$allen$anderen$Zähnen$und$die$unerwünschten$Kräfte$werden$ auf$eine$maximale$Anzahl$von$Zähnen$verteilt.$ $ $ Composite$Rectangular$Loop$aus$ .017$x$.025$TMA$(schwarz)$und$ .018$TMA$rund$(lila).$Wenn$zur$ Aufrichtung$des$Eckzahnes$Platz$ fehlt,$kann$der$äußere$Rahmen$des$ Loops$auf$Expansion$gestellt$ werden.$ $ Der$Eckzahn$wird$aufgerichtet$und$nicht$extrudiert.$ $ $ $ $ Aufrichtung+und+Extrusion+des+Eckzahns+ + +++ Der$kurze$Hebel$liefert$eine$niedriges$Drehmoment$Kraft$Verhältnis.$Deshalb$kommt$die$ extrusive$Komponente$der$EckzahnAVersetzung$mehr$zur$Geltung$ ! ! 15. Torque and uprighting - Canine uprighting and extrusion - Cantilevers cases where simultaneous extrusion and uprightin determinate, as well as indeterminate appliances, can KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 732 Aufrichten+des+Eckzahns+mit+Intrusion+–+Verwendung+von+Hebelarmen+ + Die$distale$Versetzung$der$Wurzel$des$Eckzahns$und$die$gleichzeitige$ Intrusion$des$Eckzahns$können$$nur$durchgeführt$werden,$wenn$der$ Hebelarm,$der$im$Eckzahn?Bracket$einligiert$ist,$für$Intrusion$aktiviert$und$ an$den$Schneidezähen$festgebunden$oder$eingehängt$wird.$ $ $$ + Diese$Mechanik$$erzeugt$jedoch$eine$Extrusion$der$Frontzähne$als$uner? wünschte$Nebenwirkung,$die$nur$im$Fall$eines$offenen$Bisses$nützlich$ist.$ Extrusive$Kräfte$können$jedoch$durch$einen$Base$Arch,$der$von$den$ Molaren$ausgeht,$neutralisiert$werden.$Auf$diese$Art$kann$ein$vertikaler$ Verankerungsverlust$vermieden$werden.$Aufgrund$der$Nebenwirkungen$ besteht$nur$eine$eingeschränkte$Indikation$für$diese$Mechanik.$$ $ Ein$alternative$Konfiguration$des$Behandlungsgerätes$zur$Aufrichtung$und$ Intrusion$des$Eckzahns$besteht$in$der$Benutzung$eines$zweiten$Hebelarms,$ der$vom$Molaren$ausgeht$und$der$die$durch$die$Aufrichtefeder$erzeugte$ Extrusion$neutralisiert.$Wenn$dieser$Hebelarm$mesial$des$Widerstands? zentrums$des$Eckzahns$angebunden$wird,$wird$das$Drehmoment$der$$ Aufrichtung$weiter$erhöht.$Eine$derartige$Mechanik$korrigiert$eine$tiefe$ Spee`sche+Kurve$und$ist$mit$dem$Behandlungsziel$sowohl$in$Bezug$auf$die$ aktive$als$auch$auf$die$reaktive$Einheit$absolut$konsistent.$ Kritzler Biomechanik Handout 21
  • 22. Extrusive  Kräfte  können  jedoch  durch  einen  Base  Arch,  der  von  den   Molaren  ausgeht,  neutralisiert  werden.  Auf  diese  Art  kann  ein  vertikaler   Verankerungsverlust  vermieden  werden.  Aufgrund  der  Nebenwirkungen   besteht  nur  eine  eingeschränkte  Indikation  für  diese  Mechanik. Aufrichten  der  Eckzähne  /  Prämolaren  mit  dem  Rectangular  Loop   Ein  Drehmoment  zur  Aufrichtung  des  Eckzahns  /  Prämolaren  kann  auch   mit  einem  Rectangular  Loop  erzeugt  werden.  Die  Aufrichtung  der  Wurzel   nach  distal  erzeugt  reaktive  vertikale  extrusive  Kräfte  an  den  Schneide-­‐ zähnen.  Wenn  diese  nicht  gewünscht  sind,  sollte  ein  Composite  Rect-­‐ angular  Loop  gebraucht  werden.  Der  Loop  besteht  aus  .018  TMA  rund,  und   der  Hauptbogen  (Rahmen)  ist  aus  .017  x  .025  TMA.  Die  Verankerungs-­‐ einheit  besteht  aus  allen  anderen  Zähnen  und  die  unerwünschten  Kräfte   werden  auf  eine  maximale  Anzahl  von  Zähnen  verteilt.   