SlideShare a Scribd company logo
1 of 38
Search Engine Advertising (SEA)




                                  1
Waarom online adverteren?
• Gemiddeld 14 uur per week online
• Aandeel digitale media 15%
• Google bereikt 97% (NL)




                                     2
Internethistorie: Banners
•   Beperkte advertentieruimte
•   Erg kostbaar
•   Vaak irrelevant
•   Snelheid website
•   Negatieve gebruikerservaring




                                   3
Internethistorie: Banners
•   Beperkte advertentieruimte
•   Erg kostbaar
•   Vaak irrelevant
•   Snelheid website
•   Negatieve gebruikerservaring




                                   3
Wat is Pay Per Click (PPC)?
Adverteerders betalen pas wanneer er wordt geklikt

•   Controle over de uitgaven
•   Relevant publiek
•   Maximale resultaat met minimale uitgaven
•   Meetbare resultaten




                                                     4
Wat is Google AdWords?
Adverteren op basis van PPC

•   Advertentieprogramma van Google
•   Sinds 2000
•   97% van de inkomsten, $23 miljard in 2009
•   Betaalde zoekresultaten
•   Getarget bereik
•   Tekst- beeld- en videoadvertenties


                                                5
Google AdWords
Voordelen

•   Mensen bereiken die op zoek zijn naar uw product
•   Volledige controle over reclamebudget
•   Eenvoudig advertenties maken en bewerken
•   Binnen enkele minuten online!




                                                       6
SEA vs SEO
Voordelen van AdWords boven SEO

•   Direct online
•   Pay on performance
•   Precise keyword targeting
•   Controle over landingspagina’s
•   Controle over budget




                                     7
Accountstructuur




                   8
Accountstructuur




                   8
Accountstructuur | Voorbeeld 1
Webshop met TV’s

•   Account: TV’s
•   Campagne: LCD, Plasma, LED
•   Advertentiegroep: Merknaam (Philips, Grundig, Sharp)
•   Zoekwoorden: Typenummers




                                                           9
Accountstructuur | Voorbeeld 2
Webshop met Consumentenelectronica

•   Account: Consumentenelectronica
•   Campagne: Productgroepen | TV’s
•   Advertentiegroep: Merknaam (Philips, Grundig, Sharp)
•   Zoekwoorden: Typenummers




                                                           10
Definities
•   Zoekwoorden
•   Cost Per Click (CPC)
•   Advertentiepositie
•   Vertoningen / Klikken
•   Click Through Rate (CTR)
•   Conversies
•   Dagbudget
•   Landingspagina’s
•   Kwaliteitsscore 1-10

                               11
Tekstadvertenties




                    12
Tekstadvertenties
Aantal voorwaarden

•   Koptekst max. 25 karakters
•   Regel 1 max. 35 karakters
•   Regel 2. max. 35 karakters
•   Zichtbare URL max. 35 karakters
•   Bestemmings URL




                                      13
Het Google Netwerk
3 Advertentienetwerken

• Google Zoeken (www.google.nl)
• Zoekpartners (AOL.nl, Ask.com)
• Inhoudsnetwerk (AdSense)




                                   14
Google Zoeken | www.google.nl
Zoekmachine

• Boven en/of rechts naast organische resultaten
• Meest gebruikt
• Hoge Click Through Rate (CTR)




                                                   15
Google Zoeken | www.google.nl
Zoekmachine

• Boven en/of rechts naast organische resultaten
• Meest gebruikt
• Hoge Click Through Rate (CTR)




                                                   15
Zoekpartners
Diverse zoekmachines

• AOL.nl, Ask.com
• Boven en/of rechts naast organische resultaten




                                                   16
Zoekpartners
Diverse zoekmachines

• AOL.nl, Ask.com
• Boven en/of rechts naast organische resultaten




                                                   16
Zoekpartners
Diverse zoekmachines

• AOL.nl, Ask.com
• Boven en/of rechts naast organische resultaten




                                                   16
Inhoudsnetwerk
Groot websitenetwerk

•   Aangesloten bij Google AdSense
•   Relevante content
•   Veel vertoningen
•   Relatief lage Click Through Rate (CTR)




                                             17
Inhoudsnetwerk
Groot websitenetwerk

•   Aangesloten bij Google AdSense
•   Relevante content
•   Veel vertoningen
•   Relatief lage Click Through Rate (CTR)




                                             17
Kwaliteitsscore (QS)
Wordt berekend a.d.h.v. de volgende formule




 CPC * QS = Advertentiepositie



                                              18
Kwaliteitsscore (QS)
Voorbeeld: CPC * QS = Advertentiepositie

• Adverteerder A biedt €2,00 en heeft QS 2
• Adverteerder B biedt €0,60 en heeft QS 8

A: 2*2 = 4 (advertentiescore)
B: 0,6*8 = 4,8 (advertentiescore)

Adverteerder B heeft een hogere advertentiescore en
komt dus hoger in advertentierangschikking
                                                      19
Kwaliteitsscore (QS)
Waarvan is je kwaliteitsscore afhankelijk?

