Cofactores de anafilaxia y nuevas guías patológicas
Targeting grossly elevated IgE: a novel therapeutic option in severe patients
1. Targeting grossly elevated IgE: a novel
therapeutic option in severe patients
Markus Ollert, MD
Professor of Molecular Dermatology and Immunology
Department of Dermatology and Allergy
Clinical Research Group of Molecular Dermatology and Immunology/ZAUM
Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München (TUM) and Helmholtz Center
Munich for Environmental Health, Munich, Germany
Session „Dermatitis Atopica“, XVII Congreso SLaai, Cartagena, Colombia, 25 October 2012
2. Atopic Eczema / Dermatitis
• Inflammatory, chronically
relapsing, non-contagious and
pruritic skin disorder
• Known since ancient times
Robert Willan, Delineations of
Cutaneous Diseases. 1817
Bieber T. N Engl J Med 2008; 358:1483-1494
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
3. Atopic Eczema / Dermatitis
• Inflammatory, chronically
relapsing, non-contagious and
pruritic skin disorder
30
Taylor, UK
Ninan, UK • Known since ancient times
Schultz-L, DK
25 Varonier, CH
• Up to 10 % of adults in
Aberg, S
Eaton, UK
20
industrialized countries are
Austin, UK
Butland, UK
Yura, J
affected
%
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Heinrich, J
Schäfer, D
10
5 • Especially for severe cases, no
0
satisfactory treatment option
is available until today
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Bieber T. N Engl J Med 2008; 358:1483-1494
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
4. Total IgE levels (U/mL) of
>1,000 – 100,000 are
common in adult
patients
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
5. House dust mite
(Encasing, SIT)
Food allergens
(Elimination: cow´s milk,
hen´s egg, wheat, nuts)
Inhalant allergens
(SIT with pollen extract)
S. aureus antigens
(SEA, SEB, FN-BP)
Malassezia sympodialis
(Mala s 1-6)
Autoallergy
(Hom s 1-4)
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
6. Targeting IgE antibodies –
A universal therapeutic solution for
allergic atopic disorders with “high IgE
phenotypes” such as atopic dermatitis?
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
7. IgE and Atopic Dermatitis
The pathogenetic role of IgE in atopic
dermatitis: a highly controversial issue
Off-label use of anti-IgE antibody
omalizumab in atopic dermatitis: very
ambivalent results
Belloni B et al. JACI 2007; 120: 1223-1225
Bieber T. N Engl J Med 2008; 358: 1483-1494
Heil PM et al. JDDG 2010; 8: 990-998
Patient A: IgE = 12,534 kU/L
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
8. Omalizumab
Patient A: IgE = 12,534 kU/L
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
9. Case Report: 15-Year-Old Patient with
Severe Asthma
Kerzel et al., Klin Padiatr. 2011;223:356-359
Table 2: Pharmacotherapy on first presentation in our outpatient clinic
Agent Daily dose
Fluticasone / salmeterol 500 µg / 50 µg bid per DPI (Diskus®)
Formoterol 12 µg per pMDI
Prednisolone 50 mg p.o.
Omeprazole 20 mg p.o.
Montelukast 10 mg p.o.
Ipratropiumbromide / fenoterol 20 µg / 50 µg p.r.n per pMDI
(was actually used 10 – 12 times a day)
Cetirizine 10 mg p.o.
NaCl 0.9% 2 ml tid per nebulizer
DPI: dry powder inhaler; pMDI: pressurized metered dose inhaler.
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
10. High IgE Asthma Phenotype: Therapy with
Plasmapheresis and Anti-IgE
Table 1: Relevant laboratory findings before plasmapheresis
Actual value Reference range
total IgE 4,170 kU/l [< 100 kU/l]
specific IgE against 35 kU/l [< 0.35 kU/l]
phleum pratense
rye pollen 25 kU/l [< 0.35 kU/l]
cat 209 kU/l [< 0.35 kU/l]
dog 186 kU/l [< 0.35 kU/l]
leukocytes 11.4 G/l [4.5 – 10 G/l]
eosinophils 22% [1 – 4%]
Kerzel et al., Klin Padiatr. 2011;223:356-359
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
11. High IgE Asthma Phenotype: Therapy with
Plasmapheresis and Anti-IgE
Figure 1: Dynamics of serum IgE during and after plasma exchange
5000
4000
plasma- plasma- plasma-
pheresis pheresis pheresis
3000
IgE
kU/l
2.300 kU/l free IgE
2000
1000
0 80 kU/l
0 24 48 200 700
hour
Kerzel et al., Klin Padiatr. 2011;223:356-359
start omalizumab
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
12. High IgE Asthma Phenotype: Therapy with
Plasmapheresis and Anti-IgE
Figure 2: Dynamics of total IgE and free IgE during omalizumab therapy
5000
4000 total IgE
free IgE
3000
kU/l
2000
400
300
200
100
0
0 100 200 300
day
start omalizumab Kerzel et al., Klin Padiatr. 2011;223:356-359
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
13. High IgE Asthma Phenotype: Therapy with
Plasmapheresis and Anti-IgE
Figure 3: Lung function before and after plasmapheresis
300
SR
250
FEV1
200
% predicted
150
100
100
80
60
omalizumab
40
-50 0 50 100 150
days Kerzel et al., Klin Padiatr. 2011;223:356-359
plasmapheresis
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
14. Targeting IgE antibodies –
Can we apply an IgE-directed treatment
regimen to atopic dermatitis with “high
IgE phenotype”?