Abb.  45         Composite  Rectangular  Loop  aus   .017  x  .025  TMA  (schwarz)  und   .018  TMA  rund  (lila).  Wenn  zur   Aufrichtung  des  Eckzahnes  Platz   fehlt,  kann  der  äußere  Rahmen   des  Loops  auf  Expansion  gestellt   werden.   Der  Eckzahn  wird  aufgerichtet   und  nicht  extrudiert.   Verwendung  von  Rectangular  Loops  zur  Aufrichtung  und  Intrusion           Abb.  46                                      Abb.  47             Der  von  den  Frontzähnen  kommende  Rectangular  Loop  generiert  sowohl   die  Aufrichtung  als  auch  die  Intrusion  des  Eckzahns  aber  auch  extrudie-­‐ rende  Kräfte  an  den  Schneidezähnen.  Wenn  die  Frontzähne  mit  den   Seitenzähnen  starr  verbunden  sind  (Abb.  47),  wird  die  Auswirkung  der   $ $ + + + Aufrichten+des+Eckzahns+mit+dem+Rectangular+Loop+ + Ein$Drehmoment$zur$Aufrichtung$des$Eckzahns$kann$auch$mit$einem$ Rectangular$Loop$erzeugt$werden.$Die$Aufrichtung$der$Wurzel$nach$di erzeugt$reaktive$vertikale$extrusive$Kräfte$an$den$Schneidezähnen.$We diese$nicht$gewünscht$sind,$sollte$ein$Composite$Rectangular$Loop$ gebraucht$werden.$Der$Loop$besteht$aus$.018$TMA$rund,$und$der$ Hauptbogen$(Rahmen)$$ist$aus$.017$x$.025$TMA.$Die$Verankerungseinh besteht$aus$allen$anderen$Zähnen$und$die$unerwünschten$Kräfte$werd auf$eine$maximale$Anzahl$von$Zähnen$verteilt.$ $ $ Composite$Rectangular$Loop$ .017$x$.025$TMA$(schwarz)$un .018$TMA$rund$(lila).$Wenn$zu Aufrichtung$des$Eckzahnes$Pl fehlt,$kann$der$äußere$Rahme Loops$auf$Expansion$gestellt$ werden.$ $ Der$Eckzahn$wird$aufgerichtet$und$nicht$extrudiert.$ $ $ $ $ Aufrichtung+und+Extrusion+des+Eckzahns+ + +++ Der$kurze$Hebel$liefert$eine$niedriges$Drehmoment$Kraft$Verhältnis.$Deshalb$komm extrusive$Komponente$der$EckzahnAVersetzung$mehr$zur$Geltung$ ! ! 15. Torque and uprighting - Canine uprighting a extrusion - Cantilevers Aufrichten+und+Intrudieren+des+Eckzahnes+mit+einem+Rectangular+ Loop+ + Die$Aufrichtung$und$Intrusion$des$Eckzahnes$kann$auch$mit$einem$Rectan? gular$Loop$ausgeführt$werden.$Um$eine$maximale$Rückstellkraft$in$Verbin? dung$mit$einem$konsistenten$Kraft$System$an$seinem$freien$Ende$zu$erhal? ten,$muss$der$Loop$$genauso$wie$der$Hebelarm$(s.o.)$von$den$Schneide? zähnen$ausgehen.$Die$hierdurch$bewirkte$Versetzung$des$Eckzahns$ist$ wünschenswert,$aber$die$Schneidezähne$werden$als$Nebenwirkung$ extrudiert.$Nur$bei$dem$Vorliegen$eines$frontoffenen$Bisses$ist$dies$ wünschenswert.$Wenn$die$Extrusion$jedoch$inkonsistent$für$die$klinische$ Situation$ist,$ist$es$wichtig,$diese$Zähne$mit$den$hinteren$Seitenzähnen$zu$ verbinden,$um$eine$vertikale$Verankerung$zu$erhalten.$Falls$eine$derartige$ Stabilisierung$nicht$ausreicht,$kann$ein$Composite$Rectangular$Loop$ gebraucht$werden.$$ $ $ $ Der$von$den$Frontzähnen$kommende$Rectangular$Loop$generiert$sowohl$ die$Aufrichtung$als$auch$die$Intrusion$des$Eckzahns$aber$auch$ extrudierende$Kräfte$an$den$Schneidezähnen.$ $$ $ Wenn$die$Frontzähne$mit$den$Seitenzähnen$starr$verbunden$sind$(rechts)$,$ wird$die$Auswirkung$der$extrusiven$Kraft$verringert.