•   Click Through Rate (CTR)
•   Onderlinge relevantie tussen zoekwoorden en teksten
•   Onderlinge relevantie tussen zoekwoorden en content
•   Laadtijd van de website




                                                          20
Kwaliteitsscore (QS)
Een goede QS kan de volgende zaken positief
beïnvloeden:

• Kosten per klik (CPC)
• Advertentiepositie




                                              21
Effectieve Landingspagina’s
Relevante en originele content

•   Wat is het doel van je site?
•   Is de content gekopiëerd van andere sites?
•   Waarom zou een bezoeker voor mijn site kiezen?
•   Wat kan ik een bezoeker nog meer bieden?




                                                     22
Campagne focussen
Er zijn diverse mogelijkheden om je campagne beter
te focussen op de doelgroep

• GeoTargeting
• Taal
• Advertentieplanning




                                                     23
GeoTargeting
•   Landen, gebieden, regio’s, plaatsen
•   Een vooraf gedifiniëerd pakket locaties
•   Kies een punt op de kaart
•   Target een aangepast gebied
•   Locaties uitsluiten




                                             24
GeoTargeting
•   Landen, gebieden, regio’s, plaatsen
•   Een vooraf gedifiniëerd pakket locaties
•   Kies een punt op de kaart
•   Target een aangepast gebied
•   Locaties uitsluiten




                                             24
Talen
• Keuze uit meer dan 40 talen
• Meerdere talen targeten
• Eén taal per campagne




                                25
Advertentieplanning
• Per uur
• Per dag




                      26
Advertentieplanning
• Per uur
• Per dag




                      26
EINDE




        27
Easy Internet Marketing



          Thomas Hagens
       thomas.hagens@easy.nl
          073 - 648 70 70



        www.easy.nl


                               28
29
Bronnen
• http://investor.google.com/financial/tables.html
• http://adwords.google.com
•




                                                    30

More Related Content

What's hot

What's hot (7)

eRetail 2011: Succesvolle Google AdWords strategieën voor retailers
eRetail 2011: Succesvolle Google AdWords strategieën voor retailerseRetail 2011: Succesvolle Google AdWords strategieën voor retailers
eRetail 2011: Succesvolle Google AdWords strategieën voor retailers
 
SEA Strategieën - Thuiswinkel
SEA Strategieën - ThuiswinkelSEA Strategieën - Thuiswinkel
SEA Strategieën - Thuiswinkel
 
#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor gevorderden)
#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor gevorderden) #WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor gevorderden)
#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor gevorderden)
 
#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor beginners)
#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor beginners)#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor beginners)
#WorkshopWoensdag | Je website goed vindbaar in Google (SEA voor beginners)
 
Webwinkel Vakdagen 2019 | DISPLAY ADVERTISING: MEER CONVERSIES VOOR JE WEBSHO...
Webwinkel Vakdagen 2019 | DISPLAY ADVERTISING: MEER CONVERSIES VOOR JE WEBSHO...Webwinkel Vakdagen 2019 | DISPLAY ADVERTISING: MEER CONVERSIES VOOR JE WEBSHO...
Webwinkel Vakdagen 2019 | DISPLAY ADVERTISING: MEER CONVERSIES VOOR JE WEBSHO...
 