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
15. Investigator-initiated pilot study
Investigator-initiated open-label clinical pilot trial, approved by ethics committee,
government agencies and European Medicines Agency (EMA) (EudraCT #2009-
014582-51)
10 patients with severe therapy refractory atopic dermatitis and grossly elevated
total IgE-levels ranging from 3,728 kU/L to 69,972 kU/L
Initial immunoadsorption prior to administration of anti-IgE-antibody
omalizumab for 6 months and a 6 months follow-up
Ig-Apheresis Tx with Anti-IgE (Omalizumab) Control period/Follow-up
2-4 days 450 mg s.c. bi-weekly 24 weeks
24 weeks
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
16. Investigator-initiated pilot study
Primary endpoint: long-term control of free IgE levels (<150 / <1000 kU/L)
Secondary endpoints:
- severity of AD (rated by SCORAD)
- TARC (CCL 17) levels in serum
- patient’s personal evaluation on severity and pruritus scale
- standardized photography
Sponsor: Klinikum rechts der Isar/TUM
Support: Miltenyi Biotec (supply and materials for Therasorb Ig-apheresis)
Ig-Apheresis Tx with Anti-IgE (Omalizumab) Control period/Follow-up
2-4 days 450 mg s.c. bi-weekly 24 weeks
24 weeks
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
17. Conventional plasmapheresis Immune apheresis (Immune adsorption)
Ig-binding specificity/capacity of the
TheraSorb system: IgG > IgM > IgE
Ig-binding specificity/capacity of other
available systems: IgG > IgM >>> IgE
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
18. Immunoadsorption with TheraSorb™
Tolerated very well by all patients without
any noteworthy side effects.
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
19. IgE during immunoadsorption
IgE during immunoadsorption
120%
100%
Patient 1
Patient 2
80%
Patient 3
Patient 4
IgE
60% Patient 5
Patient 6
40% Patient 7
Patient 8
Paitent 9
20%
Patient 10
0%
beofore IA1 IA1 IA2 IA3 IA4
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
20. IgE during omalizumab – first 12 weeks
Free IgE in the course of study
15000
14000
Free IgE levels
13000 continued to drop
12000 during OMZ therapy
11000 Patient 1
reaching free IgE-
10000 Patient 2
levels of
free IgE in IU/ml
9000 Patient 3
8000
<150 kU/L in 5/10
Patient 4
7000 and
Patient 5
6000
Patient 6
<1,000 kU/L in 9/10
5000
Patient 7
patients during the
4000
3000 Patient 8
entire treatment
2000 Patient 9 period of 24 weeks
1000 Patient 10
0
1 3 5 7 9 11 13
= nach IA
week
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
21. IgE during omalizumab – first 12 weeks
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
22. Control of pruritus and visual
analogue scale
(subjective patient score)
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
23. Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
24. SCORAD
(disease activity)
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
25. SCORAD – first 12-25 weeks of IIT
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
26. SCORAD – first 12 weeks of IIT
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
27. SCORAD / IgE / TARC
(entire study period)
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
28. SCORAD and IgE
SCORAD free IgE in kU/L fIgE
14000
free IgE in kU/L
12000
10000
8000
6000
Immune
apheresis
4000
2000
0
End of OMZ Tx
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
29. SCORAD and IgE
SCORAD fIgE
80 14000
SCORAD
70 12000
free IgE in kU/L
60
10000
50
8000
40
6000
30 Immune
apheresis
4000
20
10 2000
0 0
week 1 week 3 week 13 week 25 week 49
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie End of OMZ Tx Universität
am Biederstein München
30. TARC Levels
pg/ml
TARC (CCL 17)
2800
2600
2400
2200
2000
1800
Immune
1600
apheresis
1400
1200
1000
week 1 week 3 week 13 week 25 week 49
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein End of OMZ Tx München
31. Clinical Phenotype
week 1 week 3 week 13 week 25 week 49
Immune
apheresis End of OMZ Tx
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
32. Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
33. Consumption of topical medication (up to week 12)
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
34. Conclusion
• Immunoadsorption prior to omalizumab is suitable to
reduce highly elevated serum IgE levels and may
improve clinical symptoms of atopic dermatitis
• Further studies regarding IgE control in atopic dermatitis
are justified and needed due to the given limitations of
our pilot study
• Targeting IgE by apheresis: a promising treatment option
in severely diseased patients with „high IgE phenotype“
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
35. Future studies
• Placebo-controlled,
double-blind crossover
study
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
36. Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München
37. Muchas gracias por su atención
OLLERT@LRZ.TUM.DE
Klinik und Poliklinik für Dermatologie Technische
und Allergologie Universität
am Biederstein München