$ $ + + KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 739 Aufrichten+und+Intrudieren+des+Eckzahnes+mit+einem+Rectangular+ Loop+ + Die$Aufrichtung$und$Intrusion$des$Eckzahnes$kann$auch$mit$einem$Rectan? gular$Loop$ausgeführt$werden.$Um$eine$maximale$Rückstellkraft$in$Verbin? dung$mit$einem$konsistenten$Kraft$System$an$seinem$freien$Ende$zu$erhal? ten,$muss$der$Loop$$genauso$wie$der$Hebelarm$(s.o.)$von$den$Schneide? zähnen$ausgehen.$Die$hierdurch$bewirkte$Versetzung$des$Eckzahns$ist$ wünschenswert,$aber$die$Schneidezähne$werden$als$Nebenwirkung$ extrudiert.$Nur$bei$dem$Vorliegen$eines$frontoffenen$Bisses$ist$dies$ wünschenswert.$Wenn$die$Extrusion$jedoch$inkonsistent$für$die$klinische$ Situation$ist,$ist$es$wichtig,$diese$Zähne$mit$den$hinteren$Seitenzähnen$zu$ verbinden,$um$eine$vertikale$Verankerung$zu$erhalten.$Falls$eine$derartige$ Stabilisierung$nicht$ausreicht,$kann$ein$Composite$Rectangular$Loop$ gebraucht$werden.$$ $ $ $ Der$von$den$Frontzähnen$kommende$Rectangular$Loop$generiert$sowohl$ die$Aufrichtung$als$auch$die$Intrusion$des$Eckzahns$aber$auch$ extrudierende$Kräfte$an$den$Schneidezähnen.$ $$ $ Wenn$die$Frontzähne$mit$den$Seitenzähnen$starr$verbunden$sind$(rechts)$,$ wird$die$Auswirkung$der$extrusiven$Kraft$verringert.$ $ + + KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 739 Kritzler Biomechanik Handout 22
  • 23. extrusiven  Kraft  verringert. Verwendung  von  Rectangular  Loops  zur  Aufrichtung  und  Extrusion     Abb.  48      Ein  effizientes  System  für   eine  kombinierte  Extrusion  und   Aufrichtung  des  Eckzahns  liefert   der  als  Teilbogen  im  Seiten-­‐ zahnbereich  ausgelegte  kombi-­‐ nierte  Composite  Rectangular   Loop  aus  .018  TMA  rund  (lila)  und   .017  x  .025  TMA  (schwarz).  Die   posterioren  Segmente  sollen  mit   einem  TPA  versteift  werden.   Dieser  Loop  kann  als  Composite  Loop  gefertigt  werden,  wenn  das  Kraft-­‐   Niveau  niedrig  gehalten  werden  soll.  Im  Fall  einer  Aufrichtung  und   Extrusion,  bei  der  der  für  die  Aufrichtung  aktivierte  Loop  auch  eine   Extrusion  erzeugt,  ist  das  aber  nicht  erforderlich. Wenn  jedoch  eine  Aufrichtung  ohne  Extrusion  gefordert  wird,  müssen  die   Frontzähne  als  Verankerung  mit  einbezogen  werden  und  der  Einsatz  eines   Composite  Loops  ist  wünschenswert.   Aufrichten mit der Windmill nach Melsen Abb.  49               Aufrichten+des+Eckzahns+mit+Extrusion+mit+einem+Box+Loop+ + $ Ein$effizientes$System$für$eine$kom nierte$Extrusion$und$Aufrichtung$ des$Eckzahns$liefert$der$als$Teilbo im$Seitenzahnbereich$ausgelegte$$ kombinierte$Composite$Rectangul aus$.018$TMA$rund$(lila)$und$.017$ TMA$(schwarz).$Die$posterioren$ Segmente$sind$mit$einem$TPA$vers Dieser$Loop$kann$$als$Composite$Loop$gefertigt$werden,$wenn$das$Kr Niveau$niedrig$gehalten$werden$soll.$Im$Fall$einer$Aufrichtung$und$ Extrusion,$bei$der$der$für$die$Aufrichtung$aktivierte$Loop$auch$eine$ Extrusion$erzeugt,$ist$das$aber$nicht$erforderlich.$ $ Wenn$jedoch$eine$Aufrichtung$ohne$Extrusion$gefordert$wird,$müsse Frontzähne$als$Verankerung$mit$einbezogen$werden$und$der$Einsatz Composite$Loops$ist$wünschenswert.