Gevonden worden in google
Gevonden worden in googleGevonden worden in google
Gevonden worden in google
 
Google Ads: 9 tips voor meer resultaat uit SEA in 2019
Google Ads: 9 tips voor meer resultaat uit SEA in 2019Google Ads: 9 tips voor meer resultaat uit SEA in 2019
Google Ads: 9 tips voor meer resultaat uit SEA in 2019
 

Similar to Webwinkel Marketing Seminar Adwords door Thomas Harens

Flexibiliteit en Resultaat op het Google Display Netwerk - GAUC Conference Day
Flexibiliteit en Resultaat op het Google Display Netwerk - GAUC Conference DayFlexibiliteit en Resultaat op het Google Display Netwerk - GAUC Conference Day
Flexibiliteit en Resultaat op het Google Display Netwerk - GAUC Conference Day
Netsociety
 
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine MarketingZoekmachine Marketing
Zoekmachine Marketing
guestdeb2c4
 
HRO introductie Zoekmachinemarketing
HRO introductie ZoekmachinemarketingHRO introductie Zoekmachinemarketing
HRO introductie Zoekmachinemarketing
Mathieu Burgerhout
 
AdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training DayAdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training Day
Netsociety
 
Trendwerk introductie online marketing
Trendwerk   introductie online marketingTrendwerk   introductie online marketing
Trendwerk introductie online marketing
Trendwerk
 
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
TCD 2010
 

Similar to Webwinkel Marketing Seminar Adwords door Thomas Harens (20)

Flexibiliteit en Resultaat op het Google Display Netwerk - GAUC Conference Day
Flexibiliteit en Resultaat op het Google Display Netwerk - GAUC Conference DayFlexibiliteit en Resultaat op het Google Display Netwerk - GAUC Conference Day
Flexibiliteit en Resultaat op het Google Display Netwerk - GAUC Conference Day
 
Zoekmachine Marketing
Zoekmachine MarketingZoekmachine Marketing
Zoekmachine Marketing
 
HRO introductie Zoekmachinemarketing
HRO introductie ZoekmachinemarketingHRO introductie Zoekmachinemarketing
HRO introductie Zoekmachinemarketing
 
Sea bol.com partner event
Sea   bol.com partner eventSea   bol.com partner event
Sea bol.com partner event
 
SearchIM waarom-adwords
SearchIM waarom-adwordsSearchIM waarom-adwords
SearchIM waarom-adwords
 
SEA Basic - Ellen de Kimpe
SEA Basic - Ellen de KimpeSEA Basic - Ellen de Kimpe
SEA Basic - Ellen de Kimpe
 
AdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training DayAdWords Account Audit - GAUC Training Day
AdWords Account Audit - GAUC Training Day
 
Trendwerk introductie online marketing
Trendwerk   introductie online marketingTrendwerk   introductie online marketing
Trendwerk introductie online marketing
 
Google Adsense Event
Google Adsense EventGoogle Adsense Event
Google Adsense Event
 
HRO Schrijven voor zoekmachines + Google Analytics
HRO Schrijven voor zoekmachines + Google AnalyticsHRO Schrijven voor zoekmachines + Google Analytics
HRO Schrijven voor zoekmachines + Google Analytics
 
De perfecte online strategie om je online omzet te verdubbelen
De perfecte online strategie om je online omzet te verdubbelenDe perfecte online strategie om je online omzet te verdubbelen
De perfecte online strategie om je online omzet te verdubbelen
 
Search Succes door een Data Driven Aanpak (Daniel Markus - Clickvalue, Search...
Search Succes door een Data Driven Aanpak (Daniel Markus - Clickvalue, Search...Search Succes door een Data Driven Aanpak (Daniel Markus - Clickvalue, Search...
Search Succes door een Data Driven Aanpak (Daniel Markus - Clickvalue, Search...
 
360° Online Marketing
360° Online Marketing360° Online Marketing
360° Online Marketing
 
Gauc12-Masterclass 'Optimaliseren AdWordscampagnes op gebruikerservaring'
Gauc12-Masterclass 'Optimaliseren AdWordscampagnes op gebruikerservaring'Gauc12-Masterclass 'Optimaliseren AdWordscampagnes op gebruikerservaring'
Gauc12-Masterclass 'Optimaliseren AdWordscampagnes op gebruikerservaring'
 
Wa College 2
Wa College 2Wa College 2
Wa College 2
 
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...
Online Marketing & Search Engine Advertising - Gastcollege Hogeschool Tio - M...
 
Adlantic- Retargeting met website takeovers (MARCOM14)
Adlantic- Retargeting met website takeovers (MARCOM14)Adlantic- Retargeting met website takeovers (MARCOM14)
Adlantic- Retargeting met website takeovers (MARCOM14)
 
Google analytics & adwords workshop
Google analytics & adwords workshopGoogle analytics & adwords workshop
Google analytics & adwords workshop
 
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
Erik Jan Reijenga: Haal meer uit Google Adwords in 2010
 
Marketing CM
Marketing CMMarketing CM
Marketing CM
 

Webwinkel Marketing Seminar Adwords door Thomas Harens

Editor's Notes