$ $ $ $ $ Aufrichten+des+Eckzahns+mit+Intrusion$ + Wenn$der$Patient$einen$Tiefbiss$hat,$ist$es$in$der$Regel$erforderlich,$d Eckzähne$separat$zu$intrudieren,$nachdem$die$4$Schneidezähne$intru worden$sind.$$Bei$diesen$Patienten$ist$der$Eckzahn$meistens$nicht$nu verlängert$sondern$steht$auch$oft$zu$steil,$besonders$im$Unterkiefer.$ $ Die$ideale$Behandlung$würde$in$der$gleichzeitigen$Aufrichtung$und$ Intrusion$bestehen.$ $ Eine$Kombination$dieser$$Zahnbewegungen$kann$mit$statisch$bestim und$statisch$unbestimmten$Kraftsystemen$erreicht$werden.$ 28/50 - 453/661 d canine extrusion and uprighting uses posterior segment. site loop, if the force level is kept righting and extrusion, this is rarely nine uprighting will also deliver an uprighting without vertical forces is & A.&Aufrichtefeder&(Teilbogen)&zur&Korrektur&der&Kippung&des&Prämolaren.&Als& unerwünschte&Nebenwirkung&der&Aufrichtung&tritt&eine&Verlängerung&des&6ers&auf,&der& durch&einen&weiteren&Teilbogen&von&5&bis&7&entgegengewirkt&werden&soll& B.&Aufrichtefeder&in&Kombination&mit&Lingualbogen&zur&Verstärkung&der&Verankerung& C.&Aufrichtefeder&in&Kombination&mit&skelettaler&Verankerung&(Minischraube&zur& Stabilisierung&des&6ers).& & & & & Aufrichtefeder&für&Eckzahn& & & & &&&&&&&&&&& & & & Windmill&nach&Melsen & & brackets can be both good and bad. During canine retraction, friction can reduce the force and min- imize tipping movements. This could be good. Other times, friction can be so great as to mini- mize or prevent tooth movement. Friction in orthodontic appliances is complicated and in- volves many factors. I cannot give a simple an- swer other than to emphasize the importance of include the coefficients of friction of the materials involved and, particularly, the role of the applied force system. The force system is the primary determinant of the friction force; for example, if translation is required using sliding mechanics, VOLUME XLI NUMBER 3 141 Fig. 9 A. Trying to use straight wire to level canine with its root inclined forward produces undesirable forces and moments. Occlusal force from archwire causes incisors to erupt, increasing deep overbite (dotted line shows that archwire would lie incisal to canine if not ligated to incisors). Intrusive force and clockwise moment on first premolar also tend to tip buccal seg- ments mesially. B. Overall effect of this straight-wire force system tends to deepen overbite and produce reverse curve of Spee in upper arch. Additional wires and longer treatment time may be required to correct this secondary malocclusion. C. Unwanted side effects can be eliminated by using bypass arch—sepa- rate continuous arch stepped around canine—which makes use of full arch to control anchorage. Separate root spring is placed on canine to correct axial inclina- tion. D. TMA* root spring before and after activation. Placing bypass arch occlusal to canine bracket allows canine extrusion. If no extrusion is needed, bypass arch should contact occlusal edge of canine bracket. *Registered trademark of Ormco/“A” Company, 1717 W. Collins Ave., Orange, CA 92867; www.ormco.com. A C B D Kritzler Biomechanik Handout 23
  • 24. Torquen  des  Eckzahns  mit  einem  Rectangular  Loop   Ein  besonderes  Kraft-­‐System  zum  Torquen  des  Eckzahns  steht  mit  dem   Einsatz  eines  Rectangular  Loops  oder  Composite  Rectangular  Loops  zur   Verfügung.  Dieser  Loop  sollte  so  angefertigt  werden,  dass  sein  freies  Ende   parallel  (normales  Bracket)  /  senkrecht  (Bracket  mit  Vertikalschloss)  zur   Okklusionsebene  liegt  und  zur  Aktivierung  für  Torque  gebraucht  werden   kann.  Die  Aktivierung  ist  leichter  zu  kontrollieren,  wenn  das  aktive  Ende  in   ein  Vertikalröhrchen  eingesteckt  werden  kann  oder  wenn  ein  normales   Bracket  um  90  Grad  versetzt  auf  den  Eckzahn  geklebt  wird  und  das   Bracketschloss  damit  in  der  Vertikal-­‐Ebene  liegt. Die  Aktivierungs-­‐Biegung  besteht  aus  einer  Biegung  und  Verdrehung  des   Drahtes.  Mit  dieser  Methode  kann  auch  der  Torque  der  Prämolaren   eingestellt  werden.   Abb.  50          Composite  Rectangular   Loop  zum  Torquen  des  Eckzahns.   Der  Hauptbogen  ist  aus  .017  x   .025  TMA  und  ein  .018  TMA  ist  auf   Höhe  des  Bypass  mesial  13  an  den   Hauptbogen  angeschweißt.  Das   freie  Ende  des  Loops  wird  in  das   Vertikalschloss  des  Eckzahn-­‐ brackets  eingesteckt,  die  Aktivie-­‐ rung  des  freien  Endes  erfolgt  in   einer  Raumebene,  die  45  Grad  zur   Frontalebene  versetzt  ist.   Diese  Methode  ist  zwar  biomechanisch  überzeugend,  das  Torquen   von  Einzelzähnen  ist  jedoch  mit  Warren  Torquing  (Root)  Springs   wesentlich  einfacher  und  effektiver  durchführbar.   Abb.  51             Lieferbar  durch:  RMO®  Europe   B.P.  20334   300  rue  Geiler  de  Kaysersberg   67411  Illkirch  Cedex  France   Tél.  :  +33  (0)3  88  40  67  40   Fax  :  +33  (0)3  88  67  96  95   Mail  :  info@rmoeurope.com   Torquen+des+Eckzahns+mit+einem+Rectangular+Loop+ + + Ein$anderes$Kraft?System$zur$Torquen$des$Eckzahns$steht$mit$dem$Einsatz$ eines$Rectangular$Loops$oder$Composite$Rectangular$Loops$zur$Verfügung.$ Dieser$Loop$sollte$so$angefertigt$werden,$dass$sein$freies$Ende$parallel$ (normales$Bracket)$/$senkrecht$(Bracket$mit$Vertikalschloss)$zur$ Okklusionsebene$liegt$und$zur$Aktivierung$für$Torque$gebraucht$werden$ kann.$Die$Aktivierung$ist$leichter$zu$kontrollieren,$wenn$das$aktive$Ende$in$ ein$Vertikalröhrchen$eingesteckt$werden$kann$oder$wenn$ein$normales$ Bracket$um$90$Grad$versetzt$auf$den$Eckzahn$geklebt$wird$und$das$ Bracketschloss$damit$in$der$Vertikal?Ebene$liegt.$ Die$Aktivierungs?Biegung$besteht$aus$einer$Biegung$und$Verdrehung$des$ Drahtes.$Mit$dieser$Methode$kann$auch$der$Torque$der$Prämolaren$ eingestellt$werden.$$ $ $ $ $ $ Composite$Rectangular$Loop$zum$ Torquen$des$Eckzahns.$Der$Haupt? bogen$ist$aus$.017$x$.025$TMA$und$ ein$.018$TMA$ist$auf$Höhe$des$ Bypass$mesial$13$an$den$Haupt? bogen$angeschweißt.$$Das$freie$ Ende$des$Loops$wird$in$das$Verti? kalschloss$des$Eckzahnbrackets$ eingesteckt,$die$Aktivierung$des$ freien$Endes$erfolgt$in$einer$Raum$ ebene,$die$45$Grad$zur$Frontal? ebene$versetzt$ist$.$$ $ $ $ $ $ $ $ $ $ $ $ $ $ $ KRITZLER BIOMECHANIK HANDOUT 742 Kritzler Biomechanik Handout 24